I-Mast 400 geplaatst op patrouilleschip Holland
Bericht geplaatst: 16-11-2011
Een primeur voor Thales en de Koninklijke Marine. Op de scheepswerf van Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) in Vlissingen is de eerste "geïntegreerde radarmast" op het patrouilleschip Holland geplaatst. Deze I-Mast 400 maakt deel uit van de I-Mast familie van de Hengelose radarbouwers. De I-Mast 400 is wereldwijd de eerste radarmast in zijn soort.
De eerste melding van het feit werd overigens gedaan door vice-admiraal Borsboom, Commandant Zeestrijdkrachten. Borsboom deed dat via zijn kersverse Twitter-account @vadmborsboom. Hij twitterde behalve een foto even voor 1700 uur: "De Holland is vandaag voorzien van haar mast. We kijken uit naar de resultaten van de beproevingen."
Met het plaatsen van de mast neemt de Holland afscheid van het "uiterlijk van een jacht", zoals zo vaak over de nieuwe OPV's werd gezegd. De mast maakt het schip af en het ziet er nu eindelijk uit als een marineschip. En als je ziet wat er in die mast zit, dan blijkt ook wel dat het niet gemaakt is voor pleziertochtjes.
De I-Mast 400 van Thales. De bol boven op de mast beschermt de satelliet-antenne. Precies daaronder bevindt zich de NR-IFF. De vaag zichtbare balk bovenin de pyramide-vorm is de Seastar en de blokken daaronder is het ICAS. De grote vlakken in het midden zijn de antennes van de Smile en op de hoeken daarnaast de sensoren van de Gatekeeper. Aan de hand van de rode brandblusser die in de radarmast van deze doorsnede is te zien, valt af te leiden hoe enorm de mast eigenlijk is.
I-Mast
De I-Mast is een uniek concept, ontwikkeld door Thales Naval Nederland. In deze mast zitten nagenoeg alle sensoren van het marineschip. De mast herbergt niet-draaiende radars en (infrarood)camera´s. Het voordeel is dat de sensoren elkaar niet storen en dat technici van binnenuit aan de sensoren kunnen werken, ipv te moeten wachten tot het weer goed genoeg is om veilig in de mast te kunnen klimmen.
In de mast zitten de volgende sensoren:
- SMILE luchtwaarschuwingsradar, gebaseerd op de APAR van het LCF
- SEASTAR zeebeeldradar voor grote en zeer kleine objecten zoals zwemmers en periscopen
- GATEKEEPER infrarood- en daglichtcamera
- Non-Rotating Identification Friend or Foe (NR-IFF)
- Integrated Communication Antenna System (ICAS) zorgt voor de communicatie met andere schepen en met eenheden aan wal
- Satellietcommunicatie (SATCOM)-systemen
- ESM systemen om bijvoorbeeld andere radarsignalen te kunnen onderscheppen
Holland met de kersverse mast die op 16 november is geplaatst. (Foto: @vadmborsboom)
Den Helder - Hengelo - Vlissingen
De sensoren zijn gemaakt door Thales, maar de mast zelf is door het Marinebedrijf in Den Helder gemaakt. Vervolgens werd de mast naar Hengelo gereden om daar samengevoegd te worden met de sensoren.
De mast heeft overigens een behoorlijke omvang: hij is 13 meter hoog, onderaan 8 bij 8 meter en weegt 52 ton.
Sinds 13 augustus 2001