Marineschepen.nl
 
   
 

Krijgen Britse vliegdekschepen dit onbemande vliegtuig?


Door: Tobias Kappelle
Bericht geplaatst: 11-10-2022 | Laatst aangepast: 11-10-2022


Aan boord van het Britse vliegkampschip HMS Queen Elizabeth is een onbemand vliegtuig gepot tijdens het Atlantic Future Forum in New York. Stephan Watson, voorzitter van het congres over Defensie en diplomatie twitterde een foto van een Protector aircraft aan boord van het schip, zo zag UK Defence Journal. Het leidde tot geruchten dat dergelijke drones in de toekomst vanaf Britse vliegkampschepen operationeel kunnen worden.

Mojave
De MQ-9B STOL Mojave kan 25 uur vliegen, heeft een payload capaciteit van 1630 kg en heeft 16 ophangpunten voor bijvoorbeeld Hellfire raketten. (Foto: General Atomic Aeronautical Systems)

Het idee van onbemande systemen zweeft al langer rond bij de Royal Navy, de Britten zijn bezig met een toekomstige drone genaamd Vixen en in september werden er vanaf HMS Prince of Wales tests gedaan. De Amerikaanse marine test al langer onbemande vliegtuigen en de Turkse marine gaat hun vliegkampschip waarschijnlijk inzetten als dronecarrier. Maar met een onbemand toestel in Royal Navy-kleuren in de hangar, komt het ineens een stuk dichter bij voor de Britten.



Mojave
De MQ-9B van General Atomics is al in dienst bij de Royal Air Force en is besteld door België. In 2021 kondigde General Atomics een aangepaste MQ-9B drone aan die op kortere start- en landingsbanen én vanaf vliegkampschepen kan opereren. Deze ‘short takeoff and landing’ (STOL) MQ-9B drone, heeft de naam Mojave. Hierbij is ook gebruik gemaakt van de technieken van de Reaper, SkyGuardian en SeaGuardian modellen.



De besturingssystemen zullen echter onveranderd blijven. Bovendien kunnen de vleugels ingeklapt worden, waardoor het vliegtuig op het dek of in de hanger geparkeerd kan worden. Deze nieuwe MQ-9B STOL zou slechts 152 meter nodig hebben om op te stijgen en heeft ook geen katapult nodig. Verder zou het Unmanned Aerial Vehicle (UAV) ook in staat moeten zijn om op te stijging vanaf oneffen startbanen.



De kans dat deze eenheden operationeel worden aan boord van HMS Queen Elizabeth en HMS Prince of Wales is volgens de website UK Defense Journal zeer aanwezig.

Voorlopig gaat het echter nog over de testfases van het UAV. De tests hebben op dit moment betrekking op de grotere vleugels voor de STOL en het robuustere landingsgestel. Ook wordt er getest hoe lang het vliegtuig in de lucht kan blijven, wat voorlopig op ongeveer 25 uur wordt gesteld.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht