Aan boord van het Duitse F124-fregat FGS Sachsen zullen tests gaan plaatsvinden met een laserbron, ontwikkeld door Rheinmetall. FGS Sachsen, de Duitse evenknie van de Nederlandse Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LCF'en) zal een jaar lang de laserdemonstrator van Rheinmetall aan boord hebben.
Rechts FGS Sachsen, links de Franse tanker FS Durance. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Rheinmetall werkt al jaren aan een laserwapen. In 2015 werd een 10 kW laserwapen op een opstelling van een MLG 27 machinegeweer gezet aan boord van een Duits marineschip. Hiermee werden drones gevolgd en doelen op land aangestraald. Die tests in de Oostzee waren de eerste lasertests in Europa. Er gaan er meer volgen.
Dit keer wordt een component van het laserwapen, de laserbron, getest op het fregat. Het gaat om een laserbrondemonstrator met een output van 20 kW. Deze tests gaan plaatsvinden, zo meldt Rheinmetall, in een militaire omgeving in realistische operationele omstandigheden.
De laserdemonstrator die Rheinmetall gebruikt, bestaat uit twaalf bijna identieke 2kW fibre lasers. De laserstralen worden gebundeld in een enkele laserstraal. Deze technologie heeft volgens Rheinmetall als voordeel dat het minder complex is, modulair en er groeipotentie is richting 100 kW lasers.
Meer landen
Tegen het laserwapen is met enige regelmaat het lezerwapen bij uitstek ingezet; de comments onder deze artikelen. (Klein woordgrapje op de vrijdagmiddag.) En in die comments wordt laser vaak omschreven als een 'mooi weer'-wapen, want bij regen en mist zou een laser niet ingezet kunnen worden. Dat is niet helemaal waar, er wordt hard gewerkt aan oplossingen die lasers ook hun doelen laat uitschakelen met slecht weer, bijvoorbeeld door de laserstralen aan te passen aan de weersomstandigheden.
Niet voor niets zijn er momenteel veel initiatieven op gebied van de ontwikkeling van laserwapens. In juli 2019 besloot de Britse regering 130 miljoen pond te investeren in de Dragonfire, het laserwapen dat een consortium van bedrijven aan het ontwikkelen is voor marineschepen en moet leiden tot een krachtig laserwapen met een vermogen van 50 mW.
Ook in de Verenigde Staten zijn de nodige ontwikkelingen op gebied van laserwapens. In mei 2020 haalde het amfibisch transportschip van de San Antonioklasse, USS Portland, een drone neer met een 150 kW laser.
Ook in Nederland zijn er tests met laserwapens, zo publiceerde Marineschepen.nl al eerder. TNO heeft naar eigen zeggen veelbelovende testresultaten behaald; onderzoekers testten in een bunker een high energy laser die in een paar seconden een gat in dik plaatstaal kan branden.
Voor zover bekend zijn de Nederlandse plannen om ook op een LCF te gaan testen met een laserwapen, nog niet uitgevoerd. In Duitsland gaat dat dus wel gebeuren