Vandaag begint in de Oostzee de oefening Schneller Adler. Zr.Ms. Karel Doorman arriveerde gisteren rond het middaguur in de Noord-Duitse stad Rostock, waar de voorbereidingen voor de Duitse oefening werden getroffen. Het is de eerste echte oefening met het Seebataillon sinds in januari 2016 werd afgesproken dat Duitsland medegebruiker van het JSS zou worden.
Zr.Ms. Karel Doorman in Amsterdam toen de samenwerking met het Seebataillon werd ondertekend. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Tot en met 14 september oefent de Duitse Defensie het evacueren van burgers uit bedreigde gebieden. Deze week gebeurt dat in samenwerking met het Joint Support Ship Zr.Ms. Karel Doorman. In totaal doen zo'n 1500 militairen mee aan de oefening, waaronder 60 man van het Seebataillon.
Voor Zr.Ms. Karel Doorman is het niet de eerste keer dat het Seebataillon aan boord wordt verwelkomd. Tijdens de ondertekening van de Nederlands-Duitse samenwerking in februari 2016 waren de Duitsers aan boord en een maand later werd direct de daad bij het woord gevoegd. De Doorman meerde toen af in Rostock voor een oefening met het Seebataillon. Diep in het schip was het echter helemaal mis; een van de hoofd elektromotoren was doorgebrand en de Doorman was daardoor lange tijd uit de vaart.
Toen het JSS voor de tweede keer met (o.a.) Duitse eenheden oefende, tijdens de Duitse oefening Northern Coast in september 2017, werd het schip voortijdig weggeroepen om te helpen in het Caribisch gebied nadat orkanen er hadden huisgehouden.
Duitsland heeft nog niet veel kunnen genieten van Zr.Ms. Karel Doorman. Dit keer is alles hopelijk anders en kan de oefening naar ieders tevredenheid worden afgerond.
Schneller Adler
Schneller Adler is een evacuatie-oefening die ook in 2013 en 2014 is gehouden. Centraal in de oefening staat het evacueren van burgers uit een crisisgebied. Uiteraard kunnen de burgers niet zomaar worden opgepikt, maar is er sprake van terroristische of militaire dreiging en worden marine en luchtmacht ingezet om mensen uit het gebied te halen.
Toeval of niet, het was de moeizame evacuatie van Duitse militairen uit Somalië in 1994 die voor Duitsland het belang van amfibische expertise duidelijk maakte. Vier jaar eerder had het land namelijk alle amfibische capaciteiten afgestoten en het Seebataillon opgeheven. Het Seebataillon werd in 2014 opnieuw opgericht. In de tussentijd was er veel kennis en ervaring verloren gegaan, waardoor de Duitse marine weer van voor af aan moest beginnen. Oefeningen als Schneller Adler helpen daar bij.
Bataljonscommandant van het Seebataillon is Fregattenkapitän Axel Meissel en zegt in een persbericht over de oefening en de band met de Koninklijke Marine: "De joint evactuatie-oefening met de Division Schnelle Kräfte verbetert ons vermogen om Europese burgers op afroep wereldwijd te kunnen evacueren vanuit zee. Dat we daarvoor een Nederlands schip kunnen gebruiken is alleen maar te danken aan de band tussen het Seebataillon en de Nederlandse marine, en in het bijzonder het Korps Mariniers. In het scenario van deze oefening is ons motto van het bataljon treffend: van land naar zee - van zee naar land. Op dit terrein zijn wij de specialisten."
De samenwerking met Nederland behelst namelijk niet alleen medegebruik van de Doorman. Sinds 2016 werkt het met het Nederlandse Korps Mariniers samen om de kennis op gebied van amfibische oorlogvoering op te vijzelen. De Duitse marine heeft intussen de faciliteiten in Eckenforde uitgebreid en wil het Seebataillon laten groeien naar 1.000 tot 1.200 man in 2019. In 2020 zou de samenwerking zo ver moeten zijn dat het Seebataillon deel kan uitmaken van een Amfibische Taakgroep van de NAVO onder leiding van het Nederlandse Korps Mariniers.
Voor de Doorman is de oefening op 6 september weer voorbij.