Marineschepen.nl
 
   
 

Mijlpaal voor aangepaste 214-onderzeeboten in Duitsland en Turkije


Door: Tobias Kappelle
Bericht geplaatst: 15-12-2022 | Laatst aangepast: 15-12-2022


Twee aangepaste versies van het Duitse Type 214-ontwerp hebben de afgelopen weken een mijlpaal bereikt. In het Duitse Kiel werden twee Type 218SG onderzeeboten, ook wel bekend als de Invincibleklasse, door ThyssenKrupp Marine Systems te water gelaten. De twee onderzeeboten zijn bestemd voor de marine van Singapore. Ondertussen werd in Turkije een eerste proefvaart gedaan met TCG Piri Reis, een door Turkije gebouwd Type 214TN onderzeeboot.

Type 218SG
Feest in Kiel tijdens de dubbele tewaterlating van onderzeeboten voor Singapore. (Foto: tkMS)

Voor zowel de Singaporese als de Turkse marine werd het ontwerp van de type 214 onderzeeboten de afgelopen jaren aangepast. Eerder werd dit type onderzeeboot ook al verkocht aan Griekenland, Portugal en Zuid-Korea. Zowel Zuid-Korea en Turkije hebben de boten (deels) zelf gebouwd. Zuid-Korea heeft het ontwerp aangepast en is daarmee actief op de exportmarkt.



Singapore heeft, in verband met aanpassingen, het Type 214-ontwerp omgedoopt tot het Type 218SG, ofwel de Invincibleklasse. Deze klasse bestaat uit vier moderne, door tkMS gebouwde, onderzeeboten. Afgelopen zondag werden de tweede en derde onderzeeboot uit deze serie te water gelaten in Kiel en kregen ze de namen RSS Impeccable en RSS Illustrious.

De eerste boot uit deze klasse, RSS Invincible, werd al in 2019 te water gelaten. De verwachting is dat het niet lang meer zal duren voordat deze overgedragen wordt aan de marine van Singapore. De laatste en vierde onderzeeboot van deze klasse zal de naam RSS Inimitable gaan dragen.



Regeringsleiders bij de ceremonie
De tewaterlating gebeurde onder toeziend oog van een groot aantal prominenten. Zo was de Duitse Bondskanselier Olaf Scholz aanwezig en ook de minister-president van Singapore Lee Hsien Loong was van de partij. De twee politieke leiders hielden bovendien een toespraak tijdens de ceremonie.

Scholz gaf in zijn toespraak aan dat men trots kon zijn op Duitse bedrijven als ThyssenKrupp, die een mondiaal leidende rol hebben in de constructie van onderzeeboten. De kanselier prees het harde werk en de maximale precisie die aan de bouw van deze onderzeeboten ten grondslag liggen. Scholz was dan ook blij dat tkMS zijn productie in Duitsland gaat uitbreiden en vanaf 2024 ook vanaf de Wismar Shipyard gaat opereren.

Minister-president Lee prees de samenwerking tussen de Duitse en Singaporese marine en de algehele defensie-industrie. Lee gaf aan er vertrouwen in te hebben dat de relatie tussen Duitsland en Singapore vanaf hier verder zal groeien en dat er meer betekenisvolle interactie tussen de twee landen zal komen op het gebied van defensie.

Type 218SG
RSS Invincible in 2019 tijdens de tewaterlating. (Foto: tkMS)

Grootste boten ooit
Het werd al snel duidelijk dat deze uitspraak niet uit de lucht gegrepen was. Na de ceremonie tekenden tkMS en het Singaporese ST Engineering een samenwerkingsovereenkomst. Dit bekrachtigde de samenwerking op lange termijn en betrof onder andere de garantie en het in-service onderhoud van de vier onderzeeboten.

De Impeccable en de Illustrious zullen een belangrijke toevoeging zijn aan de Singaporese vloot. De moderne diesel-elektrische onderzeeboten kenmerken zich volgens tkMS door een zeer lage akoestische signatuur en luchtonafhankelijke aandrijving (AIP), gebaseerd op brandstofcellen. Hierdoor kunnen de boten langer onderwater blijven. Met een lengte van 70 meter en een waterverplaatsing van 2.000 ton zijn het de twee grootste onderzeeboten ooit gebouwd door tkMS, zo liet het bedrijf weten in een persbericht.

Piri Reis
De Piri Reis werd in maart 2021 te water gelaten. De eerste onderzeeboten worden van Duitse torpedo's voorzien, later zullen alle onderzeeboten de nieuwe Turkse Akya-torpedo en het Turkse Atmaca-antischipkruisvluchtwapen krijgen. (Foto: Turkse marine)

Turkse type 214TN onderzeeboten
In 2014 werd de licentie voor de bouw van Type 214 onderzeeboten aan Turkije verkocht. Dit contract werd in 2009 getekend voor zes onderzeeboten die bekend zouden komen te staan als onderzeeboten van de Reisklasse, ofwel Type-214TN onderzeeboten.

De eerste onderzeeboot uit deze serie is TCG Piri Reis. Dit is een in Turkije zelf op de Golcuk Naval Shipyard gebouwde onderzeeboot, welke veel Turkse componenten bevat. Het is de eerste Turkse onderzeeboot met een AIP. Op 6 december werd de Piri Reis, onder begeleiding van een sleepboot en een helikopter, gespot in de Zee van Marmara voor de eerste proefvaart.

De Piri Reis werd in 2019 al te water gelaten en zou in 2022 in dienst gesteld worden. Het lijkt erop dat dit met lichte vertraging in 2023 zal gebeuren. De oorspronkelijke planning van de Turkse marine was om elk jaar een onderzeeboot van de Reis-klasse in dienst te stellen tot de zesde boot, TCG Selman Reis, in 2027.

Bij de bouw van de onderzeeboten door Gölcuk Naval Shipyard levert tkMS technische ondersteuning en draagt het Duitse bedrijf technologie over aan de Turkse industrie. Het ontwerp van de 214 werd in Turkije ingrijpend gewijzigd, volgens DefenceTurkey zelfs verbeterd. Met de opgedane kennis en ervaring wil Turkije zelf onderzeeboten ontwerpen en bouwen. Vanaf 2025 wil het land, dat fors inzet op de eigen industrie, beginnen met de MILDEN-klasse. Dit moeten volledig door Turkije zelf ontworpen en gebouwde onderzeeboten worden, die rond 2030 onderdeel uit moeten gaan maken van de Turkse marine.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Turkije zet in op eigen industrie