Marineschepen.nl
 
   
 

Iraans marineschip in haven omgeslagen


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 07-07-2024 | Laatst aangepast: 14-07-2024


Het Iraanse fregat IRIS Sahand (Moudgeklasse) is in de Iraanse marinehaven van Bandar Abbas gekapseisd. Het schip ligt, zo blijkt uit beelden die door lokale nieuwsmedia zijn verspreid, gedeeltelijk onder water. Volgens Iraanse media was er sprake van een ongeluk en zijn er meerdere personen naar het ziekenhuis gebracht. Andere berichten spreken over twee doden. De Sahand werd in 2018 in dienst gesteld.

Sahand
De Shahand op archiefbeeld, na de toevoeging van onder andere de radar (wit, hoekig object op de brug) en de raketten (achter de schoorsteen). Deze schepen zijn 95 meter lang en hebben een waterverplaatsing van 2.000 tot 2.500 ton. (Foto: Iraanse marine)

IRIS Sahand werd in de haven van Bandar Abbas naar verluidt gerepareerd toen het schip plotseling omsloeg. Iraanse media spreken van een "technisch mankement", waardoor er te veel water het schip in kwam. Op beelden (zie bericht op X verderop in dit artikel) is te zien dat het schip aan de kade op één kant ligt. Over het aantal doden en gewonden spreken de berichten elkaar tegen.



Iran heeft twee marines: de meer reguliere Iraanse marine die al actief was voor Iran in 1979 een Islamitische republiek werd. Deze marine is verantwoordelijk voor de de diepere wateren van de Golf van Oman en omgeving, maar maakt ook reizen naar andere werelddelen. De Iraanse Revolutionaire Garde Marine is jonger en gelieerd aan het Iraanse regime. De twee marines hebben verschillende soorten eenheden en andere tactieken.


De Iraanse marine opereert vanwege haar taak met onder andere fregatten. In het verleden, voor de revolutie in 1979, waren de fregatten uit het Westen afkomstig (Nederland stond in 1979 op het punt om S-fregatten aan Iran te verkopen). Die mogelijkheden hielden op na de revolutie en de marine voer noodgedwongen lang door met de bestaande oude schepen. Zo'n twintig jaar geleden werd begonnen met de bouw van een nieuwe klasse fregatten die in Iran was ontworpen en gebouwd: de Moudgeklasse.



De Sahand maakt deel uit van de Moudgeklasse, als derde schip. Tot nu toe zijn vijf schepen gebouwd, twee zijn nog in aanbouw. Veel geluk heeft het Iraanse regime niet met deze schepen gehad. De Damavand, het tweede schip, liep drie jaar na indienststelling in 2018 aan de grond in een storm en zonk. De Shiraz, het vijfde schip, zou tijdens de bouw zijn omgeslagen.

En nu dus de Sahand. Dat schip werd in 2012 te water gelaten en in 2018 in dienst gesteld. In 2021 koerste het schip onder andere door de Noordzee tijdens een verre reis naar Europa, samen met het Iraanse marineschip Makran, een omgebouwd koopvaardijschip.

Het fregat werd niet lang daarna voorzien van een nieuwe AESA-radar en nieuwe anti-schipraketten.

Volgens Iraanse media wordt het schip geborgen en hersteld. Update 14 juli
De Iraanse autoriteiten verplaatsten het gekapseisde schip in de haven op maandag en probeerden het weer rechtop te krijgen, maar dinsdag 9 juli ging het mis. Iraanse media meldden dat de Sahand volledig zonk in de haven, nadat een tros die het schip stabiel moest houden het begaf.

De Sahand ligt nu een week onder water. De kans is klein dat het schip nog terugkeert in actieve dienst.

Jaime Auteur: Jaime Karremann
Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.




comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Grootste Iraanse marineschip door Noordzee