Marineschepen.nl
 
   
 

Mijnenjager Zr.Ms. Zierikzee ruimt bom in aanlooproute naar Rotterdam


Door: Tobias Kappelle
Bericht geplaatst: 05-03-2021 | Laatst aangepast: 05-03-2021


Mijnenjager Zr.Ms. Zierikzee heeft vrijdagochtend voor de kust van Zeeland een vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog onschadelijk gemaakt. De bom diende met spoed opgeruimd te worden, omdat deze zich in een ankergebied bevond. Dit gebied lag bovendien op de aanlooproute naar Rotterdam, waardoor er sprake was van een direct gevaar voor de scheepvaart en visserij. In vaktermen wordt dit een 'Prio 1' genoemd.

Zr.Ms. Zierikzee
Alkmaarklasse mijnenjager Zr.Ms. Zierikzee eerder nabij Den Helder. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

De operatie om de bom te ruimen begon donderdag na een melding van een vissersschip dat zij een vliegtuigbom hadden opgevist. Zr.Ms. Zierikzee voer vanuit Zeebrugge naar de locatie en trof daar alle benodigde voorbereidingen. Het werk kon echter pas afgemaakt worden op het moment dat de stroming maximaal 1 knoop is. Vandaar dat pas vanochtend het explosief gecontroleerd tot ontploffing is gebracht.



LTZ1 Dinant Laros, commandant van Zr.Ms. Zierikzee, vertelde Marineschepen.nl over het technische aspect van de ruiming: "Er gaat eerst een onderwaterrobot naar beneden om te verkennen en met sonar wordt de exacte locatie van het explosief bepaald. Vervolgens gaan er duikers naar beneden. Deze maken springstof vast aan de bom en komen vervolgens met de ontstekingskabel naar boven. Ten slotte wordt vanuit een rubberboot de ontploffing uitgevoerd."

Over de veiligheid van mens en dier, hoeven we ons geen zorgen te maken volgens Laros: "Alle schepen worden op een veilige afstand gehouden van minstens 1 mijl. Uiteraard houden wij zelf ook voldoende afstand. Daarnaast wordt er ruim van tevoren een apparaatje in het water geplaatst dat de zeezoogdieren wegjaagt. Op deze manier voorkomen we dat er dolfijnen en zeehonden gewond raken."


Ook met een bescheiden plof is de zee weer een stukje veiliger.

De bemanning van de mijnenjager is na deze plof nog niet klaar. Er zijn twee andere meldingen binnengekomen van explosieven die geruimd moeten worden. Dit betekent een bovengemiddeld drukke week voor Zr.Ms. Zierikzee. De eerste melding betreft een 'Prio 3' en is dus een stuk minder urgent dan de bom van vrijdag. Van de andere melding is er nog geen prioriteitsniveau bekend. Een 'Prio 1' komt ongeveer één keer per maand voor, zo vertelde commandant Laros ons.



Dat het zo druk is deze week kan komen door het slechte weer van een paar weken terug, zo legt de commandant uit: "Door stormachtig weer ontstaan er stromingen en verschuivingen en kunnen explosieven die onder het zand lagen, aan de oppervlakte van de bodem verschijnen. Met zand bedekt bommen kan onze sonar vaak niet waarnemen."

Je hoort zelden nieuws over ongelukken met explosieven op zee. Toch is het belangrijk om de gevaren hiervan zeer serieus te nemen, zegt Laros. "De situatie is veiliger dan een aantal jaren terug. Dit komt ook doordat er afspraken gemaakt zijn met de visserij. Vroeger moesten zij stoppen met hun werkzaamheden als ze met een bom in aanraking kwamen en deze direct meenemen naar de haven. Daardoor gooiden ze nog wel eens explosieven terug in zee, zonder melding te maken. Nu is het voldoende als ze de locatie doorgeven en de bom voorzien van een reflector, zodat deze makkelijker zichtbaar is voor ons."

Bom
De opgeviste vliegtuigbom wordt voorzien van een reflector (zie dek) voor hij weer overboord wordt gezet.

Bom
Close-up van de bom.

"Het ruimen van explosieven in de Noordzee heeft geen directe gevolgen voor burgers. Maar door ons werk kunnen vissers veilig vissen en kunnen er windmolenparken worden aangelegd op een veilige manier. Hierdoor kan de Nederlandse burger gewoon een visje halen bij de supermarkt en worden voorzien van stroom", aldus Laros.

Nadat Zr.Ms. Zierikzee klaar is met zijn werkzaamheden in de Nederlandse wateren, sluit het schip zich over een tijd aan bij het mijnenbestrijdingsflottielje van de NAVO, SNMCMG1. Dit flottielje vaart momenteel onder Nederlandse leiding in Noord-Europese wateren.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Mijnenjagen met de Zierikzee