In het Noord-Duitse Wolgast is gisteren de kiel gelegd van het eerste F126-fregat. Het Duitse ministerie van Defensie heeft vier van deze schepen besteld bij de Nederlandse werf Damen. Ook Thales heeft een behoorlijk aandeel in de opdracht. Tijdens de ceremonie werd tevens de naam van het eerste schip bekendgemaakt: Niedersachsen.
Tachtig procent van de totale investering die de Duitse Defensie in de fregatten stopt, zal in Duitsland blijven. De fregatten zullen geheel in Duitsland worden gebouwd en dat gebeurt op de scheepswerven in Wolgast, Kiel en Hamburg. In Wolgast draagt Naval Vessels Lürssen (NVL) zorg voor het staalwerk en de voormontage van het achterschip. Daar werd gisteren dan ook, in het bijzijn van de Duitse minister van Defensie Boris Pistorius, de kiel gelegd van de Niedersachsen.
De kiellegging had een half jaar na de start van de bouw plaats, op 5 december 2023. Volgens Damen ligt het programma op schema, al viel de Duitse marinejournalist Hans Uwe Mergener van het blad ES&T op dat de opleverdatum een maand is opgeschoven. De oplevering van de Niedersachsen staat nu gepland op juli 2028.
Toespraken in de bouwhal van de F126 op de Peenewerft in Wolgast. (Foto: Damen)
Minister van Defensie Pistorius hamert een plakaat met daarin een munt vast aan een plank. (Foto: Damen)
Het geheel wordt in de kiel van het schip geplaatst. (Foto: Damen)
Het fregrattenproject is groot; in omvang zijn de schepen fors. Ze zullen met hun 10.000 ton waterverplaatsing behoren tot de grootste fregatten ter wereld. En ook voor de Duitse Defensie is dit, qua kosten een groot programma. Maar ook voor Damen, dat jaarlijks 175 schepen bouwt, is dit een groot en complex project. Dat bleek wel uit het interview met onder andere de projectleider van Damen over de F126.
Behalve vanwege de omvang, is project ook bijzonder omdat niet eerder Duitse fregatten zijn gebouwd onder leiding van een Nederlandse werf. Herhaling van deze constructie is echter niet waarschijnlijk. De winst van Damen en Blohm + Voss leidde tot veel ergernis in de Duitse politiek. De volgende klasse fregatten wordt naar verwachting gebouwd onder leiding van de Duitse werf tkMS.
Het project zou nog uitgebreid kunnen worden. Nog altijd, volgens ES&T tot en met 19 juni, is het mogelijk om twee extra F126-fregatten te bestellen. Minister Pistorius herhaalde gisteren in zijn toespraak de noodzaak van de twee extra fregatten. "We hebben geen vier, maar zes fregatten nodig", liet hij de aanwezige media optekenen. "We moeten nu, vandaag, investeren in de vloot van de toekomst. Niet morgen en niet overmorgen." Volgens ES&T is het nu wachten op goedkeuring van de Duitse begrotingscommissie.
Auteur: Jaime Karremann Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.