Marineschepen.nl
 
   
 

Hennis wil contract met Thales tekenen voor nieuwe radars



Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 23-12-2016 | Laatst aangepast: 23-12-2016


Minister van Defensie Jeanine Hennis is voornemens om begin 2017 met Thales een contract te ondertekenen over de ontwikkeling van nieuwe radars, dat schreef Hennis in een Kamerbrief. Deze radars zijn dan bedoeld voor de nieuwe Nederlands-Belgische fregatten en zijn dan ook op tijd om in aanmerking te komen voor nieuwe Duitse marineschepen.

Verkerk Edelijn
Archieffoto van LGENMARNS Rob Verkerk in gesprek met CEO van Thales Nederland Gerben Edelijn bij een model van de Geïntegreerde Mast. Thales werkt aan de opvolger van deze mast. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

De vervangers van de M-fregatten zullen opnieuw voorzien worden van state of the art radars, schreef minister van Defensie Hennis in een brief aan de Tweede Kamer. Hoewel de nieuwe fregatten door Nederland en België samen worden ontwikkeld, heeft Nederland de lead in dit programma. "Zoals bekend is Thales op dit terrein toonaangevend in de wereld. Het ligt daarom voor de hand dat Thales ook de radar- en vuurleidingssystemen voor een volgende generatie fregatten zal ontwikkelen en dat Nederland opnieuw launching customer zal worden," aldus de minister.



Eerder instappen voor de Duitse competitie
De nieuwe fregatten zullen in de tweede helft van het volgende decennium in dienst worden gesteld. Volgens Hennis is er een lange voorbereidingstijd nodig, maar is er voor de Nederlands-Belgische fregatten nog geen noodzaak om nu al een contract te ondertekenen. Hennis wil dat echter toch doen omdat Thales in Duitsland kanshebber is om radars voor de nieuwe Duitse fregatten te leveren, en Duitsland heeft bij voorbaat gezegd radars van de plank te willen kopen. "Om Duitsland tijdig een uitontwikkeld product te kunnen aanbieden, moet Thales al op korte termijn - eerder dan voor Nederland noodzakelijk - met de ontwikkeling starten." De verwachting is dat Duitsland in 2018 een keuze voor een leverancier gaat maken.

Het Duitse project waar Hennis op doelt is het MKS180 programma. Dat is een klasse van vier tot zes grote fregatten (meer dan 5800 ton). Thales is één van de bedrijven die samen met scheepswerven aan de aanbesteding deelnemen.



Dual band, One radar
Thales is overigens al enige jaren bezig met o.a. voorstudies die moeten leiden tot een nieuwe generatie radars, de opvolger van de Geïntegreerde Mast die op de OPV's en de Karel Doorman staat. De nieuwe generatie radars zal volgens Thales ook weer zijn geïntegreerd in één of twee masten. In het nieuwe concept werken acht of meer "radarplaten" met meerdere frequenties samen als ware het één radar. Zij hebben een gemeenschappelijke processing, gemeenschappelijk radarmanagement, gemeenschappelijke supervisie, etc. Thales noemde dit concept tijdens een presentatie vorig jaar het Dual band, One radar system.

Voordelen van een dergelijk systeem zijn dat de data van verschillende radars en verschillende frequenties samengevoegd worden. Daarnaast is dit sensorpakket goed te vergroten en te verkleinen naar gelang het schip waar de sensoren op geplaatst moeten worden.

Om de volgende stap te kunnen zetten is een contract nodig en daar heeft het ministerie van Defensie wel oren naar. Nederland werkt al decennia samen op radargebied met Duitsland (zie de radars op Duitse schepen en zeker de Sachsenklasse) en "een Duitse keuze voor Thales als leverancier kan bovendien tot een aanmerkelijk financieel voordeel voor Nederland leiden," zo staat in de brief van Hennis. Wel onstaat er volgens de minister "een nieuwe situatie" als Duitsland voor een ander bedrijf kiest. Dan is "nadere besluitvorming" aan de orde.





Lees meer over: de nieuwe radarconcepten



Meer handtekeningen
Thales hoefde echter niet lang te wachten voor een handtekening van Defensie. Gisteren werd voor een ander project ook een contract ondertekend. De Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LCF'en) worden de komende jaren gemoderniseerd. Niet alleen zal de SMART-L vernieuwd worden, ook de APAR wordt gemodficeerd waardoor het beter presteert en vaker beschikbaar is. Bovendien zal Thales de schepen van een nieuw ethernet netwerk voorzien.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Radars op nieuwe fregatten