Nieuwe onderzeeboten voor Duitsland en Noorwegen zijn vertraagd


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 08-10-2019 | Laatst aangepast: 08-10-2019


Het programma van de nieuwe onderzeeboten voor Noorwegen en Duitsland heeft vertraging opgelopen. Het contract voor vier Noorse en twee Duitse Type 212CD-onderzeeboten kan nog niet getekend worden, omdat het aanbod van de Duitse scheepswerf TKMS niet aan de eisen voldeed. Met een variant op dit ontwerp is TKMS in de race voor de nieuwe Nederlandse onderzeeboten.

Ula
Een Ulaklasse onderzeeboot. Deze boten moeten vervangen worden door de Type 212CD. (Foto: Noorse marine)

Maandag werd in Noorwegen de staatsbegroting van 2020 gepresenteerd en werd gemeld dat de nieuwe Noorse onderzeeboten vertraagd zijn, dat schrijven Noorse media. Oslo koos in februari 2017 voor de Duitse Type 212CD-onderzeeboten, ter waarde van 44 miljard Noorse kronen (4,4 miljard euro), als vervangers van hun huidige Ulaklasse boten. Ook Duitsland besloot twee onderzeeboten van dit type aan te schaffen.



Sindsdien hebben ontwerpers de 212CD verder vormgegeven. Op 30 oktober 2018 ontving Noorwegen het aanbod van TKMS. Dat bleek echter niet te voldoen en in juli 2019 werd een vernieuwd aanbod gedaan. Zowel de Duitse als de Noorse defensie materieel-organisaties keurden het nieuwe plan af.
Wat het aanbod exact inhield en op welke punten het tekort kwam is niet duidelijk. Het Noorde ministerie van Defensie wil naar verluid niet op de zaak ingaan.

Het gevolg is echter dat het contract niet in 2019 getekend kan worden. Beide landen hebben besloten meer tijd te gebruiken om tot een aanbod te komen dat wel voldoet. De verwachting is dat het contract nu in 2020 wordt getekend, de oplevering stond op 2026 maar ook dat moment zal opgeschoven worden. De zes Ulaklasse onderzeeboten (een paar jaar ouder dan de Nederlandse Walrusklasse) zouden, na modernisering van vier boten, tot 2028 in dienst blijven.


De bevelhebber van de Duitse marine in april met zijn Noorse collega over eenduidige communicatie en hoe belangrijk het is dat de Type 212CD op tijd, binnen budget en binnen de kwaliteiseisen geleverd wordt.

De vertraging is pijnlijk voor Noorwegen dat dringend behoefte heeft aan nieuwe onderzeeboten, maar wellicht nog meer voor TKMS dat recent in eigen land onder vuur lag na problemen met onder andere de nieuwe F125-fregatten en in de race is om Nederlandse onderzeeboten.

Lang zag het er naar uit dat TKMS die race in Nederland zou winnen. Terwijl er een aanbestedingsprocedure werd opgetuigd en diverse scheepswerven werden uitgenodigd voor de vervanging van de Walrusklasse, werd van 2013 tot voorjaar 2018 achter de schermen op hoog niveau gesproken over een gezamenlijke Nederlands-Noors-Duits onderzeebootprogramma met in beginsel identieke Type 212CD-onderzeeboten voor de drie landen om zo maximaal te profiteren van familievorming. Aan Nederlandse deelname kwam in voorjaar 2018 een voorlopig einde.



De Type 212CD voor Noorwegen en Duitsland had begin dit jaar een waterverplaatsing van 2400 ton en wordt waarschijnlijk voorzien van lithiumbatterijen. Inmiddels stelt TKMS aan Nederland een aangepast 212CD-ontwerp voor met twee diesels in plaats van één, en een waterdicht schot halverwege de boot. Eind 2019 wordt de B-brief verwacht met informatie over wie door mag naar de volgende ronde.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Nieuwe onderzeeboten

10 vragen over onderzeeboten