Marineschepen.nl
 
   
 

Ierland ge´nteresseerd in kleine versie Karel Doorman


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 23-01-2023 | Laatst aangepast: 23-01-2023


De Ierse marine wil een 'multi role vessel' aanschaffen, met helikopter- en transportcapaciteit. Volgens Ierse media is Ierland vanuit Nederland een voorstel gedaan voor een dergelijk schip, dat is afgeleid van Zr.Ms. Karel Doorman. Damen bevestigt dat het in gesprek is.

Doorman
Zr.Ms. Karel Doorman. De Doorman is een logistiek ondersteuningsschip dat groot materieel kan vervoeren, andere marineschepen kan bevoorraden en een (helikopter)basis op zee voor operaties op land kan zijn. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Afgelopen zomer werd het Ierse vlaggenschip L╔ Eithne uit dienst gesteld. Het oude patrouilleschip uit 1984 moet vervangen worden door een multi role vessel, zo stond al in 2015 in de White Paper voor de Ierse Defensie. In april 2021 werd het project door de Ierse overheid publiek gemaakt. In eerste instantie werden budgetten van 200 miljoen euro genoemd. Een jaar geleden werd voorzien dat de aanbesteding in 2023 van start zou gaan.



Maar al voor 2021 was een civiel-militair projectteam bezig met de nieuwe capaciteit voor de Ierse marine. In eerste instantie werd volgens de Ierse krant Irish Examiner vooral gekeken naar HMNZS Canterbury, een multi-role vessel van Nieuw-Zeeland. Gelet op de rol van het schip en het budget van Ierland is de interesse begrijpelijk, toch is de interesse opvallend omdat de Canterbury (gebouwd in 2007 in Nederland door Merwede Shipyards, inmiddels IHC) nog geen navolging kent.

Canterbury
HMNZS Canterbury werd in 2022 nog ingezet na de vulkaanuitbarsting en tsunami bij Tonga. De Canterbury kwam in de beginjaren echter vooral in het nieuws vanwege de vele technische problemen waar het schip mee kampte. Dit schip is 131 meter lang en heeft een waterverplaatsing van 9.000 ton. (Foto: Nieuw-Zeelandse defensie)

Het is onbekend of Ierland nog interesse heeft in het concept van de Canterbury. IHC zegt in een reactie dat het bekend is met de Ierse plannen voor een nieuw schip. Of IHC mee gaat doen is, zo zegt een woordvoerder nu te vroeg om er een uitspraak over te doen.

Een andere optie is Babcock. De grote scheepsbouwer uit het Verenigd Koninkrijk bouwde in het verleden marineschepen voor de Ierse marine. En Babcock zei in 2021 te geloven dat de Arrowhead 140 (dat de basis vormt van het Britse Type 31-fregat) aan kan sluiten op de Ierse wensen.

Doorman
In Ierland kijkt men echter ook met belangstelling naar het idee achter de Karel Doorman. Het gaat dan niet om alle capaciteiten en zeker niet om de grootte, omdat de Naval Service op zoek is naar een veel kleiner schip, maar vanuit de Nederlandse marine wordt door een ingewijde de Ierse interesse bevestigd. Vooral de diversiteit en flexibiliteit van het concept zou de Ieren aanspreken.

Ook de Nederlandse scheepsbouwer Damen heeft contact met Ierland, bevestigt het bedrijf in een verklaring na vragen van Marineschepen.nl afgelopen vrijdag: "we hebben een goede relatie met Ierland hebben en diverse kleinere projecten met hen doen, dat is vooral concernbreed (civiel). Daarbij wordt ook gesproken over een mogelijke bouw van een multi-role-vessel, net als over andere (civiele) projecten."
Verdere details wil het bedrijf niet geven.



Eind vorig jaar konden afgevaardigden van de Ierse Defensie zelf een kijkje nemen aan boord van het Nederlandse Joint Support Ship, Karel Doorman, toen het schip in Cobh afmeerde. Opvallend was dat een Ierse helikopter landde op het helidek, iets dat het Ierse vliegerkorps niet kan op schepen van hun eigen marine, bij het ontbreken aan schepen met een helikopterdek.
Na afloop zei de Nederlandse ambassadeur tegen The Journal dat "scheepsbouwers in Nederland waarschijnlijk zullen meedingen naar de bouw van het voorgestelde multi-role vessel (MRV) van de Ierse marine wanneer het wordt aanbesteed."

Volgens bronnen van The Journal maken sinds de Brexit juist scheepsbouwers van het continent meer kans op het winnen van de aanbesteding.

Jaime Auteur: Jaime Karremann
Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.




comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Canada onder indruk van de Karel Doorman