Marineschepen.nl
 
   
 

Veel interesse in Griekse samenwerking, maar M-fregatten pas beschikbaar als vervanger er is


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 26-07-2021 | Laatst aangepast: 26-07-2021


Op de Griekse defensiebeurs DEFEA was een brede vertegenwoordiging van de Nederlandse defensie-industrie en kennisinstituten aanwezig. Ook de Defensie Materieel Organisatie (DMO) was present in Athene. Marineschepen.nl sprak met hen.

Nederlands paviljoen DEFEA
Het Nederlandse paviljoen tijdens DEFEA in Athene. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

In het Nederland-paviljoen had zich een reeks aan Nederlandse defensiebedrijven verzameld. Alleen Damen en Thales stonden met hun stands elders op de beurs. Tussen de oranje vlakken, letters en poefjes, waren ook de witte uniformen van marinepersoneel te zien die namens DMO in Athene waren.



DMO: 'Grieks-Nederlandse as is belangrijk'
Een van hen was directeur DMO vice-admiraal (TD) Arie Jan de Waard, die eerder die dag al een gesprek had gehad met de Griekse delegatie. Dat is geen verrassing, want zoals bekend is Griekenland op zoek naar een vervanging van de huidige S-fregatten. Dat kan in de vorm van nieuwe schepen, maar Athene hoopte ook op een snelle koop van de laatste twee M-fregatten in Nederlandse dienst.

Dat laatste zal echter nog op zich laten wachten. "Griekenland is geïnteresseerd in de M-fregatten, en Chili ook. Het is goed om die optie te bespreken en we staan er voor open, maar we moeten dat wel afzetten tegen onze tijdlijnen", zei De Waard tegen Marineschepen.nl. "Anders gezegd, de M-fregatten zijn pas beschikbaar als de ASW-fregatten opgeleverd zijn. Onderzeebootbestrijding is een belangrijke capaciteit voor Nederland en de Koninklijke Marine accepteert geen gat in die capaciteit en ook de Commandant der Strijdkrachten gaat daar niet mee akkoord. Ik heb dat ook de Grieken uitgelegd."

DEFEA
Vice-admiraal De Waard met de Griekse National Armaments Director VADM b.d. Aristeidis Alexopoulos. (Foto: @ariejandewaard)

De Waard is echter niet naar Athene afgereisd om de Grieken 'nee' te verkopen. "Ik ben hier ook als National Armaments Director en vertegenwoordig alle domeinen, niet alleen het maritieme domein, ook de land- en luchtdomeinen. Ik heb met collega's uit verschillende landen gesproken. Op verschillende vlakken zijn we bezig met Europese samenwerking. En het is belangrijk voor Europa om daar invulling aan te geven, dat we het niet alleen laten bij woorden maar het ook echt gaan doen."

Toch is Griekenland voor Nederland niet zomaar een Europees land, blijkt uit de woorden van De Waard: "Intensief samenwerken kunnen we niet met alle 27 Europese landen. Juist de Grieks-Nederlandse as is belangrijk. Daarnaast zijn de Grieken onder de indruk van de S-fregatten en is het aan deze kant van Europa soms best spannend."

"Als het gaat om nieuwe schepen voor Griekenland, dan is die samenwerking natuurlijk ook van belang", zei De Waard. "Want die gaat verder dan alleen bouwen en afleveren. Ook na de bouw willen we samenwerken, met het volledige Gouden Ecosysteem."



Veel interesse tijdens industriedag
Die kans op een langdurige samenwerking is ook wat de Nederlandse bedrijven naar Athene heeft gebracht. Overigens, niet voor de eerste keer. Een week eerder had in Griekenland de Nederlands-Griekse Industry Day plaats. "37 Griekse en 20 Nederlandse bedrijven kwamen samen om eventuele samenwerkingen te verkennen", zei Peter Huis in 't Veld van de Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid (NIDV) in de stand bij DEFEA. Zo'n dag vloeit voort uit initiatieven van Buitenlandse Zaken, Economische Zaken en Klimaat, DMO en de ambassade.

"Er was heel veel interesse vanuit Griekse bedrijven, die afvaardiging had groter kunnen zijn als er geen COVID-restricties waren", vervolgde Huis in 't Veld over de industry day. "En ook vanuit Nederland is er interesse in een Griekse samenwerking. Wij zijn omringd door grote landen en altijd op zoek naar qua grootte vergelijkbare landen en gelijkgestemden. Samen kunnen we ons dan beter positioneren op de internationale markt. En je ziet dat de laatste tijd steeds meer Nederlandse bedrijven een samenwerking met Griekenland willen."
Door de Griekse vervangingsplannen van de fregatten lijkt de focus te liggen op marineprojecten, maar de potentiële samenwerkingen gaan over alle domeinen, zei ook Huis in 't Veld: maritiem, land, lucht, ruimte en cyber.

DEFEA
Schepen van de Griekse marine die vervangen of gemoderniseerd moeten worden. Vier S-fregatten, van Nederlandse makelij, en een MEKO-fregat, van Duitse makelij. Griekenland wil de S-fregatten vervangen, de oudste is ruim 40 jaar. De jongere MEKO's moeten een flinke update krijgen. Hoewel deze in Duitsland zijn gebouwd, zijn er Nederlandse producten aan boord zoals radars en software. (Foto: Griekse marine)

Nederlandse bedrijven zijn klaar voor samenwerking
Wat de bedrijven zelf in Griekenland hopen te bereiken loopt uiteen. Zo wil Nedinsco de Grieken kennis laten maken met de zicht-systemen die het bedrijf uit Venlo vervaardigt. Dat willen zij rechtstreeks aan Griekenland kenbaar maken. "We leveren nu bijvoorbeeld camera-systemen via Leonardo voor de Italiaanse FREMM-fregatten, maar zouden dat ook voor de Grieken kunnen doen. Ongeacht welke werf nieuwe Griekse fregatten of welk bedrijf de toekomstige pantservoertuigen gaat bouwen, wij kunnen met iedere system integrator samenwerken", liet een woordvoerder van het bedrijf in Athene weten.

Het bedrijf Vonk uit Piershil, ten zuiden van Rotterdam, was in Athene om potentiële klanten te informeren over de verpakkingsproducten die zij maken voor heel kostbare en kwetsbare systemen. TNO wilde de Grieken wijzen op de mogelijkheid die het kennisinstituut biedt om de Griekse marine inzicht te geven in wat het Sigma 11515 HN-fregat van Damen in een oorlogssituatie echt kan. Navtrain was ter plaatse om de Hellenic Navy te kunnen informeren over de optie om de operationeel tactische training van toekomstige bemanningsleden van nieuwe fregatten te verzorgen. Van Halteren richt zich met name op de upgrade van de Griekse MEKO-fregatten en de ondersteuning van de Hellenic Navy op het gebied van airconditioning, ventilatie, centrale verwarming, koeling en mechanische ventilatie (HVAC).

Voor Thales Nederland is Griekenland al decennia een van de grootste klanten en die band wil de tak uit Hengelo uiteraard versterken door nieuwe systemen te leveren voor de oude MEKO-schepen of voor de toekomstig te bouwen fregatten.

Welke Nederlandse bedrijven aan boord kunnen van de toekomstige Griekse schepen wordt de komende jaren duidelijk. Hoewel uit alles blijkt dat Nederlandse bedrijven een stevige troef in handen hebben, is er stevige concurrentie uit vooral de VS en Frankrijk. Beide landen zetten zich op politiek niveau fors in, en kunnen dankzij grote vloten ook marineschepen vrij maken voor de Grieken. Lang hebben de Grieken niet getreurd om de late beschikbaarheid van de M-fregatten, nu fantaseren zij over de Ticonderogaklasse-kruisers varend onder Griekse vlag. "Het draait nu om Tico's vs Sigma's", liet een Griekse defensiejournalist Marineschepen.nl weten.





comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

DEFEA strijdtoneel om Griekse fregatten