Marineschepen.nl
 
   
 

Nieuwe CEO: 'IHC gaat vol vertrouwen verder met aanbesteding onderzeeboten'


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 04-06-2020 | Laatst aangepast: 04-06-2020


"Koninklijke IHC blijft uiterst gecommitteerd aan het Onderzeeboten Vervanging Programma voor het Ministerie van Defensie," dat zegt de nieuwe CEO van het Nederlandse bedrijf uit Kinderdijk, Gerben Eggink, na vragen van Marineschepen.nl. IHC werd eind april gered door de Nederlandse staat en overgenomen door een aantal bedrijven. Daarna staken geruchten de kop op over een eventuele nieuwe koers van het bedrijf ten koste van het onderzeebootproject met het Franse Naval Group.

onderzeeboot
Screenshot van een promotievideo van Naval Group en IHC. De onderzeeboot in de animatie heeft veel overeenkomsten met de Franse Barracudaklasse onderzeeboten, zoals een pumpjet in plaats van schroef. De boot in de animatie heeft echter horizontale roeren aan het sail en ogenschijnlijk grotere X-roeren dan de Barracuda. Vergeleken met de Barracuda (99,5 m) is hij, volgens berekeningen van Marineschepen.nl, ongeveer 87 meter. (Beeld: Naval Group)

Nadat IHC 3,5 jaar op rij verlies had gemaakt, berichtten begin dit jaar Het Financieele Dagblad en de Belgische krant De Tijd, dat Belgische en Nederlandse bedrijven waaronder Van Oord, Deme en het investeringsfonds Hal spraken over een redding. IHC, dat zich richt op complexe offshore-schepen zoals pijpenleggers, baggerschepen en diepzeemijnbouw, dreigde namelijk in Chinese handen te vallen.



Ondertussen was IHC in 2017 aan een samenwerking met Naval Group begonnen in de strijd om de bouw van onderzeeboten voor de Nederlandse marine. In november 2019 zei commercieel directeur Louwrens op de Beek in een interview met Marineschepen.nl dat IHC en Naval Group inmiddels 23 workshops over de vervanging van de Walrusklasse achter de rug hadden. Ook beschreef hij de plannen voor onderzeebootbouw in de regio Rotterdam.

Aan al die onderzeebootplannen leek een vervroegd einde te komen toen de eerder genoemde bedrijven en de Nederlandse staat IHC eind april 2020 redden en overnamen. In de brief die Eric Wiebes, Minister van Economische Zaken en Klimaat, op 30 april over de redding naar de Kamer stuurde stond: "Er zal een nieuw management komen en de nieuwe financiers zullen vanaf dag één betrokken zijn bij het vormgeven van een nieuwe strategie waarmee IHC terugkeert naar zijn sterke basis."

Dave Vander Heyde, de CEO die begin 2019 de samenwerking tussen IHC en Naval Group ondertekende, moest het veld ruimen en werd vervangen door Gerben Eggink. En al direct werd door de buitenwacht getwijfeld aan de voortzetting van de plannen van IHC op onderzeebootgebied. Op Marineschepen.nl werd afgevraagd of IHC nog wel effort wilde steken in deze voor hun nieuwe tak van sport, De Telegraaf eindigde een artikel over de redding met: "Het kabinet wil dat IHC teruggaat naar de basis, waardoor de kans dat IHC zich stort op de bouw van nieuwe onderzeeboten voor de marine verkleind is."



Volledig gecommitteerd
Nieuwe CEO Eggink is nu echter duidelijk en laat in een schriftelijke reactie aan Marineschepen.nl weten vol te gaan voor samenwerking met Naval Group en strijd om de Nederlandse onderzeeboten: "Koninklijke IHC blijft uiterst gecommitteerd aan het Onderzeeboten Vervanging Programma voor het Ministerie van Defensie en de Nederlandse Koninklijke Marine. Nu ik IHC leer kennen zie ik duidelijk dat de kennis, kunde en het vakmanschap echt van enorme toegevoegde waarde zullen zijn voor Defensie, net als de technologische voorsprong bij het bouwen van complexe vaartuigen. Dit komt ook sterk naar voren in de samenwerking met Naval Group. We gaan dus ook onder de nieuwe leiding van beide bedrijven vol energie verder met dit traject en zien de toekomst samen met Naval Group vol vertrouwen tegemoet."

Deze boodschap wordt onderstreept door Naval Group die de samenwerking met IHC beschrijft als een "perfecte match" vanwege onder andere de ervaring van IHC in de integratie van complexe systemen.



Workshops en online vergaderingen
Een woordvoerder van het bedrijf voegde daar een verklaring aan toe: "Anderhalf jaar geleden hebben IHC en Naval Group hun samenwerking bekrachtigd met een Teaming Agreement. IHC is die samenwerking met volle overtuiging aangegaan, aangezien dit goed aansluit bij onze competenties en capaciteiten. IHC beschikt over een groot aantal engineers en productiemedewerkers die ervaren zijn in het integreren van complexe systemen met hoge kwaliteits- en veiligheidseisen. IHC heeft de afgelopen anderhalf jaar resources ingezet om, onder begeleiding van Naval Group, kennis uit te wisselen."

"Daarnaast hebben wij de afgelopen periode ons netwerk in het Nederlandse maritieme defensie cluster uitgebreid en verstevigd door lid te worden van de NIDV en het Nederlands Marine Cluster (NMC). Ook hebben we met Breman een exclusieve overeenkomst getekend voor productie van componenten van de onderzeeboot, mocht Naval Group de opdracht van de Nederlandse overheid krijgen. Al deze acties en voortdurende inzet hebben wij gedaan in een voor IHC financieel uitdagende tijd, omdat we vertrouwen hebben in deze samenwerking voor de vervanging van de onderzeeboten."

Ondanks de beperkingen veroorzaakt door de coronacrisis, hebben IHC en Naval Group de afgelopen tijd volgens de woordvoerder kennis en ideeën uitgewisseld, werkpakketten afgestemd via online meetings. Zodat de bedrijven "vliegend van start kunnen gaan". "Hiervoor maken we gebruik van de technische kennis die aan beide kanten voorhanden is: NAVAL Group met haar kennis van het ontwerpen van onderzeeboten, en IHC met kennis over integratie van complexe systemen met hoge kwaliteits- en veiligheidseisen en haar kennis van het Nederlandse eco-systeem."

Ook de komende tijd staat er het nodige op het programma: "Op het moment dat de [anti-corona]maatregelen in beide landen het toelaten, komen we bijeen voor diverse meerdaagse workshops. Daarin gaan we verder met de plannen en uitwerking op allerlei gebieden: engineering, faciliteiten, resources, projectmanagement, en bijvoorbeeld het Nederlandse eco-systeem. Momenteel zijn we gezamenlijk de programma’s voor die workshops aan het uitwerken en voorbereiden. We zijn ervan overtuigd dat IHC na de workshops tegen het einde van het jaar een technisch en commercieel aanbod kan doen. We hopen dat we begin van de zomer elkaar weer fysiek kunnen treffen om naast de inhoudelijke sessies ook aan het sociale deel van de samenwerking aandacht te kunnen besteden. Simpelweg door elkaar in persoon te zien en te spreken, en wellicht ook een ‘social activity’ te ondernemen.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Samenwerking IHC en Naval Group