Marineschepen.nl
 
   
 

Liveblog van dag 4: Zoektocht naar gezonken Indonesische onderzeeboot KRI Nanggala


Door: Jaime Karremann
Laatst aangepast: 24-04-2021


Een internationale zoekactie naar de vermiste Indonesische onderzeeboot KRI Nanggala (Cakraklasse) is in volle gang. De boot, met 53 personen aan boord, was bezig met een torpedolanceeroefening. De Indonesische marine gaat er van uit dat de boot gezonken is.

KRI Nanggala
KRI Nanggala, Cakraklasse. (Foto: Indonesische marine)

Er komt steeds meer informatie over het incident. In dit liveblog de ontwikkelingen op dit vlak.



Samenvatting:
• KRI Nanggala (Type 209, uit 1981) oefende 's nachts met torpedo's
• Na 46 minuten was het contact verloren en sindsdien wordt er gezocht
• Diepte ter plaatse 850 meter, max duikdiepte 500m
• Hulp uit Singapore, Maleisië, India, Amerika en andere landen is onderweg
• In Indonesië is het vijf uur later dan in Nederland



23:10 uur | zaterdag 24 april 2021
Liveblog gesloten
Dit liveblog is gesloten en nieuws over de gezonken onderzeeboot volgt via de normale berichtgeving.

23:09 uur | zaterdag 24 april 2021
Zoektocht gaat door
Balizee
(Beeld: MarineTraffic.com)

KRI Nanggala is nog altijd niet gevonden. Meerdere eenheden (marineschepen, maar ook reddingsschepen en eenheden van de politie) zijn nog altijd aan het zoeken op een diepte van 850 meter. Via websites als MarineTraffic.com is daar nog wat van te zien. Zo'n 40 km ten noorden van het plaatsje Gerokgak op Bali heeft zich een groepje schepen verzameld, waaronder MV Swift Rescue uit Singapore. Dit is een speciaal onderzeebootreddingsschip. Een ander schip dat AIS aan had staan is hydrografisch opnemingsvaartuig KRI Rigel.

19:49 uur | zaterdag 24 april 2021
Een mysterie opgelost, meer raadsels erbij
Een van de eerste stukjes informatie over wat er woensdagochtend om 0300 uur in de Balizee gebeurde, was dat KRI Nanggala te maken had gekregen met een stroomstoring. Vanaf het begin heeft de stroomstoring in de verklaringen en in de media-berichtgeving een belangrijke rol gespeeld.

Een rapport dat door de Indonesische marine in een persconferentie van zaterdag is aangehaald (zie hier en hier), beschrijft echter iets heel anders. Een volgschip van de Indonesische Special Forces genaamd Kopaska was op 50 meter van de Nanggala toen deze de onderzeeboot aan de oppervlakte kwam. Het is onbekend waarom deze cruciale informatie eerder niet is gedeeld. Het Kopaska-team dat de onderzeeboot zag, zag ook (navigatie)lichten branden en dus meldt de Indonesische marine nu dat er geen stroomuitval was. Daarmee is de vraag beantwoord, hoe een onderwater varende onderzeeboot een stroomstoring kan melden. Dat is niet gebeurd, er was geen stroomstoring is nu de informatie.

Over wat er daarna gebeurde rept geen nieuwsbericht. Duidelijk is dat de onderzeeboot daarna alsnog ten onder is gegaan, maar hoe lang heeft dat geduurd? Het kan zijn dat er een probleem was opgetreden en de onderzeeboot naar de oppervlakte was geblazen. Dat is stap 1, stap 2 is aan de oppervlakte blijven en dat kan met bijvoorbeeld een zoutwaterlekkage een hele klus zijn. Maar dan is er ook al snel communicatie of in ieder geval een noodisgnaal. Was er wel een noodsignaal, maar heeft de Indonesische marine die informatie nog niet gedeeld?

Wat de berichtgeving van vandaag nog raadselachtiger maakt is dat het Kopaska-volgschip nog steeds een signaal van de onderzeeboot hoort. Waarom is dan zo lang gezocht en is de boot nog niet gevonden?

19:15 uur | zaterdag 24 april 2021
Geen explosie
Er is geen explosie waargenomen door sonars rond de tijd dat het contact met KRI Nanggala verloren ging. Dat zegt de commandant van de Indonesische Defensie. Een explosie kan ontstaan door bijvoorbeeld knalgas dat vrij kan komen bij het opaden van batterijen of als er zeewater op de batterijen komt. Dat is dus volgens de Indonesische Defensie niet gebeurd. Ook een torpedo-ontploffing zoals bij de Koersk die in 2000 zonk is dus niet de oorzaak geweest. Dat was al onwaarschijnlijk omdat de Indonesische onderzeeboten met elektrische torpedo's werken en dus geen speciale torpedobrandstof zoals Ottofuel aan boord hebben.

16:20 uur | zaterdag 24 april 2021
Koreaans opschrift op gevonden element
De Indonesische marine heeft meer informatie vrijgegeven over de wrakstukken die zijn gevonden. Behalve een flesje met oranje smeerolie en een gebedskleedje, is ook isolatiemateriaal van de onderzeeboot gevonden. Op het element uit de torpedobuis stond een Zuid-Koreaanse tekst, de onderzeeboot was in 2012 in Zuid-Korea gemoderniseerd. In totaal gaat het om zes voorwerpen.

De zoekactie richt zich nu op een gebied waar het 850 meter diep is. Een van de belangrijkste schepen is KRI Rigel, het hydrografische opnemingsvaartuig dat met sonars de zeebodem kan afzoeken.

14:10 uur | zaterdag 24 april 2021
Gevonden of niet?
De berichtgeving rond de gezonken onderzeeboot blijft onduidelijk. Indonesische en internationale media melden dat de onderzeeboot gevonden is op een diepte van 850 meter, maar zeggen ook dat de Indonesische marine zoekt naar de onderzeeboot die op een diepte van 850 meter moet liggen.

Hoe dan ook is 850 meter veel dieper dan de maximale duikdiepte en blijft er weinig meer over van de boot. Er zijn in ieder geval nog geen sonarbeelden van het wrak vrijgegeven.

12:20 uur | zaterdag 24 april 2021
Indonesische marine houdt vol dat er overlevenden kunnen zijn
Dat de onderzeeboot volgens de Indonesische marine gezonken is, betekent niet dat de hoop is opgegeven. De commandant van de Indonesische marine heeft in een persconferentie gezegd dat de gevonden onderdelen uit de onderzeeboot zijn gekomen: "Er is dus een grote scheur", zei hij. Er is dus water in de boot, toch zijn er mogelijk nog mensen in leven. "Er kan water [binnenkomen], maar er is een mogelijkheid dat er een deel van de boot is waar geen water is. Dus dat de boot is opgedeeld in een compartiment." (Vertaling door Google).

Het is opmerkelijk dat de commandant van de marine deze uitspraak doet omdat algemeen bekend is dat de Type 209 onderzeeboten, net als andere onderzeeboten van Duitse makelij, standaard uit één compartiment bestaan. Daarnaast is de boot gezonken op een plaats waar het normaliter te diep is voor een Westerse militaire onderzeeboot uit de jaren '80.

11:40 uur | zaterdag 24 april 2021
Brokstukken gevonden: SUBSUNK
Er zijn resten gevonden die volgens de Indonesische marine van de vermiste onderzeeboot KRI Nanggala afkomstig zijn. Het gaat om een onderdeel uit een torpedobuis, een fles met smeerolie en een kleedje dat werd gebruikt om te bidden.

De status die de Indonesische marine heeft gegeven aan het incident is gewijzigd van SUBMISS naar SUBSUNK.

11:40 uur | zaterdag 24 april 2021
Start van het 3e liveblog
De vierde dag na de vermissing wordt hier vastgelegd. Zie voor het eerste liveblog deze pagina en voor het eerste artikel deze pagina.





comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Liveblog deel 2

Liveblog vermiste onderzeeboot

Indonesische onderzeeboot vermist

Cakraklasse