Zr.Ms. Karel Doorman gaat op 20 april weer varen, dat zegt commandant KLTZ Schot vandaag tegen Marineschepen.nl. Het grootste schip van de Nederlandse marine lag ruim een jaar tegen de kant door problemen met de elektromotoren. Die problemen moeten nu zijn opgelost en de bemanning van het schip bereidt zich voor op een intensieve periode op zee.
Zr.Ms. Karel Doorman in Den Helder. Archiefbeeld. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Vorige week vrijdag arriveerde de tweede volledig aangepaste hoofdelektromotor en deze wordt momenteel weer aan boord geplaatst. Dat is een complexe operatie omdat deze elektromotoren normaal gesproken nooit vervangen hoeven te worden. Tussen de werkzaamheden door kan de bemanning weer denken aan waar het schip voor bedoeld is: varen.
Naar zee
Als op donderdag 20 april de Doorman de haven van Den Helder verlaat zal dat niet voor een lange reis zijn, maar voor twee dagen tests op de Noordzee. De nieuw geplaatste motoren zijn dan binnenliggend weliswaar beproefd, maar dat moet ook op zee gebeuren. Als de motoren in orde zijn zal de Doorman weer het varende deel van het opwerktraject oppakken dat uiteindelijk moet leiden tot een volledig inzetbaar marineschip.
De bemanning van de Karel Doorman is al enige tijd bezig met het opwerktraject. Zo volgen de bemanningsleden lessen op o.a. de NBCD-school en Operationele School. Hoewel het JSS toen het mis ging in maart 2016 al begonnen was aan het opwerktraject, moet het traject toch van voren af aan worden gedaan. Meerdere bemanningsleden het afgelopen jaar hebben weliswaar gevaren op andere marineschepen, het team van de Doorman kent toch deels een nieuwe samenstelling door reguliere personeelswisselingen.
Begin mei gaat het JSS weer naar zee voor de volgende fase in het opwerken.
Jaar voorbij
De Karel Doorman ligt inmiddels bijna een jaar tegen de kant. Het was 8 maart 2016 en Zr.Ms. Karel Doorman was onderweg naar het Duitse Rostock om de eerder overeengekomen samenwerking met Duitsland in de praktijk te brengen. Op zee viel de stuurboord hoofdelektromotor uit door kortsluiting. Eenmaal in Rostock bleek dat de motor volledig was vernield.
De reis naar Duitsland zou voorlopig de laatste zijn, want de kortsluiting bleek te zijn veroorzaakt door een ontwerpfout. Dus ook de andere motor, die tot op dat moment goed functioneerde, zou vroeg of laat ook stuk kunnen gaan. Dat risico wilde men niet nemen en dus werd gekozen voor het laten repareren en aanpassen van beide motoren in de fabriek waar de machines vandaan kwamen, nabij Nancy in Frankrijk.
De stuurboord motor raakte in maart vorig jaar beschadigd en was daarom het langst in de fabriek van General Electric.
De aanpassingen en reparaties zijn inmiddels gedaan, en beide motoren zijn weer terug aan boord. De bakboord motor is helemaal aangesloten, momenteel wordt nog gewerkt aan de stuurboord elektromotor. Dit werk wordt gedaan door o.a. personeel van Damen, de bemanning van het JSS levert ondersteunende diensten zoals brandbeveiliging en zal straks de nieuwe motor testen.
In december 2017 moet het opwerktraject zijn afgerond en is de Doorman volledig inzetbaar.