Het voormalige Nederlandse bevoorradingsschip, dat de afgelopen vijfentwintig jaar in Pakistaanse dienst was als PNS Moawin, wordt gesloopt. Afgelopen weekend is de oude Poolster op het sloopstrand van Gadani, Pakistan, gevaren. Vanmiddag ontving Marineschepen.nl de foto's van de laatste reis.
Gadani, de laatste haven van de Poolster. (Foto: Imran Farooq/ Seamax)
Dat het einde van de Poolster nabij was, werd vorig jaar duidelijk. Pakistan stelde eind 2018 een nieuw bevoorradingsschip in dienst onder de naam Moawin, dat schip is ontworpen door het Turkse STM en gebouwd in Karachi. De oude Moawin had toen al vermoedelijk zes jaar geen reis meer gemaakt. Van maart 2017 tot november 2018 lag het schip op een boei tegenover de marinehaven van Karachi. Maar in november 2018 werd het schip verplaatst naar een steiger van de marinehaven.
Helaas was dat niet ter voorbereiding op een eeuwig bestaan als museumschip. Afgelopen zaterdag, 21 april 2019, werd het schip door de sleepboot Harmony van Seamax naar zee gesleept, bestemming: het sloopstrand van Gadani, vlakbij Karachi. Op een van de grootste scheepskerkhoven ter wereld gaat ook de Moawin in stukken worden gezaagd, overigens vermoedelijk niet in al te beste omstandigheden voor de medewerkers aldaar.
Het is een triest einde van het eerste bevoorradingsschip van de Koninklijke Marine. De Poolster werd in de periode 1962-1964 gebouwd door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) en was van 1964 tot 1994 bij de marine in dienst. In die tijd was het schip tijdens (eskader)reizen vaak nodig om de fregatten te bevoorraden op zee, maar werd het schip als grote tanker tijdens havenbezoeken vaak (in tegenstelling tot de fregatten) naar plaatsen ver weg van de binnensteden gedirigeerd. Dat leidde tot onvrede bij de bemanning en de kreet: Always needed, never wanted.