Schip dat niet mocht varen nu in Den Helder voor werkzaamheden aan BOZ-masten


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 24-11-2020 | Laatst aangepast: 24-11-2020


Een jaar geleden kreeg de nieuwe Noorse bevoorrader KNM Maud een vaarverbod, zo groot was het aantal gebreken aan boord. Afgelopen voorjaar werd dat vaarverbod nog verlengd, maar in september koos het in Zuid-Korea gebouwde schip voorzichtig weer zee. Gisteren arriveerde het bevoorradingsschip voor een bezoek in Den Helder. Niet omdat de Maud de problemen achter zich heeft gelaten, maar vanwege werkzaamheden aan de masten voor bevoorrading op zee (BOZ).

KNM Maud
KNM Maud. De masten staan vlak voor de opbouw. (Foto: Noorse marine)

Gisteren verscheen het grootste marineschip van Noorwegen op het Marsdiep en dat viel gelijk op. Natuurlijk omdat het een buitenlands marineschip is, maar ook omdat de Maud sinds de indienststelling vooral tegen de kant lag. Wat doet het schip dan in Den Helder? Dat heeft alles te maken met achterstallige werkzaamheden en corona.



De twee masten voor bevoorrading op zee van KNM Maud zijn geleverd door de Nederlandse tak van Bosch Rexroth, net als de masten van de Karel Doorman en de toekomstige Den Helder. Deze RAS-posities zijn tijdens de bouw bij Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) geplaatst, maar waren destijds niet compleet afgewerkt. Die afrondende werkzaamheden plus nog andere werkzaamheden aan de masten zouden in Noorwegen plaatsvinden, maar door de coronamaatregelen kon dat niet doorgaan. Toen het lastig bleek om de monteurs naar Noorwegen te krijgen, is voorgesteld om het schip naar Nederland te verplaatsen. En zo werd Den Helder de eerste buitenlandse haven van KNM Maud.



Dat de Maud naar Nederland mag varen is al heel wat. Het schip werd in augustus 2019 aan de ketting gelegd toen bleek dat er heel veel mis was met de splinternieuwe bevoorrader. Nou ja splinternieuw, de bouw was behoorlijk uitgelopen door problemen op de werf in Zuid-Korea. En terwijl het schip bij DSME lag te wachten takelde het af. Toch accepteerde de Noorse marine het schip, voer het naar Noorwegen en in het voorjaar van 2019 werd de Maud in dienst gesteld. Maar de tekortkomingen waren toen al aan het licht gekomen.



Sognefjord
Afgelopen voorjaar werd het vaarverbod nog verlengd, maar in augustus 2020 konden na hard werken de systemen toch in bedrijf worden gesteld. In september koos het schip voor het eerst zee en men besloot het nuttige met het aangename te combineren door een navigatie-oefening via het Sognefjord naar het pittoreske dorpje Flam te plannen. Veel verder mocht overigens niet, maar dat was al heel wat op dat moment.

De verwachting was, zo blijkt uit een bericht van de Noorse marine, dat de Maud in november met de grote marine-oefening FLOTEX in Noorse wateren mee zou kunnen doen. Dan zouden ook de eerste bevoorradingen op zee na de indienststelling kunnen plaatsvinden. Maar daar waren nog wel wat werkzaamheden aan de masten voor nodig en dat lukte dus niet in Noorwegen. De Maud moest FLOTEX aan zich voorbij laten gaan en koerste naar Nederland.

Het werk is dan nog niet gedaan, ondertussen is ook het moment van volledige operationele inzetbaarheid verplaatst van zomer 2021 naar herfst 2021.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

KNM Maud mag niet varen