Het amfibisch transportschip Zr.Ms. Johan de Witt is nog een paar dagen op zee voor het schip nog eerder dan gedacht tegen de kant gaat. In november volgt een periode van onderhoud en de Midlife Update.
Zr.Ms. Johan de Witt. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Van de drie schepen die vanwege geldgebrek (Urk) en personeelstekort (Van Speijk en Johan de Witt) op pauze worden gezet, is het amfibische transportschip het laatste dat nog vaart. Mijnenjager Zr.Ms. Urk ging in december al tegen de kant en Zr.Ms. Van Speijk is sinds eind april niet meer varende.
Maandag verliet de Johan de Witt de Nieuwe Haven voor een week op de Noordzee en de rede van Den Helder. Het schip houdt zich bezig met diverse oefeningen aan boord en opleidingen voor onder andere mariniers en matrozen. Ook maakte een NH90 gebruik van het platform.
Voor de zomer
Een woordvoerder van de marine bevestigt dat deze week de voor dit jaar laatste reis is van het landing platform dock (LPD). Dat is nog eerder dan gedacht. Eind april was middels een bericht in de Defensiekrant naar buiten gekomen dat de Johan de Witt niet de tijd tot het onderhoud zou volmaken, maar dat het personeel eerder van boord zou gaan. Maar toen werd 'na de zomer' genoemd, dat blijkt nu dus voor de zomer al te gebeuren.
De bemanning van de Johan de Witt zal naar andere schepen gaan. Het schip kampte net als de hele marine met een groot tekort aan personeel, met name bij technici.
We hebben een prachtige mooie tijd met haar op zee gehad. Nu zorgen dat ze goed wordt weggelegd zodat ze over een paar jaar weer naar zee kan. Voor zover mijn laatste #FrigateFriday. Goed weekend pic.twitter.com/R0IW0REZCa
Zr.Ms. Van Speijk ging eerder tegen de kant. Rik Woertman was oudste officier van het M-fregat
MLU
In november zal het schip dat in 2007 in dienst werd gesteld in onderhoud gaan en worden gemoderniseerd. Het werk aan deze Midlife Update (MLU) is al in 2018 begonnen ter voorbereiding. Begin dit jaar werd het contract met Damen Schelde Naval Shipbuilding en RH Marine gesloten.
Als Zr.Ms. Johan de Witt in 2022 is gemoderniseerd is het schip voorzien van een nieuwe Thales NS100 radar (om precies te zijn de NS106), nieuwe netwerken, nieuwe sportfaciliteiten, een gemoderniseerde ziekenboeg, vernieuwde brug en Joint Operations Room, maar ook nieuwe wapensystemen.