De Canadese tak van het Amerikaanse defensiebedrijf Alion neemt met het Nederlandse LCF-ontwerp deel aan de aanbesteding voor de toekomstige fregatten van de Canadese marine. Alion Canada bevestigde dat gisteren in een persbericht. Het ontwerp van de Luchtverdedigings- en Commandofregatten wordt aangepast op de Canadese wensen.
Artist impression van het Canadese LCF. (Beeld: Alion Canada)
De Canadese marine is al geruime tijd op zoek naar vervangers van de vier Iroquoisklasse destroyers (1972) en de twaalf Halifaxklasse fregatten (1992). De houding van de Canadese politiek wisselde regelmatig, maar sinds 2008 wordt serieus over vervanging gesproken. Op 30 november 2017 moesten de voorstellen voor het project Canadian Surface Combatant worden ingediend. Het project behelst zo'n 15 schepen.
Alion Canada zond, in samenwerking met partner Damen, het LCF in als ontwerp. Volgens Alion Canada kan de productie onmiddelijk van start gaan omdat een digitaal 3-D model met geïntegreerd ontwerp en productiegegevens klaar ligt.
Het ontwerp wordt aangepast aan de Canadese eisen, maar dat heeft vooral betrekking op aanpassingen op gebied van sensoren en wapensystemen. Zo is in de illustratie van Alion Canada te zien dat de Goalkeeper is vervangen, er een extra kanon (nieuw bordes stuurboord voor de opbouw) is geplaatst, een nieuwe APAR en andere (EOV)-sensoren op de APAR, geen Mirador en ook de SMART-L ontbreekt. Dat laatste moet ongetwijfeld gevolgen hebben voor het ontwerp, zeker als ook een lichter kanon wordt gebruikt (en dat kan niet anders want die van de LCF'en hebben immers de oude kanons van de Iroquoisklasse).
De verwachting is echter dat er twee varianten komen binnen de nieuwe Canadese scheepsklasse, waarvan een klein deel gespecialiseerd zal zijn in luchtverdediging (net als de Iroquois dat was). In dat geval zou een radar als de SMART-L of SMART-L MM/N wel weer passen, zeker omdat Canada meer aandacht wil schenken aan de verdediging tegen ballistische raketten.
Artist impression van het Type 26 fregat voor Canada. (Beeld: Canada's Combat Ship Team)
Serieuze competitie
Volgens Alion Canada sluit het ontwerp van de LCF'en aan op de wensen van de Canadese marine. Zeker omdat de eis was dat de ingestuurde ontwerpen bestaande ontwerpen zijn. In juni 2016 werd namelijk bekend gemaakt dat Canada alleen reeds beproefde ontwerpen zou accepteren om tijd en geld te besparen. Vijf maanden later werd die eis losgelaten omdat BAE Systems het Type 26 fregat, dat nog gebouwd moet worden, wilde voorstellen.
Dat leidde tot de nodige commotie en diverse scheepswerven besloten niet mee te doen.
Momenteel dingen drie ontwerpen mee naar de opdracht: Type 26 fregat (Canada's Combat Ship Team bestaande uit o.a. Lockheed Martin en BAE Systems), LCF (o.a. Alion Canada en Damen) en het F-105 fregat (o.a. Navantia en Saab).
Het belooft een stevige competitie te worden aangezien de drie ontwerpen hun voordelen hebben. Het Type 26 fregat vaart momenteel weliswaar niet en is niet bewezen, zoals het LCF, maar als Canada snel is kan het wellicht schaalvoordelen behalen als zij tegelijkertijd met de Britten de nieuwe fregatten bouwen. De Royal Navy heeft acht schepen besteld en ook Australië overweegt aanschaf van deze schepen.
Ook Navantia maakt kans aangezien zij een ontwerp aanbieden dat is gebaseerd op het F-105 fregat, Cristobal Colon. Dat is het vijfde en aangepaste fregat van de Alvaro de Bazanklasse, die Spaanse klasse is weer gebaseerd op de de Amerikaanse Arleigh Burkeklasse. Ook dat biedt voordelen als Canada een bewezen ontwerp zou kiezen dat familie is van de schepen bij hun zuiderburen en waar zo'n 77 van worden gebouwd. Daarnaast heeft Spanje reeds successen geboekt in Australië met de nieuwe Hobartklasse air warfare destroyers.
De bouw van het eerste nieuwe Canadese fregat moet rond 2025 starten.