Steeds meer steun voor Europese marinemissie in Straat van Hormuz


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 23-07-2019 | Laatst aangepast: 23-07-2019


Er is steeds meer steun voor een Europese marinemissie in de Straat van Hormuz. Dat melden diverse media vanavond op basis van bronnen in Brussel. Denemarken, Italië en Frankrijk zouden de missie steunen. De Nederlandse regering zal naar verwachting in augustus pas met een uitspraak komen. Een Europese missie vraagt echter veel meer van Europese marines dan een operatie met de VS.

Sachsen en Durance
Het Duitse fregat FGS Sachsen en de Franse tanker FS Durance. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Het Britse initiatief, hoe ironisch ook nu de Britten zich meer dan ooit lijken af te zonderen van Europa, houdt een Europese marinemissie in die losstaat van de Amerikaanse activiteiten in de regio. Overigens staat het ook los van NAVO en de Europese Unie. Het idee is dat er van een Europees vlootverband een ander signaal naar Iran wordt gestuurd dan van een eskader dat geleid wordt door de VS. Voor deze Europese missie zou dus meer steun zijn.



Gisteren was al bekend dat de Britten een marinemissie willen en dat ook Nederland is benaderd. Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken zei gisteren dat het verzoek op dezelfde manier wordt gewogen als een soortgelijk verzoek van de Amerikanen.

Toch is een Europese marinemissie echt anders. Europa heeft immers niet dezelfde capaciteiten als de VS. De Amerikanen varen er nu al met een vliegkampschip dat tientallen gevechtsvliegtuigen en -nog belangrijker- Hawkeye-radarvliegtuigen aan boord heeft. Ook vliegt de Amerikaanse marine er regelmatig met de nieuwste marinepatrouillevliegtuigen, de P-8 Poseidon, en met drones zoals de RQ-4 waarvan er laatst één werd neergeschoten. Er zijn meerdere destroyers in de regio, de VS heeft er een groot hoofdkwartier en ongetwijfeld meerdere onderzeeboten.



Dus hoewel de missie een ander signaal kan afgeven, er komt dan wel ineens veel meer werk op de verzwakte schouders van de Europese marines. Er is slechts één Europees vliegkampschip dat in de buurt kan komen van de elf Amerikaanse carriers, namelijk de Franse FS Charles de Gaulle. Mochten daar problemen mee zijn, dan is de missie in een klap z'n naval airpower kwijt en is men afhankelijk van vliegtuigen die vanaf land moeten opereren.



Een ander punt is de inlichtingenpositie. Hoeveel inlichtingen wil de VS delen en met wie? Ook daar zullen opnieuw afspraken over gemaakt moeten worden.

De coordinatie en communicatie over een groot Europees vlootverband zal, als de juiste eenheden beschikbaar zijn, geen probleem zijn. En welke eenheden moeten dat zijn? Leggen de Britten de leiding over de missie in de handen van de Fransen vanaf de Charles de Gaulle?

Wel zal Europa zelf alle fregatten moeten leveren voor de escortes en dat kunnen er nogal wat zijn. De vraag is hoeveel landen geïnteresseerd zijn in deelname en of één Nederlands fregat dan wel genoeg is voor een adequate beveiliging in de Straat.

Iver Huitfeldt
KDM Peter Willemoes, een Iver Huitfeldtklasse fregat van de Deense marine. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Frankrijk, Italië en Denemarken steunen de missie. Zweden, Polen en Duitsland waren ook geïnteresseerd. Met Spanje moet nog uitgebreider gesproken worden. Van deze landen die interesse hebben getoond, hoeft geen grote aantallen schepen te worden verwacht. Spanje, Italië, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk beschikken nog wel over iets meer dan een handvol fregatten.

Welke schepen gestuurd gaan worden is nog niet zeker. In Denemarken wordt verwacht dat het om een fregat van de Iver Huitfeldtklasse, vergelijkbaar met de Nederlandse Luchtverdedigings- en Commandofregatten, zou gaan.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Instagram
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Oud-commandanten over Hormuz

Wat kan een NL fregat er verwachten?