De nieuwe Karel Doorman, het Joint Support Ship, is vanochtend vanaf de scheepswerf in Roemenië voor een lange sleepreis vertrokken. Het vertrek was volgens de Helderse website Newdeep.nl uitgesteld. De Koninklijke Marine verwacht het bijna 205 meter lange schip, volgens een woordvoerder, op 17 augustus bij de Vlissingse scheepswerf.
Het JSS de Karel Doorman op de Donau onderweg naar Vlissingen. (Bron: Webcam Tulcea)
Vanochtend om 0500 uur lokale tijd (een uur later dan in Nederland), vertrok de Karel Doorman uit Galati, Roemenië. Het is geen eenvoudige reis, want het schip moest eerst 80 km over de soms bochtige Donau afleggen, voor het de Zwarte Zee kan bereiken en dan via de Bosporus naar de Middellandse Zee. Ook de OPV's moesten deze reis afleggen, net als (het casco) van de Johan de Witt. Al waren zij kleiner dan dit grijze gevaarte.
Zes uur na vertrek waren de eerste live bewegende van de reis te zien. Het schip en de slepers passeerden bij het Roemeense plaatsje Tulcea namelijk een webcam. De Doorman wordt gesleept door de 78 meter lange sleepboot Eide Wrestler. Op de website Marinetraffic.com is de reis van deze sleepboot, en dus die van de Karel Doorman goed te volgen.
De bouw van het Joint Support Ship begon op 7 juni 2011 in het Roemeense Galati
Een beeld van de afgelegde route van de Eide Wrestler tot en met 12 uur vanmiddag. Rechts in beeld de Zwarte Zee. (Bron: Marinetraffic.com)
Gemaakt in Roemenië
Nederlandse marineschepen worden sinds een kleine tien jaar voor een deel in Roemenië gebouwd. De werf in Galati, onderdeel van de Gorinchemse werf Damen, werkt dankzij de lagere lonen in Roemenië goedkoper. Door de aanhoudende bezuinigingen op de marine is het werk voor de Nederlandse marinewerf enorm afgenomen. En als er schepen worden gebouwd, moet het zo goedkoop dat de werf genoodzaakt was om naar het buitenland te kijken.
Ons land heeft door de bezuinigingen op de marine kennis, geld en banen verloren. Als de Doorman in 2014 wordt overgedragen, is de kans groot dat er geen marineschip in bestelling is. Dat is voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog.
Het huidige grootste schip van de marine is Zr.Ms. Johan de Witt (het blauwe silhouet), vergeleken met het nieuwe schip (rood). De Karel Doorman is 28 meter langer, 10.000 ton zwaarder en vijf meter hoger. (Bron: Marineschepen.nl)
Grote schepen, grote zorgen
De Karel Doorman wordt het grootste Nederlandse marineschip, een stuk groter dan de huidige nummer 1: Zr.Ms. Johan de Witt. Dat de Doorman groter is dan andere schepen is niet opvallend gelet op de taken en op de tendens van groeiende schepen die al decennia waarneembaar is. Groter betekent overigens niet direct duurder. Het goedkoopste deel van een schip is lucht, daarna staal. Als ruimtes niet vol worden gezet met apparatuur, dan zijn grotere schepen op termijn prettiger voor de bemanning (meer ruimte en betere vaareigenschappen tijdens slecht weer), goedkoper om te onderhouden en goedkoper te moderniseren halverwege de levensduur.
Betaalbaarheid in het algemeen is voor de Koninklijke Marine uiteraard wel een issue, het budget van dit Defensie onderdeel is slechts zo'n 700 miljoen euro en er moet weer ingeleverd worden. De geruchtenmachine in Den Helder en op internet draait al weken op volle toeren, ook gevoed doordat Defensie op het laatste moment de aanbesteding voor de te bouwen kade voor het nieuwe schip uitstelde. De nieuwe Doorman is nog niet eens in dienst gesteld, maar het schip wordt in het geruchtencircuit wel genoemd (bijvoorbeeld hier) als slachtoffer van nieuwe bezuinigingen.
Vooralsnog is hier echter niets over bekend en moet de Doorman in 2015 in dienst worden gesteld.