Belgische media melden dat vandaag bekend wordt welk consortium de twaalf mijnebestrijdingsvaartuigen van België en Nederland gaat bouwen. Vanochtend om 1115 uur heeft in Brussel een besloten vergadering van de 'Commissie Legeraankopen' plaats. Volgens de het Franse financiële weekblad La Tribune heeft een korting van 200 miljoen euro de kansen van Belgium Naval & Robotics (het Franse Naval Group en ECA) doen keren, ten koste van de groep van Thales.
Een USV van ECA. Het moederschip moet twee van dergelijke USV's aan boord kunnen hebben. Zo'n vaartuig kan dan zelfstandig het mijnengebied in varen en zelf drones te water laten. (Foto: ECA)
De kansen van de Franse partijen werden vanaf het begin af aan hoog ingeschat door insiders, zeker omdat de fregatten voor België en Nederland door Damen worden gebouwd. Er zijn echter twee Franse consortia die meedoen in de strijd om de nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen: aan de ene kant Belgium Naval & Robotics en aan de andere kant Sea Naval Solutions (Chantiers de l'Atlantique, Socarenam, Thales en EDR). Alleen EDR uit Antwerpen is geen Franse aanbieder.
Lang lag Sea Naval Solutions aan kop in de race. Tot vriend en vijand werden verrast door een korting van 200 miljoen euro op het aanbod van Belgium Naval & Robotics. Parijs was volgens La Tribune al niet erg gelukkig dat Franse bedrijven elkaar beconcurreren in het buitenland uit angst dat ze elkaar in de afgrond zouden drijven. Saillant detail is dat 35% van de aandelen van Naval Group in handen is van Thales (en ruim 62% van de Franse staat).
Of de korting voortkwam uit een wanhoopsoffensief waar Parijs voor vreesde, is niet bekend. Wel hebben meerdere Nederlandse kenners van het dossier gezegd dat als Naval Group ook moederschepen voor de Franse marine mag bouwen, het dankzij schaalvoordeel een lagere prijs kan aanbieden. Dat zou mogelijk een verklaring zijn voor de korting. Frankrijk heeft immers dezelfde Tripartite-mijnenjagers als België en Nederland en die zijn ook aan vervanging toe.
Hoe dan ook is de verwachting dat Belgium Naval & Robotics de strijd lijkt te winnen.
Helaas is dat ook de aanbieder die het minst over hun aanbod naar buiten heeft gebracht. Er is één illustratie van de moederschepen en daarvan is de vraag of dat ook een echt ontwerp is of slechts een schets. Wel heeft het bedrijf een persconferentie gehouden, maar waren daar (volgens een Franse journalist die Marineschepen.nl onlangs sprak) alleen Franstalige media aanwezig. Marineschepen.nl was in ieder geval niet uitgenodigd.
In een land waar voortdurend een strijd is tussen Vlaanderen en Wallonië (en Brussel), kan het ook niet anders dat er al kritiek is op Belgium Naval & Robotics. Want hoewel Flanders Ship Repair de drones zal gaan bouwen, is dit het aanbod waar volgens Vlaamse bedrijven vooral Wallonië beter van wordt. Of dat zo is, is lastig te zeggen. Zeker is wel dat de competitie niet alleen ging om het beste schip en toolbox, maar ook om welk aanbod het meest de Belgische economie en industrie stimuleert. Ondanks dat Nederland een miljard euro in het project steekt, is Nederland geen partij. België mag het programma immers zelf invulling geven en heeft in de bouw van het fregattenproject ook geen aandeel.
Wel levert het aanbod van Belgium Naval & Robotics Nederlandse bedrijven het minst op. In het aanbod van Sea Naval Solutions zou Thales de radar (NS50) en het Combat Management System (Tacticos) leveren, beide uit Hengelo. Het is onduidelijk of de Nederlandse tak van Thales systemen levert aan Belgium Naval & Robotics, of dat het een Franse radar wordt.