Afgelopen nacht heeft het amfibisch transportschip Zr.Ms. Johan de Witt de Vlissingse werf van Damen Naval verlaten. Het schip arriveerde daar een jaar geleden voor een ingrijpende modernisering en onderhoudsperiode. De Johan de Witt keert nu terug naar Den Helder voor de rest van het programma.
Zr.Ms. Johan de Witt verliet vannacht de haven van Vlissingen. Het schip wordt gesleept door Multratug 19 en Multratug 3 en wordt dinsdagochtend verwacht in Den Helder. (Foto: Damen)
Op 14 maart 2007 voer Zr.Ms. Johan de Witt als nieuwste aanwinst voor de eerste keer de haven van Den Helder binnen. Vandaag vaart het inmiddels zestien jaar oude schip als herboren diezelfde haven binnen.
Dat gebeurt nadat het schip gedurende dertien maanden een "omvangrijke Midlife Update (MLU) heeft ondergaan in combinatie met de derde periode van het Benoemd Onderhoud (BO3)", zo laat Damen Naval vanochtend weten middels een persbericht. Het schip was volgens schema afgelopen vrijdag overgedragen aan de Defensie Materieel Organisatie (DMO).
In Den Helder zullen de marine en Damen "nog een aantal restwerkzaamheden en meerwerk" uitvoeren.
Complex
Voor de Johan de Witt begon de Midlife Update (MLU) in 2021. Het schip werd in april 2021 eerder tegen de kant gelegd in verband met personeelstekorten. Op 3 maart 2022 werd de Johan de Witt naar Den Helder gesleept. Overigens was men toen achter de schermen al jaren bezig. Reeds in 2019 kreeg ondergetekende al bij TNO in Soesterberg in een VR-omgeving de vernieuwde ruimtes van het LPD te zien.
De MLU van de Johan de Witt is dan ook complex. Net als bij de modernisering van de LC-fregatten, werd ook nu verzucht dat een nieuw schip bouwen makkelijker is dan een bestaand schip vernieuwen. Voorbeelden die Defensie eerder publiceerden zijn de digitalisering van de medische faciliteiten, vernieuwing van koel- en vriesinstallaties, de wasserij en vervanging van de totale sprinklerinstallatie. Voor dat laatste moest 5.000 vierkante meter aan plafond worden weggehaald en teruggeplaatst.
De vernieuwde Johan de Witt eerder aan de kade in Vlissingen. Opvallend is dat de belangrijkste radar, de Thales NS100, op de achterste mast is geplaatst in plaats op de voorste waar de Variant stond. De voorste mast is wel verbouwd. (Foto: Damen)
Ook zijn twee zoetwatermakers, zes zeewaterpompen voor brandblus- en koelingsinstallaties vervangen. De brug, de joint operations room (waar de staf een groot aantal eenheden kan aansturen), de commandocentrale en de technische centrale zijn compleet vernieuwd.
Eerder was al bekend dat het schip nieuwe sensoren zou krijgen; de Thales Variant wordt vervangen door de Thales NS100-radar die ook op de Rotterdam staat. De Kelvin Hughes navigatieradar werd vervangen door de Scout Mk3 van Thales. De Vigile-D was al enige tijd geleden besteld, maar de levering was vertraagd. Het is niet bekend of deze al geplaatst is.
Er werd door Damen ruim 60 kilometer aan nieuwe kabels getrokken en nieuwe dekbedekking geïnstalleerd. Meer dan 400 ruimtes zijn opgeleverd en volgens Damen zijn er 50 Harbour Acceptance Tests gedaan. Op piekmomenten werkten 500 personen per dag aan het LPD.
Begin 2024 moet Zr.Ms. Johan de Witt weer gereed zijn om ingezet te worden.
Auteur: Jaime Karremann Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.