Het Noorse fregat Helge Ingstad dat ruim een maand geleden zonk na een aanvaring, blijft nog even onder water. Het fregat had vorige week uit het water getild moeten worden, maar de bergingswerkzaamheden waren dusdanig vertraagd dat het bergingsschip 'Gulliver' weg moest voor een andere opdracht in Duitsland. De verwachting is nu dat de Helge Ingstad tijdens Kerstmis wordt geborgen.
KNM Helge Ingstad. (Foto: Noorse marine)
Slechte weersomstandigheden, complexe werkzaamheden zoals het verwijderen van munitie en brandstof, etc. hebben er voor gezorgd dat het fregat niet voor afgelopen vrijdag uit het water getild kon worden. Dat maakte de Noorse marine bekend. Het kraanschip Gulliver moest dat samen met zusterschip Rambiz doen, beide schepen zijn van het Belgische bedrijf Scaldis. De Gulliver werd in april dit jaar nog afgebouwd door Royal IHC in Rotterdam. Dat schip moest afgelopen vrijdag echter richting Duitsland voor een andere opdracht, vanmiddag zal het in de Oostzee arriveren.
De Gulliver arriveerde drie weken geleden op de plaats van het ongeval en heeft zich sindsdien vooral beziggehouden met voorbereidingen. De Rambiz gaat de komende weken verder met de werkzaamheden bij de Helge Ingstad en zal hijskettingen aanbrengen.
Ondertussen wordt hard gewerkt aan de stabiliteit van het fregat. De Noorse marine is nog altijd bang voor het verder afglijden van het schip. De wind en golven zorgen ervoor dat het schip steeds beweegt.
De Gulliver zal voor Kerstmis terugkeren en het vroegste moment dat de Helge Ingstad zal worden opgetild ligt op 25 december.
Volgens de Noorse publieke omroep NRK vergt de bergingsoperatie veel capaciteit en geld. Met de berging waren vorige week bijvoorbeeld zo'n 350 mensen aan het werk, werkzaam bij de Noorse Defensie, kustwacht en diverse bedrijven. De Noorse regering had ruim 5 miljoen euro voor de berging begroot, maar dat bedrag is niet voldoende.
Eerder publiceerde de Noorse marine al de plannen voor de berging van het schip aan de hand van een reeks illustraties.
Het fregat is met staalkabels vastgemaakt, al bestaat er een kans dat het verder weg zakt. Rondom het schip is een scherm gelegd van 2600 meter in verband met de olie die uit het schip was gelekt. (Beeld: Noorse marine)
De bewegingen van het schip worden voortdurend in de gaten gehouden. Dat gebeurt vanaf land en het kustwachtschip Olav Tryggvason. Dat schip heeft overigens een paar weken na de Helge Ingstad ook een aanvaring gehad, maar dan met een pleziervaartuig. De twee opvarenden van het pleziervaartuig raakten gewond. (Beeld: Noorse marine)
Voor het schip uit het water kan worden gehesen moet de brandstof uit het schip worden gepompt. Daarom hebben duikers slangen bevestigt aan het schip (rode cirkel) Ook worden kettingen onder het schip door getrokken. De operatie wordt in de gaten gehouden met onderwaterdrones. (Beeld: Noorse marine)
Daarna wordt het schip door de Gulliver en/ of de Rambiz opgetild. Belangrijk is dat 10.000 kubieke meter water uit het schip kan stromen. (Beeld: Noorse marine)
Het fregat wordt langzaam naar de oppervlakte gebracht. (Beeld: Noorse marine)
En in een dok gelegd, zodat het water tot het normale niveau komt. (Beeld: Noorse marine)
Water wordt uit het dok gepompt en het schip rust op blokken. (Beeld: Noorse marine)
KNM Helge Ingstad wordt naar Haakonsvern gevaren. (Beeld: Noorse marine)