Marineschepen.nl
 
   
 

Nieuwe Spaanse onderzeeboten anderhalf miljard euro duurder


Door: Laura Klompenhouwer
Bericht geplaatst: 23-03-2018 | Laatst aangepast: 23-03-2018


De Spaanse marine en de Spaanse werf Navantia hebben nieuwe afspraken gemaakt over de kosten voor vier nieuwe onderzeeboten die vanaf 2022 worden opgeleverd. Het totale verwachte prijskaartje wordt met ruim 1,5 miljard europ opgehoogd naar zo'n 3,7 miljard euro, waarmee de overschrijding van het oorspronkelijke budget uitkomt op 72,5 procent, meldde de Spaanse krant El Pais vorige maand. Navantia is een van de vier partijen die onderzeeboten voor Nederland wil bouwen.

S-80
Illustratie van de S-80. (Bron: Spaanse marine)

De hogere kosten zijn onder meer het gevolg van ernstige rekenfouten die in 2013 wereldnieuws werden. Tegen het einde van de oorspronkelijke bouwperiode bleken de subs van de 'S-80'-klasse 75 tot 100 ton te zwaar om zeewaardig te zijn.



De boten worden nu ruim 10 meter langer dan de bedoeling was – 80,81 meter in plaats van 71 metert – om te compenseren voor het extra gewicht. De waterverplaatsing was 2200 ton (boven water), maar wordt nu 3000 ton.
De Walrusklasse is 68 meter lang en heeft een waterverplaatsing van 2450 ton boven water. Een eventuele vervanger heeft waarschijnlijk een maximale waterverplaatsing van 3000 ton. Dat is relevant, omdat Navantia meedingt in de strijd rondom de Nederlandse onderzeebootorder ter vervanging van de Walrusklasse, evenals het Franse DCNS, het Duitse TKMS en de Zweeds-Nederlandse combinatie Saab-Damen.



De Spaanse overheid besloot veertien jaar geleden dat de Spaanse vloot moest worden gemoderniseerd met nieuwe onderzeeboten, die groter moesten worden dan de Frans-Spaanse Scorpène-onderzeeboten. Aan de Frans-Spaanse samenwerking kwam vervolgens in 2010 een einde.

De totale vertraging door diverse tegenslagen in het onderzeebootproject is nu ruim tien jaar. Aanvankelijk zou de eerste nieuwe sub in 2011 worden opgeleverd, maar dat werd al snel 2013. Te midden van de Spaanse begrotingscrisis werd het project in 2011 verder uitgesteld tot 2015. Na bekendmaking van de ontwerpfout in 2013, werd de opleverdatum opnieuw met twee jaar opgeschoven. Nu moet de eerste boot, de Isaac Peral (S-81), in september 2022 af zijn.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Hoe een onderzeeboot te zwaar kan worden