Marineschepen.nl
 
   
 

'Vliegdekschip HMS Prince of Wales mogelijk naar Amsterdam voor reparaties'


Door: Jaime Karremann en Tobias Kappelle
Bericht geplaatst: 30-08-2022 | Laatst aangepast: 30-08-2022


Het Britse vliegkampschip HMS Prince of Wales dat technische problemen kreeg na vertrek, moet waarschijnlijk gerepareerd worden. Dat meldden diverse Britse media vanochtend. Vanmiddag werd daar een mogelijke locatie aan toegevoegd: Amsterdam.

HMS Prince of Wales
HMS Prince of Wales op archiefbeeld. (Foto: Britse marine)

Zaterdag vertrok het schip voor een reis van drie maanden, maar al na een paar zeemijl bleken er technische problemen te zijn. Het mankement met de schroefas aan stuurboordzijde is aanzienlijk en reparatie is zeer waarschijnlijk. Het is dus de vraag of de oefeningen met F-35B gevechtsvliegtuigen en Banshee-drones wel doorgang kunnen vinden.



HMS Prince of Wales werd zaterdag groots uitgezwaaid, maar moest al zeer snel voor anker gaan ten zuidoosten van Isle of Wright. Maandag werd het schip versleept naar een andere ankerplaats bij Portsmouth. Hier is de zee rustiger en zodoende konden duikers de schade aan het schip onderzoeken.

Inmiddels is meer duidelijkheid over de ernst van de problemen aan de schroefas. Schout-bij-nacht Steve Moorhouse vertelde in een videoboodschap op Twitter dat het waarschijnlijk is dat het schip gerepareerd moet worden en dat dit impact zal hebben op de planning van de Prince of Wales. In de Britse pers wordt gesproken van een "significant technical fault".



Rosyth of Amsterdam?
Als er daadwerkelijk een reparatie nodig is en de Prince of Wales het dok in moet, dan kan dit in het Verenigd Koninkrijk alleen te Rosyth in Schotland, zo meldt de site Navy Lookout. Daar ligt de werf waar het schip in elkaar gezet is, nadat er bouwonderdelen vanuit heel het Verenigd Koninkrijk waren getransporteerd naar Rosyth.

Rosyth en Amsterdam
Vanuit Portsmouth ben je sneller in Amsterdam (266 zeemijl, 1 dag varen met 10 knopen) dan in Rosyth bij Edinburgh (566 zeemijl, 2 dagen varen met 10 knopen). Rotterdam is nog dichter bij (238 mijl). (Kaart: Openstreetmap.org)

Vanmiddag berichtte de doorgaans goed ge´nformeerde defensiejournalist George Allison van UK Defence Journal dat "het beschadigde vliegdekschip waarschijnlijk naar een droogdok in Amsterdam gaat voor reparatie". Volgens de bron die Allison informeerde zou Amsterdam worden gezien als een makkelijkere optie dan Rosyth.

Waar het 284-meter lange schip mogelijk het dok in zou gaan, meldt Allison niet.

Of Rotterdam?
Een beperkende factor in Amsterdam is het dok van Damen Shiprepair aldaar. De Prince of Wales past niet in het grootste droogdok van Amsterdam, dat van Damen Shiprepair waar eerder de Karel Doorman werd gedokt. Mochten de Britten een werf in Nederland zoeken, zullen ze uitkomen in Rotterdam. Ook daar zijn de grootste dokken in handen van Damen. Damen Verolme (Rotterdam) biedt plaats aan schepen met een lengte van maximaal 405 meter, Damen Shiprepair Rotterdam heeft een dok voor schepen van max 308 meter en Damen Shiprepair & Conversion in Schiedam accommodeert schepen tot 305 meter.

's Lands vierde dok is in Amsterdam (250 meter), maar dat dok is behalve te kort ook te smal.

Als de Prince of Wales inderdaad naar Rotterdam zou gaan voor een spoeddokking, zou dat een mooie extra zijn voor de stad waar dit weekend de Wereldhavendagen worden gehouden.

Dit artikel wordt aangepast zodra er nieuws is



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Problemen HMS Prince of Wales na vertrek