Marineschepen.nl
 
   
 

Nieuw Israëlisch korvet in Rode Zee voor afslaan aanvallen uit Jemen


Door: Frederik van Lokeren
Bericht geplaatst: 15-12-2023 | Laatst aangepast: 15-12-2023


Het Sa’ar 6-korvet INS Magen wordt ingezet in het 'Rode Zee-gebied' en lag deze week in de haven van Eilat. Dat maakte de Israëlische marine bekend. Het korvet wordt ingezet als antwoord op de dreiging van drones en raketaanvallen die afkomstig zijn van de Houthi-rebellen in Jemen. Ondertussen wordt ook duidelijk dat Hamas aanvallen met onderwaterdrones heeft uitgevoerd tegen Israëlische offshore gasplatformen. De Israëlische marine beweert dat het verschillende van deze aanvallen heeft kunnen voorkomen.

INS Magen
INS Magen, het eerste korvet van de Sa'ar 6-klasse. De vier schepen van deze klasse zijn de grootste schepen van de Israëlische marine. Ze werden in Duitsland gebouwd door Duitse thyssenkrupp Marine Systems (tkMS). De Magen werd in 2020 opgeleverd, deze week is het laatste schip in dienst gesteld. (Beeld: Israëlische marine)

INS Magen operationeel in de Rode Zee
Het korvet INS Magen van de Sa’ar 6-klasse is deze week aangekomen in de Israëlische havenstad Eilat aan de Golf van Akaba, grenzend aan de Rode Zee. Het korvet wordt ingezet als reactie op de toegenomen dreiging veroorzaakt door de Houthi-rebellen in Jemen. Eerder werd het korvet in de Middellandse Zee ingezet om, volgens Israël, Hamas-faciliteiten in Gaza te bestoken.

Sinds de start van de Israëlische grondoperatie in Gaza tegen terreurbeweging Hamas hebben de Houthi-rebellen hun steun voor Hamas uitgesproken. De Houthi-rebellen trachten op hun manier Israël te treffen door onder andere aanvallen op schepen in de Rode Zee uit te voeren en het lanceren van drones en raketten op doelen in het zuiden van Israël.



Luchtverdediging
INS Magen beschikt over twee verschillende luchtverdedigingssystemen. Zo beschikt het korvet over 40 lanceercellen voor de C-Dome, een maritieme versie van de Iron Dome die vooral bekend zijn dankzij het onderscheppen van geïmproviseerde raketten die geregeld vanuit de Gazastrook op Israël werden afgevuurd. Daarnaast heeft het korvet nog eens 16 lanceercellen voor de Barak 8-raket die ingezet kan worden tegen vliegtuigen, helikopters, drones en ballistische raketten op grotere afstand. De Barak-8 werd gezamenlijk ontwikkeld door Israël en India.

Gezien de dreiging van de Houthi-rebellen uit aanvallen met drones en ballistische raketten bestaat, zal INS Magen vertrouwen op haar arsenaal van Barak 8-raketten. C-Dome is in staat om projectielen met een ballistische baan te onderscheppen en uit te schakelen, maar is ontwikkeld voor projectielen met een kort bereik en artilleriegranaten te onderscheppen. C-Dome is niet in staat om ballistische raketten te onderscheppen.

Israël heeft nog geen informatie vrij gegeven of het de inzet van oorlogsschepen dieper in de Rode Zee overweegt om zo de scheepsvaart in de Straat van Bab El Mandeb te beveiligen. Gezien de aanwezigheid van Westerse oorlogsschepen in deze regio is de kans klein dat Israël schepen richting Jemen zal sturen. Waarschijnlijker is dat Israël zal rekenen op de collectieve veiligheid die Westerse schepen in deze regio proberen te verzekeren.

Kaart
Eilat ligt op zo'n zo'n 1.600 km afstand van het noordelijkste puntje van Jemen. In het noordwesten van Jemen zijn de Houthi-rebellen actief. Vanuit die regio vallen zij dus Israël aan en vallen zij in het nabijgelegen zuidelijke deel koopvaardijschepen aan. (kaart: Openstreetmaps.org)

'Hamas ontwikkelt en gebruikt onderwaterdrones'
Israël liet ook weten dat Hamas een aantal aanvallen tegen strategische maritieme doelwitten heeft ondernomen. De doelen in kwestie worden omschreven als offshore gasplatformen. De Israëlische marine zou echter alle aanvallen hebben onderschept. De aanvallen werden uitgevoerd met onder water varende drones, uitgerust met explosieven.

Tevens liet de Israëlische marine een foto zien van een onderwaterdrone die door Hamas werd gebouwd in de Gazastrook. Op de foto is een drone te zien die grotendeels ontmanteld is en waarbij de elektronische componenten voor de besturing zichtbaar zijn.

drone
De Al-Asef van Hamas. (Beeld: Israëlische marine)

Een analyse door maritiem expert H I Sutton laat weten dat de onderwaterdrone bekend staat als de Al-Asef en meer weg heeft van een bestuurbare torpedo. De Al-Asef wordt onder andere gemaakt van metalen gasketels en kan tot een paar meter onder water duiken. De Al-Asef beschikt volgens H I Sutton waarschijnlijk over een snorkel om in lucht voor de motor te voorzien. De Al-Asef is mogelijks uitgerust met een Go-Pro camera en wordt van afstand bestuurd, waardoor het kwetsbaar is voor elektronische oorlogsvoering. Uit een foto blijkt ook dat de Al-Asef door duikers in het water geplaatst dient te worden om ingezet te worden.

Aangezien deze onderwaterdrones op afstand bestuurd worden, is het operationele bereik relatief klein. Dit betekent niet dat deze bestuurbare torpedo’s niet verder ontwikkeld kunnen worden voor een groter bereik of met een grotere lading aan explosieven. Toch blijft het operationeel bereik waarschijnlijk beperkt, gezien de geringe beschikbare ruimte voor brandstof of batterijen voor een elektrische aandrijving. Het bereik van de radiozender kan bovendien een beperkende factor zijn voor de operationele afstand van de Al-Asef torpedo.

Er bestaat een risico dat het ontwerp van de Al-Asef ook bij andere groeperingen terecht kan komen. Het is bekend dat Hamas banden heeft met Hezbollah, Iran en Rusland. Dat maakt het mogelijk dat deze actoren het ontwerp van de Al-Asef kunnen verbeteren en betere middelen hebben om deze in te zetten.



Frederik Auteur: Frederik Van Lokeren
Frederik schrijft als freelancer voor Marineschepen.nl sinds 2022. Hij was als logistiek officier bij de Belgische marine (2010-2017) o.a. eenheids- commandant van mijnenjager BNS Lobelia tijdens de onderhousdsperiode en Hoofd Logistieke Dienst van het M-fregat BNS Louise-Marie. Nu is Frederik manager in de Supply Chain Business Consultancy bij Moore Belgium. Verder volgt Frederik nauwgezet maritieme en amfibische ontwikkelingen op de voet, met een specifieke interesse in de Russische marine en Marine Infanterie.




comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen