Marineschepen.nl
 
   
 

Kiel eerste Indonesische fregat van nieuwe klasse gelegd


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 30-08-2023 | Laatst aangepast: 30-08-2023


In Soerabaja is vorige week de kiel gelegd van het eerste van twee nieuwe fregatten van de Indonesische marine. De schepen worden gebouwd op de werf PT PAL, waar ook met Damen de Sigma-schepen voor IndonesiŽ werden gebouwd. Dit keer is het ontwerp echter van het Britse Babcock afkomstig, dat Damen versloeg in een aanbesteding met de Arrowhead 140. Waar Thales bij andere versies van Arrowhead 140 wel aan boord is, lijkt dat nu niet het geval te zijn.

Arrowhead 140
Arrowhead 140. Voor IndonesiŽ wordt een aangepaste versie gebouwd. (Beeld: Babcock)

Arrowhead 140 is gebaseerd op het ontwerp van de Deense Iver Huitfeldtklasse. Het aangepaste ontwerp van BMT, Babcock en Thales werd in 2019 als winnaar aangewezen voor de Britse fregattenklasse Type 31. Vijf schepen voor de Royal Navy werden besteld. Met aan boord Tacticos als combat management system (CMS, software in de commandocentrale), de NS110-radar en twee Mirador Mk2 elektro-optische systemen, was dat goed nieuws voor de Thales-vestiging in Hengelo.



De kiel van het eerste Type 31-fregat, HMS Venturer, werd alweer anderhalf jaar geleden gelegd. Inmiddels is ook het tweede schip in aanbouw bij Babcock in Rosyth, net ten noorden van Edinburgh.

De Type 31 was van meet af aan bedoeld als schip voor export en Babcock werkte samen met de Britse overheid om Arrowhead 140 wereldwijd te promoten. Dat resulteerde al snel in een winst. In 2021 eindigde Arrowhead 140 voor onder andere de Omega van Damen en sloot IndonesiŽ een deal ter waarde van 720 miljoen dollar voor twee fregatten. Een half jaar later besloot ook Polen te kiezen voor Arrowhead 140 en bestelde drie schepen.



Kiel gelegd
Met de kiellegging van de eerste Indonesische Arrowhead 140, gaat het project een nieuwe fase in. Die kiellegging had plaats op de werf van PT PAL. Hoewel deze werf niet eerder fregatten van deze grootte heeft gebouwd, hebben zij al wel veel ervaring opgedaan met bijvoorbeeld de Sigma-fregatten van Damen en de Makassarklasse amfibische transportschepen. Ook heeft PT PAL een van de drie nieuwste onderzeeboten voor IndonesiŽ gebouwd.

Voor Fregat Merah Putih, zoals de klasse verwijzend naar kleuren van de Indonesische vlag heet, kan PT PAL dus gebruikmaken van deze ervaring. Het eerste schip moet, zo bericht Naval News, over 57 maanden opgeleverd zijn; in mei 2028. Het tweede schip moet een jaar volgen.

Merah Putih
Illustratie van de Merah Putih met een van de Arrowhead 140 gewijzigde combinatie van radars. (Beeld: PT PAL)

Variant met Turkse systemen
Hoewel de Merah Putih-fregatten in de basis Arrowhead 140-schepen zijn, zijn het aangepaste ontwerpen. Er zijn tot op heden weinig details bekend gemaakt, maar berichten uit onder andere Turkije wijzen op een behoorlijke Turkse inbreng. Die zou volgen op Indonesisch-Turkse samenwerking op andere maritieme projecten.

In het geval van de Merah Putiklasse zou Tacticos van Thales plaats hebben gemaakt voor het Turkse CMS Advent van Havelsan. Of Thales helemaal niet aan boord komt, is niet zeker. Thales-systemen zijn in ieder geval geen vanzelfsprekendheid. Op beelden is namelijk een andere topside te zien dan bij de Type 31; de NS110-radar op de voorste mast is vervangen door een systeem met vaste radarplaten. Achter op het schip is een draaiende radar toegevoegd, maar met een duidelijk andere vorm dan een radar uit de NS100-familie.

Deze combinatie lijkt vooral veel op die aan boord van de Iver Huitfeldtklasse; met APAR en SMART-L, maar ook die systemen staan (nog) niet in de ontwerpen. Het ontwerp is volgens de eerste specificaties dan ook zwaarder bewapend dan de andere varianten van Arrowhead 140. De verticale lanceerinrichtingen heeft 56 cellen voor luchtverdedigingsraketten en 16 cellen voor antischipraketten.

De schepen worden zo'n 140 meter lang en hebben een waterverplaatsing van een ongeveer dan 6.000 ton.

Jaime Auteur: Jaime Karremann
Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.




comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Eerste staal Type 31 gesneden

Type 31

Tacticos grote stap voor Britten

Nieuw fregat krijgt Nederlandse radars

Voorstel met Thales radars getipt als winnaar