Nieuw-Zeeland stelt nieuwe OPV officieel in dienst
Bericht geplaatst: 19-02-2010
De marine van Nieuw-Zeeland heeft HMNZS Otago in dienst gesteld, ruim twee jaar na gepland. Otago is het eerste schip van de Protector klasse Offshore Patrol Vessels. De ceremonie vond plaats in Melbourne, Australië in het bijzijn van de Chief of Navy, Rear-Admiral Tony Parr. De OPV's zullen zich vooral gaan bezighouden met patrouilles in de wateren rondom Nieuw-Zeeland en de Pacific.
De OPV's maken deel uit van het Nieuw-Zeelandse Protector project. Dit project houdt de bouw in van één multi-role marineschip (HMNZS Canterbury), twee inshore patrol vessels en twee offshore patrol vessels.
De in dienststelling van HMNZS Otago was een hoogtepunt in het door tegenslagen geteisterde project. De HMNZS Canterbury kampte bijvoorbeeld met verschillende problemen na in dienststelling. Ook wordt het schip als minder zeewaardig gezien dan oorspronkelijk door scheepswerf Tenix was ontworpen. Overigens is het schip in Nederland gebouwd door Merwede Shipyards.
De Australische werf Tenix heeft de bouw van de twee OPV's wel op zich genomen. Ook nu waren er problemen. De schepen hadden in 2007 aan de Nieuw-Zeelandse marine overgedragen moeten worden, maar onder andere de Lloyd Certificering en de waterverplaatsing zorgden voor problemen.
Over de waterverplaatsing: de schepen zouden 100 ton te zwaar zijn. In de wateren rond Antarctica (waar de schepen ook moeten gaan patrouilleren) zouden de OPV's door het koude water dieper gaan liggen. Hierdoor zakt het band met "pantser" rond het schip te ver onder de waterlijn, waardoor er onvoldoende bescherming zou zijn tegen ijsbergen. Volgens Rear-Admiral Parr is dit probleem toch niet zo groot als eerder gedacht “The Navy is now focused on getting these ships into service to do the jobs they were designed for. We believe the issues around the ships’ weight, which have contributed to delays in acceptance, can be managed so they can successfully carry out their missions. We wouldn’t have accepted the ships otherwise.”
HMNZ Wellington zal in april 2010 in dienst worden gesteld.
Otago en Wellington
HMNZS Otago en HMNZS Wellington zijn 85 meter lang en hebben een maximale snelheid van 22 knopen. De schepen moeten gaan patrouilleren in de Economic Exclusive Zone (EEZ) van Nieuw-Zeeland. De twee OPV's kunnen verder en langer van huis dan de inshore patrouilleschepen. Daarnaast hebben de schepen een helidek (voor de Kaman SH 2G Seasprite) en een 25mm kanon.
Eind maart wordt HMNZS Otago verwacht in Nieuw-Zeeland.