Frans consortium krijgt definitief opdracht voor Nederlandse en Belgische mijnenbestrijdingsvaartuigen


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 22-05-2019 | Laatst aangepast: 22-05-2019


Het consortium onder leiding van Naval Group, Belgium Naval & Robotics, heeft vandaag de opdracht gekregen voor de bouw van twaalf mijnenbestrijdingsvaartuigen voor Nederland en BelgiŽ. Half maart was het consortium al als winnaar uit de aanbesteding gekomen, maar het wachten was nog op eventuele bezwaren. Eind vorige week bleek de weg vrij voor de gunning van het contract en dat is vandaag gebeurd. Met de opdracht is een kleine twee miljard euro gemoeid.

mijnenjager
Detail van de illustratie van de toekomstige Belgische en Nederlandse mijnenbestrijdingsvaartuigen. (Beeld: Belgium Naval & Robotics)

Belgium Naval & Robotics ontving vandaag "de officiŽle kennisgeving" van de Belgische defensie ontvangen voor de levering van twaalf mijnenbestrijdingsvaartuigen en zo'n honderd drones, zo meldt het consortium vandaag. Een contractondertekening is niet nodig voor de gunning van het project. Het project kwam onder tijdsdruk te staan omdat BelgiŽ aanstaande zondag naar de stembus gaat voor een nieuwe regering. Na half maart was het wachten op een eventueel bezwaarschrift. Dat kwam er uiteindelijk ook, van de Antwerpse scheepshersteller Engine Deck Repair. Dat bezwaar werd niet in behandeling genomen door de Belgische Raad van State omdat niet alle leden van het consortium het bezwaar hadden ingediend.



Een belangrijk ander lid van dat consortium, Thales, is echter mede-eigenaar van Naval Group. De Franse regering, aandeelhouder van zowel Thales als Naval Group, had volgens La Tribune in een eerder stadium beide bedrijven al gewaarschuwd om niet te gaan ruziŽn over de Belgisch-Nederlandse mijnenbestrijdingsvaartuigen. Een bezwaar van het concurrerende consortium, Sea Naval Solutions, zou het succes van Thales-dochter Naval Group kunnen frustreren. Thales deed in ieder geval niet mee in het bezwaar, waardoor de klacht van EDR dus bij voorbaat kansloos was.

Daardoor kon het contract op tijd gegund worden. Deze week moest de opdracht uiterlijk, in verband met de verkiezingen, worden verleend aan het consortium, anders zou het project in een lange vertraging terecht kunnen komen. De Belgische regeringsvormingen kunnen erg stroperig verlopen, het land is immers wereldrecordhouder langdurige regeringsformaties.



2024
Belgium Naval & Robotics verwacht nog drie jaar nodig te hebben voor het ontwerp, waarna in 2022 aangevangen zal worden met de bouw van de schepen in Bretagne, Frankrijk. In 2024 moet het eerste schip geleverd worden. In het persbericht benadrukt het consortium dat "de productie van bepaalde uitrustingen voor het schip en alle scheepsdrones" in BelgiŽ plaats zal vinden. Ook het onderhoud van de Belgisch-Nederlandse vloot mijnenbestrijders zal in BelgiŽ gebeuren en wel bij Flanders Ship Repair (FSR) in Zeebrugge. Belgium Naval & Robotics verwacht vijftig contracten te sluiten met Belgische partners en dat het project gemiddeld 350 banen per jaar zal creeŽren bij onze zuiderburen. Vanzelfsprekend levert het ook extra banen op in Frankrijk bij Naval Group en de werven waar de schepen daadwerkelijk gebouwd worden.

Ook voor de export zijn de vooruitzichten voor BelgiŽ en Frankrijk gunstig, volgens Belgium Naval & Robotics. "De Belgische en Nederlandse marine zijn een referentie op gebied van onderwater ontmijning binnen de NATO. Het kiezen van ons consortium is daarom dan ook een belangrijk pluspunt voor de export," zo schrijft het consortium. "Er wordt verwacht dat dit nieuwe succes in BelgiŽ in de komende jaren een groot aantal commerciŽle voordelen voor de export zal genereren. ECA Group zal de drones voor deze klanten in BelgiŽ produceren. Naval Group verwacht eveneens een groot aantal extra verkopen van mijnenbestrijdingsschepen in de nabije toekomst."



Vaag
Het persbericht van Belgium Naval & Robotics bevat eindelijk iets meer informatie over het project, maar veel blijft opvallend genoeg nog steeds vaag. In maart heeft Marineschepen.nl al vragen gesteld aan Naval Group over de sensoren, de wapensystemen, etc. Naval Group antwoordde toen dat die informatie nog niet vrijgegeven kon worden, pas na contractondertekening. In het persbericht houdt het consortium zich echter nog steeds op de vlakte en zegt alleen dat de schepen een waterverplaatsing van 2800 ton hebben. Ook is er na twee maanden nog steeds slechts ťťn illustratie.

Marineschepen.nl stelde Naval Group daarom vanmiddag aanvullende vragen. In een e-mail van vanavond verwijst Naval Group voor meer details naar de Belgische en Nederlandse marines.

Over de toolbox met drones van ECA wordt wel inhoudelijke informatie gedeeld. "Het schip beschikt over een ingebouwd systeem dat de Unmanned Surface Vehicles (USV) INSPECTOR 125 van ECA Group te water kan laten en weer op kan halen." De toolbox bestaat verder uit de nieuwste generatie drones van ECA: de Autonomous Underwater Vehicles (AUV) A18-M, gesleepte sonars T18-M en Mine Identification & Destruction Systems (MIDS) die weer bestaan uit Remotely Operated Vehicles (ROV) SEASCAN en KSTER-C. Al deze drones kunnen autonoom worden ingezet vanaf de USV INSPECTOR 125"

Zodra meer informatie beschikbaar komt over de schepen, volgt die info snel op Marineschepen.nl. Dankzij tv-opnames van de VRT tijdens een persconferentie zijn wel wat specificaties uitgelekt. Zie daarvoor deze pagina.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Instagram
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Nieuwe mijnenjagers