Marineschepen.nl
 
   
 

Zr.Ms. Karel Doorman vertrokken naar Caribisch gebied


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 13-04-2020 | Laatst aangepast: 13-04-2020


Zr.Ms. Karel Doorman is vanochtend vanuit Den Helder vertrokken. Het Joint Support Ship (JSS) zal in een kleine twee weken de oversteek richting het Caribisch gebied maken om daar de lokale autoriteiten te ondersteunen bij de coronamaatregelen. Marineschepen.nl sprak vanmiddag de commandant van de Doorman, KTZ Henk Suurveld.

Karel Doorman
Zr.Ms. Karel Doorman vanochtend na vertrek uit Den Helder. (Beeld: Wendy van Brussel)

"We hebben net de helikopters opgeland, dus we zijn compleet," zegt kapitein ter zee Suurveld via de telefoon terwijl op de achtergrond 'aftrap vliegrol' wordt gepraaid. "Na weken van drukte, heel veel dingen die parallel liepen, is er nu de rust van 'we gaan het doen'."



De Doorman vaart ter hoogte van de Nederlandse westkust richting het zuiden. Aan boord zijn 201 personen, twee Cougar-helikopters van het Defensie Helikopter Commando (DHC), een landmachtteam met ScanEagle drones, twee landingsvaartuigen, Puma's van de mariniers, 48 mariniers als Force Protection van het schip zelf, spullen voor een compleet Raiding Squadron van het Korps Mariniers. De Doorman heeft niet veel hulpgoederen mee, omdat daar nu geen behoefte aan is. Als de Doorman voor transport wordt ingezet, zullen ze in de regio middelen ophalen.

Vertrek Doorman
Drie maanden van huis maar een lege kade bij vertrek. (Foto: Defensie)

Vertrek Doorman
Gelukkig is er wel een spandoek van collega's van Zr.Ms. Johan de Witt. (Foto: Defensie)

Naar de overkant
Maar eerst is het zaak om koers te zetten richting het Caribisch gebied, achter Zr.Ms. Zeeland aan.

"Vannacht gaan we door Het Kanaal en dan naar de overkant," zegt Suurveld. Gedurende de oversteek staat er niet veel op het programma voor de bemanning. "We zullen bekend moeten raken met de helikopters, zij moeten hun vaardigheden ook bijhouden. Maar verder is het low ops. We hebben geen rendez-vous met andere schepen gepland." Ook aan boord wil men de mensen nog een beetje gescheiden houden: "We hebben vanochtend mariniers en luchtmachtpersoneel aan boord genomen," zegt Suurveld. Zij zijn net als de bemanning van de Doorman twee weken in quarantaine geweest. "Maar daar gaan we niet meteen mee samen, om de kans op kruisbesmetting te verkleinen."



Nieuw en druk
Henk Suurveld, voormalig commandant van Zr.Ms. Amsterdam en Zr.Ms. Friesland, is sinds augustus commandant van Zr.Ms. Karel Doorman. Het JSS was toen net een maand terug in Den Helder na een half jaar in het droogdok in Amsterdam. Na nog een half jaar onderhoud in Den Helder begon het opwerken naar een volledig inzetbaar schip. Dat liep dus anders.

Half maart werd bekend dat Defensie inzet in het kader van de coronacrisis aan het onderzoeken was. Het schip had toen overigens nog geen meter gevaren, dat stond pas een week later op het programma. Suurveld: "Maar de naam van de Doorman was al gevallen. In 2017 was ik aan boord van de Doorman als acting COMSEATRAIN [opwerkautoriteit, JK] in de Oostzee, toen de Karel Doorman werd aangewezen om naar het Caribisch gebied te gaan na orkaan Irma. De grote utiliteit en daarmee de makkelijkheid die het schip biedt in het invullen van bepaalde behoeften in hulpverlening, was voor dus mij al heel erg duidelijk."

Op 23 maart ging de Karel Doorman voor het eerst naar zee. In vijf dagen werd SARC3 afgerond, de derde van zes stappen naar gereedheid. Vanaf dat moment raakte alles in een stroomversnelling. Suurveld: "Aan het einde van SARC3 kregen we opdracht van CZSK [Commandant Zeestrijdkrachten, JK] om het weekend in thuisquarantaine te gaan, maandag terug te komen met een grote tas en ons voor te bereiden om lang van huis te zijn."

Hoewel de bemanning nog relatief kort samen is, zorgde die periode er ook voor dat de bemanning elkaar beter leerde kennen. Suurveld: "SARC3 is een soort vaardigheidstraining, maar ook een soort teamtraining. En ik moet je eerlijk zeggen, het vooruitzicht als bemanning dat je iets heel onbekends gaat doen, niet weet wanneer je gaat, niet eens weten óf je gaat, en zo ja voor hoe lang en wat je dan gaat doen… dat vormt ook wel een groep."

Henk Suurveld
Henk Suurveld in 2014 als commandant van Zr.Ms. Amsterdam in de Middellandse Zee. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

"Vanaf die maandag is de bemanning niet meer van boord geweest. We hebben het schip in vijf dagen technisch gereed gemaakt, dus gezorgd dat alle systemen werken, reservedelen besteld, onderhoudspakketten besteld, zes maanden inclusief voeding. Vrijdagavond zijn we weer naar zee gegaan en hebben we vijf dagen getraind voor helikopteroperaties. Het werken met een helikopter gaat niet automatisch, dus dat moet je oefenen. Ook hebben we bevoorradingen op zee gedaan en getraind met landing craft vehicle personnel. Na die vijf dagen was het schip gereed voor vloegoperaties, BOZ-operaties en davit-operaties, waren de technische systemen klaar."

"Op woensdag zijn we weer binnen gekomen en hebben we alle spullen die besteld waren en spullen voor de embarkerende eenheden gaan beladen. Afgelopen donderdagavond kregen we de duidelijkheid: we gaan. We zijn nog tot en met zaterdag bezig geweest met beladen."

"De bemanning is echt heel, heel druk geweest," vat Suurveld samen. En met andere dingen dan oorspronkelijk gepland. "Wat we op zee hebben gedaan was een soort combinatie van SARC4 en pre-deployment training [de training ter voorbereiding op een missie, JK]. Normaal gesproken had de nadruk gelegen op het testen van systemen. Dat hebben we ook gedaan, maar dan in veel kortere tijd. Ik denk dat we wel zo gereed zouden zijn als aan het einde van een varende materieelsbeproeving, met uitzondering van de wapensystemen."



Wat de Doorman gaat doen
Hoewel de Karel Doorman onderweg is, is nog niet bekend wat het schip er gaat doen. "We zijn voor een heleboel taken gereedgesteld," zegt Suurveld. "Maar onze missie is bijdragen aan de lokale autoriteiten waar mogelijk. Daar zit uiteraard de Commandant Zeemacht Caribisch gebied tussen, maar we zijn er ter ondersteuning van de lokale autoriteiten. En daar valt dan onder luchttransport, zeetransport, maritieme grensbewaking, eventuele orde handhaving op de wal en ons medisch complex."

Net als veel andere marineschepen, zal ook de Doorman zich niet richten op patiënten met het coronavirus. "We hebben wel een uitgebreide medische capaciteit en veel extra middelen in containers. Maar niet iedereen van het medische team is aan boord. Medici zoals de chirurgen en de anesthesioloog, die moeten nog ingevlogen worden, anders zitten ze elf dagen op zee. En als ze dan ingezet worden, is dat voor bijvoorbeeld blinde darm-operaties en traumazorg na auto-ongelukken. De capaciteit op de wal moet dan beschikbaar blijven voor COVID-patiënten."



COVID buiten de deur houden is natuurlijk de bedoeling, maar blijkt niet altijd even eenvoudig. Eerder werd bekend dat aan boord van het Amerikaanse hospitaalschip USNS Mercy, toch coronapatiënten waren behandeld. Zij waren daar voor andere aandoeningen aan boord gekomen en niet door de COVID-screening tegengehouden. De Doorman heeft maatregelen getroffen om dat te voorkomen, maar zo zegt Suurveld: "Je kunt het nooit helemaal uitsluiten dat je een patiënt aan boord krijgt met corona. Al is het niet de intentie. Als het gebeurt betekent dat wel dat onze capaciteit om andere dingen te doen beperkt."


In het Caribisch gebied zijn ook schepen van Groot-Brittannië en Frankrijk. Vandaag arriveerde RFA Argus uit de UK. Het Nederlandse patrouilleschip Zr.Ms. Zeeland is nog op de oceaan. Ook de Franse helikoptercarrier FS Dixmude is onderweg.

Drie maanden coronahulp en daarna door met orkaanhulp?
Hoe lang is de Doorman weg? Suurveld: "Initieel zijn we drie maanden weg, met een optie op verlenging. Het einde van die drie maanden valt samen met de eerste periode van het hurricane-seizoen. Daar hebben we ook spullen voor bij ons. Maar in het kader van wat we nu weten is het drie maanden. Maar zoals we hebben gemerkt, in drie maanden tijd kan er veel gebeuren."



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Instagram
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Zr.Ms. Karel Doorman

Doorman wordt ingezet

Bemanning in quarantaine

DMAN naar Caribisch gebied?

Defensie onderzoekt coronahulp