Marineschepen.nl
 
   
 

Thales biedt nieuwe NS50-radar aan voor nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 26-10-2018 | Laatst aangepast: 26-10-2018


Met de presentatie van de nieuwe NS50 radar heeft Thales de portefeuille van moderne radars compleet. De onthulling van de nieuwe sensor had eerder deze week in bij Euronaval in Parijs plaats, op de grootste marinebeurs van Europa. Deze radar biedt Thales aan voor de nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen.

NS50
Artist impression van de NS50. (Beeld: Thales)

Jaime Karremann sprak voor dit artikel op de beurs met productmanager Hugo Anbeek en radar architect Niels Beekman. Zij hebben bij Thales jaren aan de nieuwe radar gewerkt.





Familie
De NS50 is de kleinste telg in de familie van AESA-radars uit Hengelo. De grootste, de SMART-L MM/N, is klaar om op de LCF'en te worden gezet zodat de fregatten ballistische raketten kunnen detecteren tot op 2.000 km afstand. Een kleinere radar is de NS200 en de derde radar is de NS100. Deze radar is onlangs op Zr.Ms. Rotterdam geplaatst.

De NS50 is nog een slag kleiner: de radome waar de radar in staat is maximaal 2,5 meter. Maar de NS50 is weldegelijk een AESA-radar en dat is uniek.

Net als de grotere NS100 is het een dual-axis multibeamradar met AESA (active electronically scanned array) technologie. AESA technologie stelt radars in staat om een groot aantal bundels te verwerken, die elektronisch worden gestuurd. Er wordt gezonden met 1 bundel en ontvangen met meerdere bundels. Op deze manier kan het sneller informatie over het doel verkrijgen dan traditionele single-beam radars die met één straal het hele luchtruim moeten scannen.



Verder kan de radar niet alleen vanaf de antenne recht naar voren kijken, maar deze kan ook elektronisch naar links en rechts bewegen. Dus ondanks dat de radar draait kan een radarbundel net iets langer op een contact gericht worden, zodat het meer informatie vergaart over bijvoorbeeld een contact dat een verhoogde dreiging oplevert.

AESA technologie stelt radars in staat om een groot aantal bundels uit te zenden, die elektronisch worden gestuurd (we zenden met 1 bundel en ontvangen met meerdere bundels. De zendbundel omvat de enveloppe van de ontvangstbundel). "AESA technologie stelt radars in staat om een zoekgebied met een groot aantal bundels in een keer af te dekken" Deze radars zijn opgebouwd uit vele zend- en ontvangstelementen en kunnen in een groot aantal verschillende frequenties uitzenden. Hierdoor zijn de radaruitzendingen door vijandelijke eenheden veel moeilijker te ontdekken en terug te leiden tot de bron.

Verschillen
Er zijn echter ook verschillen met de NS100-radar. Om te beginnen met de frequentie. Thales heeft voor deze radar gekozen voor een X-band, vanwege de kleinere afmetingen van de antenne die deze keuze mogelijk maakt. De radar heeft daardoor een kleiner bereik (maximaal 180 km i.p.v. 250), maar x-band is wel nauwkeuriger.

Daarnaast heeft Thales ervoor gekozen om de radar in te pakken in een radome. Dat is uiteraard niet nieuw, de oude 3D-radar op de GW-fregatten stond immers ook in een radome. Maar die was veel groter. Hoe dan ook levert het voordelen op, terwijl de prestaties nauwelijks afnemen. Zo heeft de radar minder last van wind en kan de aandrijving lichter worden uitgevoerd, deze is bovendien betrouwbaarder. Bovendien is onderhoud makkelijker.

NS50
De NS50 is in staat om als vuurleidingsradar te fungeren. (Beeld: Thales)

Markt
Binnen de portefeuille van Thales is de NS50 opvolger van de Variant-radar (momenteel aan boord van Zr.Ms. Johan de Witt) en de MW08.

Dat gebeurt overigens wel in twee smaken: respectievelijk met de kleinere NS50 (8 tegels) en de grotere (16 tegels).

Daarmee richt Thales zich niet op fregatten, maar op patrouilleschepen en mijnenbestrijdingsvaartuigen. Thales biedt de radar dan ook aan aan voor het Belgisch-Nederlandse project vervanging mijnenjagers. Het bedrijf wil echter niet kwijt aan welk ontwerp (van Damen, Naval Group of STX) de radar zal worden gekoppeld.



Een voordeel dat deze radar voor de kleinere platformen biedt, is volgens Thales dat mede dankzij de langere 'kijktijd' richting een doel en de nauwkeurigheid, de radar ook ingezet kan worden als vuurleidingsradar voor 20mm tot 40mm kanons. Er is dus geen extra vuurleidingsradar nodig en dat scheelt gewicht.

De radar kan vanaf begin volgende decennium in productie worden genomen.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Instagram
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Vervanger mijnenjagers