Tweede vliegkampschip VS in Middellandse Zee, amfibische schepen dichtbij
Door: Frederik van Lokeren
Bericht geplaatst: 29-10-2023 | Laatst aangepast: 29-10-2023
Sinds de oorlog tussen Hamas en Israël begon, begeven meer en meer Westerse marineschepen zich naar het oostelijke deel van de Middellandse Zee. Naast de eerder gerapporteerde Amerikaanse en Britse maritieme ontplooiingen, zijn nu ook Franse schepen op weg naar het conflictgebied, om klaar te staan om humanitaire steun te leveren. USS Dwight D. Eisenhower en escorte is inmiddels in de Middellandse Zee, maar slaat af om door het Suezkanaal te gaan.
USS Dwight D. Eisenhower passeert Gibraltar en vaart de Middellandse Zee in. Foto van zaterdagochtend 28 oktober. (Foto: US Navy)
De Amerikaanse marine reageerde als eerste op het geëscaleerde conflict tussen Israël en Hamas door Carrier Task Group 12, gecentreerd rond het vliegdekschip USS Gerald R. Ford, naar de oostelijke Middellandse Zee te sturen. Kort daarop zond de Amerikaanse minister van Defensie een tweede vliegkampschip, USS Dwight D. Eisenhower naar de Middellandse Zee. De Dwight D. Eisenhower kreeg vervolgens de opdracht om door te varen richting het Midden-Oosten, operatiegebied van het Amerikaanse Central Command.
De Dwight D. Eisenhower is na de oversteek vanuit de VS de Straat van Gibraltar gepasseerd en aangekomen in de Middellandse Zee. Op 25 oktober werd een C-2A Greyhound-vlucht gerapporteerd van een positie nabij de Azoren naar Gibraltar. De C-2A Greyhound wordt gebruikt voor het transport van goederen en passagiers tussen het vasteland en vliegdekschepen. Op zaterdag 28 oktober werd de Eisenhower en haar escorte rond 08:30 uur lokale tijd gezien in de Straat van Gibraltar. Haar escorte bestond uit de torpedobootjagers USS Manson en USS Gravely, beide uit de Arleigh Burkeklasse.
Mariniers bleven lang wachten voor de Rode Zee
Onlangs werd ook besloten om de 26th MEU (Marine Expeditionairy Unit) uit de Perzische Golf naar de Middellandse Zee te sturen. De 26th MEU zou 2.000 mariniers in het gebied kunnen inzetten en de mogelijkheid bieden om logistieke en humanitaire steun te bieden indien het conflict verder zou escaleren. De 26th MEU zou oorspronkelijk rond 20 oktober in de Middellandse Zee arriveren.
De 26th MEU spendeerde echter lang in de Golf van Aden, zonder door te varen naar de Rode Zee. De schepen USS Bataan (Waspklasse) en USS Carter Hall (Harpers Ferryklasse) arriveerden reeds op woensdag 18 oktober in de Golf van Aden. Pas op vrijdag 27 oktober werden beide schepen net ten noorden van de Straat van Bab el Mandeb geobserveerd op commerciële satellietbeelden. De aanwezigheid van een torpedobootjager uit de Arleigh Burkeklasse werd eveneens geobserveerd. Het is niet zeker of dit de torpedobootjager USS Hudner of USS Carney is. Wat echter wel zeker is, is dat USS Bataan en USS Carter Hall initieel geen escorte hadden. Mogelijk spendeerden beide amfibische schepen tien dagen in de Golf van Aden, wachtende op de aankomst van een torpedobootjager.
????26th MARINE EXPEDITIONARY UNIT???? + ????ARLEIGH BURKE ESCORT???? As usual, great spot by @duandang (give him a follow).
One item to add, there is an Arleigh Burke (USS Hudner / USS Carney) escorting the 26th MEU as they head north in the Red Sea. Additional AD capabilities needed? https://t.co/MxifFzPdTrpic.twitter.com/RONQMyU6SC
De aanwezigheid van een torpedobootjager wordt waarschijnlijk belangrijk geacht voor de passage door de Rode Zee. Naarmate het conflict tussen Hamas en Israël voortduurt, mengen meer partijen zich in het conflict. Bijvoorbeeld de Houthi-rebellen die sinds 2012 het noorden van Jemen controleren. Zo onderschepte de torpedobootjager USS Carney op 19 oktober vier raketten alsmede enkele drones die door de Houthi-rebellen uit Jemen werden afgevuurd.
Het was niet de eerste keer dat een Amerikaanse torpedobootjager raketten lanceerde ter verdediging. In oktober 2016 was het USS Mason (Arleigh Burkeklasse) dat tot twee keer toe doelwit was van Houthi-raketten nabij de Straat van Bab El Mandeb. De Amerikanen reageerden toen met aanvallen tegen de Houthi-radarinstallaties door middel van kruisvluchtwapens, afgevuurd door de torpedobootjager USS Nitze.
Bij de recente incidenten leek het er niet op dat USS Carney, die op 18 oktober pas door het Suezkanaal was, het doelwit van de aanval was. Dit verhaal wordt indirect bevestigd door een nieuwe aanval van Houthi-rebellen op vrijdag 27 oktober tegen Israël, waarbij twee drones de Egyptische dorpen Taba en Nuweiba troffen. Zes mensen raakten gewond in het dorp Taba. Hoewel er geen partij was die de aanval opeiste, benadrukt de Israëlische krijgsmacht dat de drones vanuit het Rode Zee-gebied werden afgevuurd, een mogelijke referentie naar de Houthi-rebellen in Jemen.
De Franse helikoptercarrier Tonnerre (Mistralklasse) op archiefbeeld. (Foto: Marine Nationale)
Frans amfibisch eskader ook op weg
Het Franse amfibische transportschip Tonnerre uit de Mistralklasse is eveneens onderweg. Het schip voer de haven Toulon uit op 25 oktober om humanitaire steun te geven aan het conflict in Gaza. Volgens de Franse president Macron zal de Tonnerre medische steun geven aan de ziekenhuizen in de Gazastrook, waarvan de meeste nog amper werkzaam zijn wegens tekorten aan medische middelen en brandstof.
De Tonnerre bevond zich op vrijdag 27 oktober ten zuiden van Italië en zal op 29 oktober zich in de operationele zone voor Gaza bevinden volgens inschattingen van het Franse Ministerie van Defensie12. De Franse Defensie liet verder weten dat de Tonnerre een 200-tal mariniers aan boord heeft en zette de medische en humanitaire capaciteiten van het landingsschip in een reeks tweets in de verf. De Tonnerre wordt verder geëscorteerd door het FREMM fregat Alsace en het fregat Surcouf uit de La Fayetteklasse.
Eerder deze maand was de Tonnerre actief in een Europese militaire oefening MILEX23 dat zich in Spanje aan de Atlantische Oceaan voltrok en onder andere de inzet van amfibische troepen in een crisissituatie voorzag14. 2.800 militairen uit negen verschillende landen namen deel aan deze oefening waarbij Frankrijk met 600 militairen aan boord van de Tonnerre een van de grootste deelnemers was. De amfibische eenheden werden geleverd door de 9de brigade d’infanterie de marine.
Spaanse schepen eveneens ontplooid?
Op 23 oktober werd een Spaans amfibisch eskader gezien in de Straat van Gibraltar. Het eskader bestond uit vliegkampschip ESPS Juan Carlos I, ESPS Castilla van de Galiciaklasse en het fregat ESPS Numancia (Santa Mariaklasse). De schepen voeren de Middellandse Zee in.
Zaterdagochtend 28 oktober passeerden de Juan Carlos en de Numancia de Straat van Messina, tussen Sicilië en het vasteland van Italië.
Op sociale media wordt gespeculeerd dat deze schepen eveneens op weg zijn naar de oostelijke Middellandse Zee. Echter, tot op heden is er geen officieel communiqué van de Spaanse marine waarin het bericht van een humanitaire missie naar de kust van Gaza. Gezien de aanwezigheid van soortgelijke Amerikaanse, Britse en Franse eskaders die via amfibische schepen een humanitaire missie opzetten, valt niet uit te sluiten dat Spanje eveneens een betrokken partij wordt.
Het permanente NAVO-eskader SNMG2 vaart ook in het oostelijk deel van de Middellandse Zee, maar op grotere afstand van Israël en Gaza. Het eskader bestaat uit acht schepen uit Italië, Spanje, Duitsland, Denemarken, Turkije en Griekenland, onder Britse leiding aan boord van een Britse torpedobootjager.
Tot slot zijn de Britse schepen RFA Lyme Bay en RFA Argus in de wateren nabij Cyprus.
Auteur: Frederik Van Lokeren Frederik schrijft als freelancer voor Marineschepen.nl sinds 2022. Hij was als logistiek officier bij de Belgische marine (2010-2017) o.a. eenheids- commandant van mijnenjager BNS Lobelia tijdens de onderhousdsperiode en Hoofd Logistieke Dienst van het M-fregat BNS Louise-Marie. Nu is Frederik manager in de Supply Chain Business Consultancy bij Moore Belgium. Verder volgt Frederik nauwgezet maritieme en amfibische ontwikkelingen op de voet, met een specifieke interesse in de Russische marine en Marine Infanterie.