Nu de situatie in Libanon ernstig verslechtert, roepen meerdere landen hun burgers die in Libanon verblijven op om zo snel mogelijk te vertrekken. Dat kan nu nog bijvoorbeeld gewoon per passagierstoestel. Hoelang mensen nog op die manier het land kunnen verlaten, is niet duidelijk. Vooruitlopend op meer problemen, bereiden landen evacuatie van burgers voor.
RFA Mounts Bay. Archieffoto. (Foto: Royal Navy)
De dreiging van oorlog hangt weer boven Libanon, sinds Hezbollah als steun aan Hamas doelen in Israël aanviel. Afgelopen zomer werd al gewaarschuwd voor een groot conflict in de regio en stuurden meerdere landen marineschepen naar de regio om hun burgers die niet tijdig vertrokken waren, alsnog te kunnen evacueren. Zr.Ms. Karel Doorman stond op dat moment op het punt om de Rode Zee te verlaten, kreeg opdracht zich voor te bereiden voor een mogelijke evacuatie. Zover hoefde het niet te komen, omdat de dreiging afnam. De Doorman voer als gepland naar Den Helder.
Voorbereidingen op mogelijke evacuatie
De situatie is heel anders sinds Israël het offensief tegen Hezbollah heeft opgeschroefd en aanvallen uitvoert op doelen in Libanon. Onder andere de Verenigde Staten en Groot-Brittannië hebben schepen, vliegtuigen en militair personeel naar de regio gestuurd, of houden die daar, voor het geval een evacuatie van burgers nodig is.
Londen heeft 700 militairen naar Cyprus gevlogen om zich voor te bereiden op een evacuatie. Amfibisch transportschip RFA Mounts Bay is in het oosten van de Middellandse Zee, evenals torpedobootjager HMS Duncan.
De VS heeft meer schepen in de regio: USS Wasp (Waspklasse) staat aan het hoofd van de Amphibious Ready Group (ARG), met de amfibisch transportschepen USS New York (San Antonioklasse) en USS Oak Hill (Harpers Ferryklasse). Los daarvan heeft de VS enkele torpedobootjagers, uiteraard van de Arleigh Burkklasse, in het oosten van de Med: USS Arleigh Burke, USS Bulkeley en USS Cole.
Nederland: 'voorbereiding op alle mogelijke scenario's'
Toen in augustus rekening werd gehouden met een evacuatie, waren alle ogen gericht op de Karel Doorman. Bijna dan. Want mocht de Doorman niet kunnen gaan, dan zou Zr.Ms. Johan de Witt kunnen worden gestuurd, begreep Marineschepen.nl destijds van een bron.
Zr.Ms. Johan de Witt op archiefbeeld nabij Texel. Het 176 meter lange schip is heeft een dok, met daarin ruimte voor landingsvaartuigen. Deze landingsvaartuigen kunnen evacuees ophalen. Er is ruimte voor twee grote LCU's of vier kleinere LCVP's (voor personen). Lees hier meer over Zr.Ms. Johan de Witt. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Nu is de Doorman een maand terug van inzet, ligt het schip in Den Helder en is de bemanning met verlof. Zr.Ms. Johan de Witt is echter momenteel in Portugese wateren in het kader van de oefening met onbemande systemen genaamd REPMUS. De AIS-transponder van het schip positioneert het amfibische transportschip vanmiddag in de buurt van Setúbal, ten zuiden van Lissabon. Vanuit Setúbal is het ongeveer 2170 zeemijl naar Cyprus, ofwel zes dagen varen bij een snelheid van 15 knopen.
Help je Marineschepen.nl?
Met jouw donatie kan Marineschepen.nl -onafhankelijk- nieuws- en achtergronden blijven publiceren.
Of scan deze QR-code met je telefoon.
Meer info over donaties aan Marineschepen.nl lees je op de donatiepagina.
Of aan boord van de Johan de Witt voorbereidingen worden getroffen voor een mogelijke wijziging in het programma, is niet bekend. Defensie zegt in een reactie op vragen van Marineschepen.nl de situatie in de gaten te houden. "We bereiden ons voor op alle mogelijke scenario's en we doen dat samen met onze bondgenoten." De woordvoerder kon niet ingaan op specifieke capaciteiten en opties.
Voor de Johan de Witt of andere eenheid van de krijgsmacht wordt ingezet, zal er een politiek besluit tot inzet moeten worden genomen.
Auteur: Jaime Karremann Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.