De eerste gemoderniseerde Goalkeeper is gereed voor tests en aan boord van Zr.Ms. Evertsen geplaatst. De Goalkeeper van Thales Nederland stamt uit de jaren '80 en is verouderd. In 2012 werd besloten de 16 bestaande Goalkeepers te moderniseren.
De nieuwe Goalkeeper van Zr.Ms. Evertsen. Van de buitenkant is alleen aan de nieuwe camera boven de volgradar (schotel) te zien dat het om een aangepast wapen gaat. Bij de oudere Goalkeeper was de camera er naast geplaatst. (Foto: Facebookpagina Zr.Ms. Evertsen)
Woensdagochtend ontving Zr.Ms. Evertsen de eerste gemoderniseerde Goalkeeper van de DMI, zo werd in berichtjes op Facebook en Twitter door het schip gemeld. Het blijkt echter niet te gaan om een normale Goalkeeper die uit regulier onderhoud komt, maar over het eerste exemplaar dat het Goalkeeper Upkeep programma heeft ondergaan.
Sneller en nauwkeuriger
Volgens een woordvoerder van de marine beschikt het laatste redmiddel nu over nieuwe kleuren- en infraroodcamera's, nieuw bedieningsconsole, nieuwe software en nieuwe computers. Hierdoor is de Goalkeeper makkelijker te bedienen en is het wapen door de grotere rekenkracht sneller en kan het nauwkeuriger berekenen waar de schoten geplaatst moeten worden. De Goalkeepers zijn mede door nieuwe algoritmen in staat om doelen sneller te detecteren, schoten beter te timen en sneller te veranderen van doel. Het gemoderniseerde systeem moet daardoor meerdere moderne inkomende raketten uit kunnen schakelen.
Behalve tegen raketten, moet de verbeterde oppvervlakte modus de schepen in staat om snelle speedboten aan te pakken, zo schreef Thales eerder. De operator zou nu de beschikking moeten hebben over een console met HD beeldscherm en joystick om oppervlaktedoelen aan te pakken.
Ook moet het nu mogelijk zijn om meerdere Goalkeepers op één schip samen te laten werken.
Oefening met Goalkeeper vanaf Zr.Ms. Rotterdam in 2009.
Sinds 1980
Het was inmiddels wel tijd voor de update. De eerste Goalkeepers werden weliswaar rond 1989 op de marineschepen geplaatst, ze werden ontwikkeld vanaf 1980 toen de marine Holland Signaal Apparaten opdracht gaf tot het vervaardigen van een prototype. Holland Signaal (nu Thales Nederland) studeerde toen al sinds 1966 op een modern luchtverdedigingssysteem voor de landmacht en later voor op marineschepen.
Internationaal was er veel interesse in autonome luchtverdedigingssystemen nadat Britse en Israëlische marineschepen in de jaren '60 en '80 kansloos bleken tegen antischipwapens zoals Exocet. Tijdens demonstraties van Signaal in de Verenigde Staten met het prototype van de Goalkeeper in 1983, was men zeer onder de indruk. Uiteindelijk werden 63 Goalkeepers verkocht. Dat was toch minder dan door Holland Signaal gehoopt. De Goalkeeper was weliswaar beter dan concurrenten zoals de Amerikaanse Phalanx, maar ook duurder en complexer. Bovendien genoot de Phalanx steun van de Amerikaanse overheid.
Update voor 16 Goalkeepers
Met het Upkeep programma worden niet alleen operationele beperkingen opgelost, maar ook de onderhoudsproblemen die door de veroudering worden veroorzaakt.
Helemaal vlekkeloos is het moderniseringsprogramma niet verlopen. Het updaten van de Goalkeeper is een lang gekoesterde wens van de marine. Uiteindelijk zou die in 2010 in vervulling gaan, maar dat werd uitgesteld. In 2015 moest de eerste Goalkeeper gereed zijn -die zou worden gemoderniseerd door Thales, de rest door DMI. In oktober 2015 meldde het regionale dagblad Tubantia dat Thales problemen had met de modernisering van de software. Niet alleen de deadline werd daardoor overschreden, "het project Goalkeeper [werd] nog eens 700.000 euro duurder".
De komende periode gaat Zr.Ms. Evertsen -dat zelf net uit onderhoud komt- tests uitvoeren, zowel in de haven als op zee. Daarna volgen de overige 15 Nederlandse Goalkeepers. De laatste moet over 2,5 jaar worden opgeleverd. De gemoderniseerde wapensystemen moeten dan tot 2025 meekunnen.