Marineschepen.nl
 
   
 

Zr.Ms. Karel Doorman nog niet naar Rode Zee door problemen wapensysteem


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 08-05-2024 | Laatst aangepast: 08-05-2024


Zr.Ms. Karel Doorman zal de Rode Zee nog niet in gaan, dat liet demissionair minister van Defensie Kajsa Ollongren vanmiddag weten aan de Tweede Kamer. Het schip heeft te maken met technische problemen aan één van de wapensystemen. Defensie heeft niet bekend gemaakt om welk systeem het gaat, maar volgens informatie die Marineschepen.nl heeft gekregen gaat het om de Goalkeeper.

Karel Doorman
Zr.Ms. Karel Doorman, archieffoto. (Foto: Defensie)

Tijdens het vertrek op 21 april, was het schip nog "volledig inzetbaar", schrijft Ollongren aan de Kamer. De defecten ontstonden op zee. De technische problemen worden op dit moment verholpen. Na de noodzakelijke tests kan het schip opstomen richting Rode Zee, belooft de minister.



Dat de Karel Doorman nog niet door het Suezkanaal was, viel op 4 mei al op. Het schip had op 2 mei volgens AIS Kreta verlaten, maar twee dagen later werd het gefotografeerd door een openbare satelliet aan de kade in Souda Bay. Oorspronkelijk zou het schip begin deze week door het Suezkanaal gaan, laat een bron weten aan deze site, maar dat is dus niet doorgegaan.

Joint Support Ship
Van voor naar achter: Goalkeeper, twee 12,7 mm Hitroles, een Goalkeeper aan de achterzijde van de opbouw en twee 30mm Marlins aan de zijkanten. Helemaal achteruit zijn twee posities voor 12,7mm Hitroles. Verder zijn er nog posities voor MAG of .50.

Zoals bekend is Zr.Ms. Karel Doorman een logistiek ondersteuningsschip en heeft het alleen wapens voor zelfverdediging. Het gaat dan om machinegeweren en kanonsystemen: twee Goalkeepers, twee Marlins en vier Hitroles. Welk systeem het heeft begeven deelt Defensie niet mee, maar kennelijk is het systeem zo belangrijk dat de inzet van de Doorman wordt uitgesteld. Volgens de Telegraaf gaat het dan ook om een van de twee Goalkeepers, die het schip moeten beschermen tegen aanvallen door raketten en drones, als deze door alle andere verdedigingslagen zijn gekomen.

Ook Marineschepen.nl heeft die informatie ontvangen. De problemen houden inmiddels langer dan een week aan, zeggen meerdere bronnen tegen Marineschepen.nl. Op een zeker moment hadden zelfs beide Goalkeepers van de Doorman tegelijk met storingen te maken. Beide moeten werkend zijn, voor het schip richting inzetgebied gaat. Meerdere Nederlandse experts zijn daarom in de afgelopen periode naar Kreta gevlogen om de twee Goalkeepers helemaal storingvrij te krijgen.

Goalkeeper
Een van de Goalkeepers van Zr.Ms. Karel Doorman. De eerste Goalkeeper werd in 1985 besteld bij Hollandse Signaalapparaten (nu Thales) en is in gebruik in meerdere landen. In 2016 werden de Goalkeepers gemoderniseerd. Zij worden, ook op de Karel Doorman, vervangen door een 76mm kanon met Dart-munitie, een RAM-raketsysteem en vuurleidingsradar. (Foto: Jaime Karreman/ Marineschepen.nl)

De Goalkeeper heeft zich sinds de introductie regelmatig bewezen tijdens tests en oefeningen, maar het is ook een complex wapensysteem en is niet immuun voor storingen. "Elke storing is weer een verrassing. Je krijgt nooit hetzelfde", zei een korporaal van de Technische Dienst ooit tegen ondergetekende.



Zoveelste schip met problemen
De problemen met het wapensysteem op de Doorman volgen op andere marineschepen die met issues te maken hadden. Eerst was het het Duitse fregat Hessen dat door nog niet helemaal duidelijke oorzaak een (vriendschappelijke) drone niet wist te raken met raketten. Daarna raakte het Deense fregat Iver Huitfeldt in moeilijkheden door technische problemen aan de raketten, een onbekend softwareprobleem en vervolgens granaten die na verlaten van het kanon te vroeg ontploften. Niet veel later had een Deens fregat een probleem met een Harpoon in de thuishaven. De booster van het antischipkruisvluchtwapen was geactiveerd en kon niet meer worden gedeactiveerd. En vlak voor het Belgische fregat Louise-Marie de Rode Zee in ging, haperden onder andere de NATO Sea Sparrow-raketten tijdens tests.

De technische issues zouden extra werk voor de Directie Materiële Instandhouding (DMI) in Den Helder kunnen betekenen. DMI onderhoudt immers de raketten van de Belgische, Deense en Duitse marines en uiteraard de wapensystemen van de Karel Doorman.

Dat er zoveel schepen in het nieuws zijn gekomen met defecten, kan deels te maken hebben met dat deze marines de afgelopen decennia zuinig aan moesten doen en het lang geleden was dat de schepen in ernstsituaties werden ingezet. Daarnaast is er door de aard van de operaties ook meer aandacht voor. Technische problemen komen aan boord van marineschepen, die vaak uit honderdduizenden onderdelen bestaan, vaker voor en daarom zijn er dan ook technische specialisten aan boord. Doen deze issues zich voor tijdens een oefening, dan valt dat vaak niet op. Tijdens of voor een inzet krijgen deze schepen een hoge prioriteit en proberen marines problemen sneller op te lossen, maar komen de problemen ook sneller in de publiciteit.

Jaime Auteur: Jaime Karremann
Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.




comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Doorman bij Kreta