Zr.Ms. Luymes zoekt overboord geslagen containers


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 16-01-2019 | Laatst aangepast: 16-01-2019


Hydrografisch opnemingsvaartuig Zr.Ms. Luymes zoekt ten noorden van Vlieland en Ameland naar de overboord geslagen containers. Zr.Ms. Vlaardingen zou ook helpen zoeken, maar ligt nog in Den Helder.

Zr.Ms. Luymes
Zr.Ms. Luymes gisteren nabij Texel. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

In de nacht van 1 op 2 januari sloegen 291 containers van het containerschip MSC Zo ten noorden van de Waddeneilanden. Een groot deel spoelde aan en 7 containers werden geborgen op zee, maar nog altijd zijn er zo'n 50 containers nog niet teruggevonden. De marine werd daarom gevraagd om aan te sluiten bij de zoek- en bergingsoperatie die al een tijdje gaande is. Deze bestaat inmiddels uit een tiental schepen.



Afgelopen maandag werd mijnenjager Zr.Ms. Vlaardingen in het operatiegebied verwacht, maar door het slechte weer zou zoeken niet mogelijk zijn geweest. De mijnenjager, momenteel 'schip van de wacht', lag ook gisteren en vanochtend nog binnen. De verwachting is dat de Vlaardingen niet meer wordt ingezet.



Bestel de nieuwe onderzeebootthriller 'Orka' via de webshop.



Zr.Ms. Luymes lag dinsdag op de rede van Den Helder te wachten op beter weer en kon tegen het einde van de naar het containerkerkhof opstomen. Iets voor half zeven 's avonds begon het met zoeken. Volgens een woordvoerder van de marine is de golfhoogte ter plaatse 2 tot 2,5 meter. De Luymes kan ook tot ongeveer of iets boven die golfhoogte zijn sonar effectief inzetten, dus zijn de marges minimaal.

Luymes
Zr.Ms. Luymes begon iets voor half zeven gisteravond aan zijn track. De enkele lijn is de lijn die het schip volgde vanuit Den Helder. Daarna begon het te zoeken. De Luymes voer in zo'n 12 uur ongeveer 8 keer heen en weer in het dikgedrukte deel. (Beeld: Marinetraffic en Google)

De Luymes is een van de twee schepen van de Snelliusklasse. Beide schepen beschikken over twee vaste sonars, waarvan n multibeam sonar. De derde sonar, de High Speed Side Scan Sonar, wordt 30 meter achter het schip op diepte gesleept. Met deze sonar kunnen containers wel opgespoord worden, maar het beeld is zwart-wit en niet scherp genoeg om te zien of een container ook open staat. Voor een preciezer beeld moet de multibeam sonar worden gebruikt. Deze vaste sonar levert een kleurenplaatje op en de resolutie is zo hoog dat men aan boord van de HOV kan zien of de container open is en of er spullen omheen liggen.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Instagram
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Snelliusklasse