Vanochtend is de kiel gelegd van het eerste Nederlandse mijnenbestrijdingsvaartuig van de nieuwe Vlissingenklasse. Het eerste schip en naamgever van de klasse wordt gebouwd in Frankrijk. De kielleggingsceremonie werd bijgewoond door onder andere de Commandant Zeestrijdkrachten vice-admiraal Tas en de CEO van Naval Group, Eric Pommellet.
Model van de Vlissingen. En daar zien we ook voor het eerst het boegnummer: M840. (Foto: Defensie)
Ruim 43 jaar nadat de kiel van het eerste schip van de Alkmaarklasse werd gelegd, is er weer een kielleggingceremonie geweest van een eerste Nederlands schip van een nieuwe klasse mijnenbestrijdingsvaartuigen. Op 30 januari 1979 gebeurde dat in Alblasserdam, nu in Lanester (door de rivier Scorff gescheiden van Lorient). De Vlissingen is het tweede schip van het Nederlands-Belgisch project waarvan de eerste blokken zijn gebouwd. Het eerste was de Oostende, in november. Dat schip wordt gebouwd in Concarneau, niet ver van Lorient.
Voor het project is de kiellegging geen primeur, maar voor Nederland wel. Om die reden was onder andere de Commandant Zeestrijdskrachten vice-admiraal René Tas naar Lorient afgereisd. Hij laste samen met de CEO van Naval Group een munt in de kiel van het schip.
De kielleggingceremonie, rechts de romp van de Vlissingen. (Foto: Defensie)
M840
Na afloop van de kiellegging werd een model van de Vlissingen onthuld. De enige verrassing die nog onder het doek verstopt zat was de letter- en cijfercombinatie die op de boeg van het schip zou prijken. Dat is dus M840 voor het eerste schip t/m M845 voor de Schiedam. Nederland en België hebben dus duidelijk gekozen voor boegnummers die dicht bij elkaar liggen; de Oostende heeft immers M940 op de romp. Omdat de schepen qua vorm identiek zijn en ook de boegnummers bijna gelijk, is het extra opletten geblazen voor wie de schepen op zee wil onderscheiden.