Het zit de patrouilleschepen van de Koninklijke Marine even niet mee. Patrouilleschip Zr.Ms. Groningen moest eind december terugkeren uit het Caribisch gebied door een beschadigde schroefas. Vervanger Zr.Ms. Holland kampt nu met een technisch probleem waardoor het vertrek van dat schip onder druk komt te staan.
Archieffoto van Zr.Ms. Holland. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
De pakking van de uitlaat van een van de diesels van Zr.Ms. Holland moet vervangen worden. Dat antwoordt de Koninklijke Marine op vragen van Marineschepen.nl, nadat Marineschepen.nl berichten had ontvangen over technische problemen met het patrouilleschip.
Zr.Ms. Holland zou 9 april naar het Caribisch gebied vertrekken om daar de functie van stationsschip over te nemen. Of die vertrekdatum gehaald kan worden is onzeker: "Het is nog onduidelijk hoe lang het gaat duren. CZSK houdt er rekening mee dat het vertrek van de Holland richting Caribisch gebied vertraging oploopt. Wanneer het schip wel kan vertrekken is nu nog niet bekend."
Aanvaring oorzaak?
Aan boord van de Holland zou een brandstoflekkage zijn geweest waardoor het brandwerende pakkingsmateriaal van de uitlaat doordrenkt zou zijn met brandstof, maar die details zijn niet bevestigd. Dat materiaal is niet kant-en-klaar verkrijgbaar. Een mogelijke oorzaak van de lekkage is een kleine aanvaring die onlangs plaatshad in de haven van Den Helder waarbij het achterschip van het Portugese M-fregat Bartelomeu Dias en het achterschip van de Holland elkaar hebben geraakt. De marine onderzoekt momenteel of er een verband is tussen de aanvaring en de technische problemen.
Groningen in dok
De Holland was nog aan het opwerken toen de Groningen in december terug naar Nederland moest. Op dat moment was nog niet zeker of de Groningen snel weer zou terug kunnen keren. De marine heeft weliswaar vier OPV's, maar de Friesland is nog in onderhoud en de Zeeland moet in onderhoud maar dat is uitgesteld vanwege budgettekorten. De schade van de Groningen is onderzocht in een dok van IHC in Vlissingen, en de Holland is aangewezen als vervanger.
In de West is men nu zo'n vier maanden zonder stationsschip en dat duurt dus mogelijk nog wat langer.