India wil 56 nieuwe marineschepen, waaronder derde vliegkampschip


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 04-12-2018 | Laatst aangepast: 04-12-2018


India wil, bovenop de 32 marineschepen die er momenteel in aanbouw zijn, nog eens 56 schepen, 6 onderzeeboten en een extra vliegkampschip. Dat maakte de bevelhebber van de Indiase marine admiraal Sunil Landa gisteren bekend. India streeft naar een marine met 200 schepen en onderzeeboten, en 500 vliegtuigen. Met China is het land verwikkeld in een wapenwedloop.

Vikrant
INS Vikrant in aanbouw. (Foto: Indiase marine)

Momenteel beschikt India over een vliegkampschip; INS Vikramaditya. Dat (oude Russische) schip werd een aantal jaar terug vanuit Rusland naar India gevaren. Ondertussen wordt, al sinds 1999, in India gewerkt aan INS Vikrant. Dat tweede vliegkampschip moet in 2020 proefvaren en bevindt zich momenteel in een vergevorderd stadium. Naast de carriers, heeft het land ook onder water grootse plannen. Die zijn al deels verwezenlijkt in een eigen nucleaire onderzeeboot met ballistische raketten (SSBN); INS Arihant. Deze onderzeeboot heeft onlangs de eerste patrouille met kernraketten afgerond. De klasse zal uiteindelijk uit vier boten bestaan. Ook de Franse Scorpene onderzeeboten gaan zich binnenkort melden bij de vloot en de eerste van vier 163 meter lange destroyers wordt over drie jaar bij de vloot verwacht.



Daar blijft het dus niet bij zo bleek gisteren tijdens de jaarlijkse persconferentie van de Indiase marine. Het land is al geruime tijd beducht om Chinese invloed in de Indische Oceaan. Volgens de Indiase marine zijn er op ieder gegeven moment zes tot acht Chinese schepen in dat zeegebied (dat zijn uiteraard territoriale wateren), waaronder onderzeeboten. Bovendien heeft China aangekondigd met het vierde vliegkampschip te beginnen.
Daarom streeft India naar een grotere, beter toegeruste marine met schepen die zoveel mogelijk in India zijn gemaakt. Dat blijft maar lastig. De Indiase marine was de laatste jaren vooral in het nieuws vanwege de vele ongelukken. Dat tempert de ambitie echter niet. In 2050 moeten de marine over 200 schepen en 500 vliegtuigen beschikken.



Het nieuwe vliegkampschip INS Vishal, aangeduid met IAC-2, zal een conventioneel voortgestuwde carrier worden met een waterverplaatsing van 65.000 ton. Het schip zal worden voorzien van een CATOBAR-inrichting, met andere woorden: de vliegtuigen worden weggeschoten met een katapult en gebruiken bij het landen een haak om een remkabel te grijpen. Er zijn weinig landen die deze techniek gebruiken en weinig landen die deze techniek beheersen. Behalve de Franse carrier Charles de Gaulle zijn het vooral de Amerikanen die deze techniek goed hebben toegepast op hun schepen. Dat was decennialang wel gebaseerd op stoom, sinds de nieuwe carriers van de Fordklasse zijn dat elektrische katapults. India is al geruime tijd met de VS in gesprek om ook die EMALS-techniek te mogen toepassen.

Over drie jaar zal de constructie moeten starten, de bouw zal zeven tot tien jaar in beslag gaan nemen, zei de Indiase admiraal. Dan kan India met twee carrier battle groups opereren.

De Indiase marine is al sinds enige tijd bezig met nieuwe onderzeeboten, behalve de Scorpenes die momenteel in dienst worden gesteld. Het gaat dan om acht Project-75I onderzeeboten en daar zijn de voor Nederland bekende bouwers TKMS, Naval Group, Saab Kockums en Rusland bij betrokken. Verder zijn er plannen voor helikoptercarriers en nieuwe fregatten.

Tot slot lopen er momenteel aanbestedingen voor in totaal zo'n 250 marinehelikopters en wordt gewerkt aan de verbetering van het marinevliegkamp op de eilanden groepen Andamanen en Nicobaren ten westen van Thailand en ten noorden van IndonesiŽ.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Instagram
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Vliegkampschip India
Indias fregat slaat om in dok