Marineschepen.nl
 
   
 

Technische problemen Zr.Ms. Holland: koninklijke familie iets later op Curaçao


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 01-02-2023 | Laatst aangepast: 02-02-2023


Woensdag zijn koning Willem-Alexander, koningin Máxima en prinses Amalia door Zr.Ms. Holland van Aruba naar Curaçao gebracht. Zij arriveerden echter een uur later dan gepland door technische problemen waar het patrouilleschip mee kampte.

Patrouilleschip Holland
Zr.Ms. Holland, het eerste van de vier patrouilleschepen van de Hollandklasse, arriveert te Curaçao met de koninklijke familie. (Foto: Defensie)

2 februari: met update technische problemen

Sinds afgelopen vrijdag zijn de koning, koningin en kroonprinses in het Caribisch deel van het Koninkrijk. Na een bezoek aan Bonaire arriveerden de leden van de koninklijke familie maandag op Aruba. Woensdagochtend lokale tijd stapten zij aan boord van de Holland voor een overtocht van (oorsponkelijk) ongeveer vijf uur naar Curaçao. Aan boord werd het koninklijke gezelschap bijgepraat over de inzet van Defensie in het Caribisch gebied. Ook stonden een rondleiding, een vaartochtje met de FRISC en demonstraties op het programma.



Technische problemen (update)
Het koninklijk gezelschap krijgt een uur langer de tijd aan boord. Curaçao.nu berichtte vanavond als eerste dat er technische problemen zijn. Een woordvoerder van de Koninklijke Marine bevestigde tegenover Marineschepen.nl dat er momenteel sprake is van mankementen aan het patrouilleschip.

De problement hebben te maken met een van de schroefassen, antwoordde een marinewoordvoerder desgevraagd. De Holland kan op slechts één schroefas van de twee varen, waardoor de geplande snelheid niet kon worden behaald.

Het varen op één as doet denken aan de problemen met Zr.Ms. Groningen in 2020. Dat schip kampte (eveneens in de West) met schroefasproblemen door een aanvaring of een sleeptros, waardoor het maanden op één as voer. Uiteindelijk is het schip teruggekeerd naar Nederland en bleek de schade zo ernstig dat het schip in het dok gerepareerd moest worden. In 2017 waren er problemen met de Zeeland toen dat patrouilleschip te maken kreeg met defecte hoofdvaartdieselmotoren op weg naar het Caribisch gebied. In de beginjaren van de patrouilleschepen, waren er regelmatig voortstuwingsproblemen door lagers, maar die problematiek zou achter de rug zijn.

Holland
Koning Willem-Alexander en koningin Máxima op de brugvleugel van Zr.Ms. Holland. (Foto: Defensie)

FRISC
Vaartochtje met de FRISC. (Foto: Defensie)

Amalia
Een FRISC die overigens bestuurd wordt door prinses Amalia. (Fragment bovenstaande foto.) (Foto: Defensie)

Bijzonder moment
Voor de bemanning van de Holland is het tochtje tussen de twee eilanden een bijzonder moment in de opwerkfase. Want hoewel Zr.Ms. Holland sinds oktober vorig jaar als stationsschip in de Caribische wateren opereert, is de bemanning pas sinds kort aan boord. De marine hanteert voor de patrouilleschepen een concept met wisselende bemanningen. Bemanning 'OPV-Rood' stapte eind 2022 van patrouilleschip Zr.Ms. Groningen af om aan boord te gaan van de Holland. Sinds begin dit jaar wordt het nieuwe team opgewerkt tot het niveau om ingezet te worden in deze wateren en het succesvolle jaar op gebied van drugsbestrijding voort te zetten. In 2022 hadden de stationsschepen namelijk ruim 35.000 kilo drugs onderschept, een record.

Behalve drugsbestrijding heeft het stationsschip meer taken, waaronder hulpverlening na rampen zoals orkanen, en natuurlijk de bescherming van dit deel van het Koninkrijk. Al zijn de patrouilleschepen, zoals bekend bij de lezers van Marineschepen.nl, niet geschikt voor oorlogvoering hoog in het geweldspectrum.

Bernhard Juliana
Koningin Juliana en prins Bernhard (in uniform) brachten in 1955 een bezoek aan Curaçao met de kruiser Hr.Ms. De Ruyter. (Foto: Koninklijke Marine/ NIMH)

Oud gebruik
Een andere taak is uiteraard de ceremoniële taak. Dat leden van de koninklijke familie meevaren met een marineschip voor een bezoek is tegenwoordig bijzonder, maar kwam in het verleden vaker voor.

Vooral koningin Juliana en prins Bernhard bezochten meerdere landen per marineschip. In 1957 brachten zij bijvoorbeeld een bezoek aan Zweden met de kruiser Hr.Ms. De Zeven Provinciën, vergezeld door onderzeebootjagers Hr.Ms. Rotterdam en Hr.Ms. Friesland. Zeven jaar voer het koninklijk paar naar Londen met kruiser Hr.Ms. Jacob van Heemskerck, begeleid door Britse torpedobootjagers. Dat Juliana en Bernhard vervolgens terugkeerden per vliegtuig was een primeur.



Ook de West werd aangedaan per kruiser door Juliana en Bernhard; in 1965 werden Saba, Sint-Eustatius en Sint Maarten bezocht. Dat was nog niet zo eenvoudig aangezien het grote marineschip niet kon afmeren te Saba en het koninklijk paar per sloep naar de wal moest.

Koningin Wilhelmina, maar ook koningin Beatrix maakten een enkele keer hun entree per marineschip. In 1946 was het Wilhelmina die, na een autorit, Antwerpen per kruiser Jacob van Heemskerck binnenvoer. Andersom deden ook buitenlandse staatshoofden Nederland per marineschip aan. Koningin Beatrix voer met GW-fregat De Ruyter de Theems op in 1982 bij aanvang van een staatsbezoek.

scheepsjournaal
LTZSD3 KMR Willem-Alexander was wachtsofficier aan boord van Hr.Ms. Tromp en tekende dus de verrichtingen van het schip op in het scheepsjournaal. (Foto: Marineschepen.nl, bron Scheepsjournaal Hr.Ms. Tromp 05 februari 1986 - 04 juni 1986, Nationaal Archief)

Herinneringen
Voor koning Willem-Alexander zal de vaartocht herinneringen hebben opgeroepen. Niet alleen vanwege zijn dienstplicht die hij bij de marine volbracht in 1986 en 1987 aan boord van S-fregat Hr.Ms. Abraham Crijnssen en GW-fregat Hr.Ms. Tromp. In 2012 was de toenmalige prins namelijk mee met de proefvaart van de Holland. Het eerste schip van de nieuwe klasse voer toen met een bijzonder museumstuk van Amsterdam naar Londen. Aan boord was de spiegel van het Engelse vlaggenschip de Royal Charles, dat schip werd in 1667 door Michiel de Ruyter buitgemaakt tijdens de Tocht naar Chatham.

Jaime Auteur: Jaime Karremann
Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.




comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Reparatie Zr.Ms. Groningen

Problemen Zr.Ms. Zeeland

Hollandklasse