Marineschepen.nl
 
   
 

Belangrijke mijlpaal bouw nieuw bevoorradingsschip Nederlandse marine


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 11-04-2022 | Laatst aangepast: 11-04-2022


Vandaag is in Galati, Roemenië, een groot deel van de toekomstige bevoorrader Zr.Ms. Den Helder te water gelaten. Het is een belangrijke mijlpaal in de bouw van het Combat Support Ship, dat over enkele jaren Den Helder binnen moet lopen.

CSS
Het 90,5 meter lange rompdeel van het de Den Helder glijdt de Donau in. (Foto: Gerben van Es/ Defensie)

De kiel van het Combat Support Ship (CSS), de toekomstige Zr.Ms. Den Helder, werd vorig jaar juni gelegd. Sindsdien is bij Damen Shipyards Galati in Roemenië hard gewerkt aan de verschillende delen van het 178-meter lange schip.



Vandaag werd, in het bijzijn van medewerkers van de Defensie Materieel Organisatie (DMO) en Damen Naval uit Vlissingen, deel twee en deel drie van het CSS te water gelaten. Deel één, dat het achterste deel is met onder andere de schroefassen, is al gebouwd in het droogdok.



Eerder werden de delen twee en drie, die onder andere de machinekamer huisvesten, in een loods gebouwd en gekoppeld. Samen gleden zij vanochtend van de blokken de Donau in, om direct richting het droogdok te worden gevaren om (later) gekoppeld te worden met deel één. Deel vier, het boegdeel, is in losse delen gebouwd en zal uiteindelijk ook naar het droogdok gaan om samen de romp van het CSS te vormen.



De tewaterlating van het ruim 90 meter lange deel van de romp is een belangrijke mijlpaal binnen het project, omdat dit het grootste deel is van het CSS dat van de helling in het water zal glijden. Net als bij Zr.Ms. Karel Doorman werd van de Den Helder dus alleen een deel te water gelaten. Dat heeft onder andere te maken met de parallelle bouw: de vier delen van de romp, worden tegelijkertijd op verschillende delen van de werf gebouwd. Op die manier wordt tijd gewonnen. Het schip had ook volledig in het droogdok gebouwd kunnen worden, maar dat had veel langer geduurd.

Het project ligt, zo zegt projectleider kapitein ter zee (TD) Glijn van Marion, op schema. Later deze week volgt op Marineschepen.nl een uitgebreidere beschouwing van het CSS vanuit Roemenië.

CSS
De delen twee en drie liggen klaar voor de tewaterlating. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)



CSS
Het werfpersoneel, ook dat aan andere projecten werkt, komt kijken. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)



CSS
De gebeurtenis is een belangrijke mijlpaal, maar er is geen grote ceremonie. Wel zijn er korte toespraken. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)



CSS
Het rompdeel ligt in de Donau. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)



CSS
(Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)



CSS
Projectleider KTZ Van Marion feliciteert zijn evenknie bij Damen, projectdirecteur Arjan Risseeuw. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)



CSS
Een van de trotse werknemers die met bijl de trossen van het CSS kapte. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)



CSS
Het CSS werd direct naar het droogdok gesleept. In de verte, onder de blauwe kraan, ligt deel een te wachten. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)





comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Combat Support Ship