Marineschepen.nl
 
   
 

Stationsschip naar huis, onbekend wanneer marine weer schip naar Caribisch gebied stuurt


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 28-12-2020 | Laatst aangepast: 28-12-2020


Zr.Ms. Groningen, het stationsschip in het Caribisch gebied moet in verband met een technisch mankement eerder dan gepland terug naar Nederland. De Groningen zou pas in het voorjaar van 2021 de thuisreis aanvaarden. De marine heeft nu geen vervangend schip voorhanden. Het is onbekend wanneer er weer een stationsschip in de West zal zijn.

Groningen
Zr.Ms. Groningen op archiefbeeld. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Het patrouilleschip heeft de Cariben gisteren al verlaten, zo laat Defensie weten. De Groningen kampt met een defect aan een van de twee schroefassen, de as aan stuurboord om precies te zijn. Er zijn herstelmogelijkheden in het Caribisch gebied, maar de reparatie is ingewikkeld volgens Defensie. Om de as te kunnen repareren zal de Groningen dus, op één as, naar Den Helder varen.



Hoogte- en dieptepunten voor GRON in de West
In april 2019 verliet Zr.Ms. Groningen Den Helder om twee jaar in het Caribisch gebied als stationsschip te fungeren. De start was goed met een drugsvangst van 16000 kg cocaïne vlak na aankomst.

Het plan was om tussendoor bemanningen te wisselen en monteurs van de Dienst Materiële Instandhouding (DMI) in en uit te vliegen. Corona gooide begin 2020 roet in het eten, waardoor de Groningen voor enkele maanden terug naar Nederland moest voor onderhoud en bemanningswissel. Zr.Ms. Zeeland, eveneens van de Hollandklasse, werd ter vervanging naar de West gestuurd.

Eenmaal terug in de West sloeg het noodlot toe, toen de boordhelikopter van de Groningen in zee stortte. Daarna volgden successen op gebied van drugsbestrijding.

Zr.Ms. Groningen was de afgelopen dagen, zoals de laatste jaren vaker is voorgekomen, tijdens Kerstmis nog op zee. Problemen met de stuurboordsas zullen de kerstviering hebben beheerst. De dag na Kerstmis ging de Groningen in opmars naar Den Helder en kwam een einde aan de inzet in de West. In totaal ving de Groningen ruim 4600 kilo cocaïne.



Geen reserves
Voor het eerst in jaren zal er een tijdje geen stationsschip in het Caribisch gebied zijn. In het verleden gebeurde het vaker dat het stationsschip eind december de Caribische wateren verliet en dat pas begin januari een vervanger naar het zuiden koers zette. Nu heeft Defensie echter bekend gemaakt dat er "op korte termijn gen vervangend schip" is.

Dat betekent niet dat er helemaal geen Nederlands marineschip in het gebied is. Immers, Zr.Ms. Pelikaan is net gemoderniseerd en is ter plaatse en eenheden van de Kustwacht Caribisch gebied nemen te taken van het stationsschip tijdelijk over. Toch is het ontbreken van stationsschip, met helikopter en FRISC, een aderlating.

Het is onbekend hoe lang de reparatie van Zr.Ms. Groningen zal duren. "Zodra de schade in een dok is onderzocht, kan daar meer over worden gezegd", antwoordde de Koninklijke Marine vanmiddag desgevraagd. Het is ook niet bekend wanneer er een stationsschip zal zijn in de West. "Dat is onder andere afhankelijk van de tijd die benodigd is voor de reparatie van Zr.Ms. Groningen. Als die tijd beperkt is dan kan de Groningen na de reparatie deze taak weer op zich nemen. Als de reparatie echter langdurig is, dan zullen we een ander schip moeten aanwijzen. Dat is bij voorkeur een OPV [patrouilleschip, JK]."

Maar het is niet eenvoudig om een ander schip te sturen als vervanger. De marine heeft geen reserves in de haven liggen. "De operationele jaarplanning is gereed en schepen hebben reeds taken toegewezen gekregen, zijn aan het opwerken voor een volgende taak of zijn in onderhoud. We hebben geen schepen en bemanningen in reserve om dit soort eventualiteiten eenvoudig op te kunnen vangen."

Vanuit Den Helder is nog geen antwoord gekomen op de vraag of de genomen budgetmaatregelen een verband hebben met het feit dat de marine deze tegenvaller niet direct kan opvangen. Eerder was bekend geworden dat het onderhoud van Zr.Ms. Zeeland zou worden uitgesteld, waardoor er minder patrouilleschepen beschikbaar zouden zijn voor taken op de Noordzee. De West zou prioriteit blijven. Aan die verplichting kan nu dus niet worden voldaan.

Als er toch een schip op korte termijn in het Caribisch gebied nodig is "kunnen we een ander schip sturen dat binnen een week onderweg kan zijn. Dat is dan wel een eenheid die een lopende opdracht zal moeten onderbreken", voegde de marine toe.

Voortstuwingsproblemen
Hoewel meerdere patrouilleschepen in het verleden problemen hadden met hun diesels, met de problemen van Zr.Ms. Zeeland in 2017 als meest in het oog springend, zijn er geen eerdere ernstige problemen met schroefassen bij OPV's bekend. (De Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LCF'en) hadden wel problemen met schroefassen.)

Over de oorzaak van het schroefasdefect van de Groningen is nog niets bekend gemaakt.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Hollandklasse