Nederland koopt systeem voor elektronische oorlogvoering voor drie schepen


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 10-09-2019 | Laatst aangepast: 10-09-2019


Vanochtend heeft staatssecretaris Barbara Visser haar handtekening gezet onder een contract voor drie Vigile D ESM-systemen van Thales. Dat deed ze op de defensiebeurs DSEI in Londen. Met de aanschaf van de nieuwe systemen beschikt de marine binnen enkele jaren over moderne sensoren waarmee zij radar-uitzendingen van andere schepen, vliegtuigen en raketten kunnen detecteren. Ook Portugal heeft deze systemen vandaag officieel aangeschaft. De twee landen zijn de eerste maritieme klanten die de Vigile D kopen.

Vigile D
Staatsecretaris van Defensie Barbara Visser en CEO van Thales in het Verenigd Koninkrijk Victor Chavez. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Schepen, vliegtuigen en raketten gebruiken vaak radars om andere eenheden op te sporen. Deze radarsignalen zijn echter ook op te vangen en de analyseren door anderen, dat gebeurt met een systeem dat Electronic Support Measures (ESM) wordt genoemd. De ontvanger kan herleiden uit welke richting het signaal komt en kan aan de hand van een database achterhalen om wat voor zender het gaat.



Al sinds decennia gebruiken marines dit soort systemen, vallend onder de categorie Elektronische Oorlogvoering (EOV). Het boek In het diepste geheim beschrijft bijvoorbeeld meerdere geheime operaties van Nederlandse onderzeeboten tijdens de Koude Oorlog waarbij ESM een belangrijke rol speelde.



Tot op heden waren dit analoge systemen. Zij werkten prima, maar hebben last van verstoring door de eigen radars aan boord, raken vrij snel 'verblind' als er meerdere zenders zijn en zijn vaak niet in staat om zwakke signalen te detecteren. De Vigile D heeft volgens Thales UK die problemen niet doordat het een digitale sensor is; snel na het ontvangst van het signaal wordt het gedigitaliseerd en naar de processor gestuurd.

Het resultaat is, althans zo blijkt uit een flitsende VR-demo op de stand van Thales op de DSEI, dat de sensor zonder filters het hele spectrum aan signalen kan detecteren. Zwakke zenders die schuil gaan achter bijvoorbeeld 4G-netwerken en andere ruis in de steeds voller rakende atmosfeer, worden volgens de fabrikant dankzij de digitale technologie wl opgepikt.

Ook het delen van het digitale signaal en het fuseren ervan in het combat management systeem moet eenvoudiger worden, bovendien moet het signaal nauwkeuriger zijn. Uit tests bleek volgens de bouwer ook dat de sensor vele malen minder gevoelig is voor verzadiging dan andere ESM-systemen. Die andere systemen zijn overigens analoog, want de Vigile D is het enige volledig digitale ESM-systeem.



Daarmee zijn de Nederlandse en Portugese marines overigens niet de eerste twee marines die met een dergelijk digitaal systeem varen. Een eerdere versie, die in de kern gelijk is aan de Vigile D, werd ontwikkeld voor de Type 45 destroyers.

Victor Chavez, CEO van Thales UK is blij met de ondertekening, na een traject dat enkele jaren duurde, "De Nederlandse marine is een vooraanstaande eindgebruiker van Thales. Thales is dankbaar voor de keuze van DMO voor de digitale technolgie van Vigile D. Het gebruik van Vigile D-technologie door drie NAVO-marines, maakt het beter uitwisselen van data tussen schepen mogelijk. Andere NAVO-marines kijken op dit moment nar de integratie van Vigile D in hun vloot, waardoor er meer mogelijkheden ontstaan voor synergie en uitwisseling.

De drie Nederlandse systemen zijn bedoeld voor Zr.Ms. Rotterdam, Zr.Ms. Johan de Witt en Zr.Ms. Karel Doorman. Portugal heeft ze besteld voor de M-fregatten.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Instagram
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen