Marineschepen.nl
 
   
 

Indonesische onderzeeboot vermist


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 21-04-2021 | Laatst aangepast: 21-04-2021


De Indonesische onderzeeboot KRI Nanggala is mogelijk gezonken, dat meldt de Indonesische marine vanochtend. De Type 209/1300 zou deelnemen aan een oefening, maar kwam niet opdagen.

KRI Nanggala
KRI Nanggala. (Foto: Amerikaanse marine)

KRI Nanggala is een van de twee Cakraklasse onderzeeboten van de Indonesische marine. Deze boten, beide 40 jaar oud, zijn Type 209/1300 onderzeeboten van Duitse makelij. De Nanggala was ongeveer 95 kilometer ten noorden van Bali toen het contact verloren ging. Er wordt gevreesd dat de onderzeeboot is gezonken.
Aan boord van de Nanggala zouden 53 personen zijn, er is accommodatie voor 34 personen.





Torpedolanceeroefening
Het incident gebeurde voor 0300 uur plaatselijke tijd (2200 uur gisteravond NL tijd) toen de onderzeeboot zich had moeten melden middels een bericht. De onderzeeboot was zich aan het voorbereiden op een grote oefening die vandaag zou plaatsvinden en bijgewoond zou worden door leden van de Indonesische marinetop. Volgens Indonesische media ging het mis tijdens een torpedolanceeroefening. Toen journalisten die de oefening zouden verslaan vanochtend om 1000 uur aan boord wilden stappen, kwam de Nanggala niet opdagen.

De alarmbellen hadden toen al gerinkeld in Jakarta. Volgens Jane's verzond de Indonesische marine om 0937 uur plaatselijke tijd een noodsignaal naar ISMERLO, de internationale onderzeebootreddingsorganisatie met de melding dat de onderzeeboot vermoedelijk gezonken is. Zowel Singapore als AustraliŽ hebben mogelijkheden om onderzeebootbemanningen te redden uit een gezonken onderzeeboot.


Meer info over donaties aan Marineschepen.nl lees je op de donatiepagina.

Waarschijnlijk geen overlevenden
Of er nog iemand te redden valt is onwaarschijnlijk. De Cakraklasse onderzeeboten hebben geen voorzieningen waar een DSRV (onderzeebootreddingsonderzeeboot) op kan koppelen zodat bemanningsleden gered kunnen worden. De enige mogelijkheid om te ontsnappen uit de Type 209 is middels een ontsnappingspak, maar dat kan tot op heel beperkte dieptes.

De onderzeeboot zou in een gebied hebben geopereerd waar een trog is met een diepte van 700 meter, zo meldde de commandant van de Indonesische marine. Dat is veel dieper dan de maximale duikdiepte van een Type 209 die in openbare bronnen te vinden is. Deze is 500 meter.

'Black-out'
CNN Indonesia meldt dat de Indonesische marine na een eerste analyse van een black-out uitgaat, voorafgaand aan het laatste contact. Een onderzeeboot kan echter ook zonder voortstuwing of energie naar de oppervlakte worden gebracht door handmatig de hogedruklucht naar de hoofdballasttanks open te zetten. Dan gaat de boot op hoge snelheid naar de oppervlakte.

Een black-out doet echter ook vermoeden dat er een probleem was met de batterijen. En omdat er dus kennelijk een groot probleem was, is een zoutwaterlekkage iets waar rekening mee gehouden kan worden. Een lekkage (bijvoorbeeld als door slecht weer water via het torenluik naar beneden komt) kan kortsluiting veroorzaken. Brand, gasvorming en explosies zijn dan de mogelijke resultaten.

Zoekactie
Direct na de constatering dat de Nanggala vermist was, is een zoekactie opgestart. Volgens de Indonesische marine zijn "alle beschikbare schepen met sonar" naar de locatie gestuurd waar de onderzeeboot moet zijn gezonken. Bekend is dat in ieder geval een hydrografisch opnemingsvaartuig en meerdere korvetten aan het zoeken zijn.

Ook een helikopter werd ingezet en rond 0700 uur zou deze een oliespoor hebben gezien op de plaats waar de onderzeeboot onder water ging. Olie op het water zou kunnen duiden op een gescheurde brandstoftank. Deze zit bij deze onderzeeboten binnen de drukhuid en zal scheuren als de boot ontploft, in elkaar wordt gedrukt of op een andere manier ernstig beschadigd raakt.

Vanuit Singapore is inmiddels het onderzeebootreddingsschip MV Swift Rescue onderweg. Dat schip zal over drie dagen arriveren.

Als de Nanggala en haar bemanning inderdaad niet meer te redden is, betreft het incident het eerste dodelijke onderzeebootongeval sinds de ondergang van de Argentijnse onderzeeboot ARA San Juan in november 2017.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

LinkedIn

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen