Marineschepen.nl
 
   
 

Weer nieuwe contracten voor bouw CSS getekend


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 23-11-2020 | Laatst aangepast: 23-11-2020


Damen heeft weer nieuwe contracten voor de bouw van het Combat Support Ship (CSS) getekend. Volgens de scheepswerf zijn er nu 27 contracten met Nederlandse bedrijven getekend, ter waarde van 80 miljoen euro.

CSS
De toekomstige Zr.Ms. Den Helder, het CSS. (Beeld: Damen Schelde Naval Shipbuilding)

De meest recente contracten betreffen die met Alfa Laval Benelux uit Breda en Corrosion uit Moerkapelle. Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) is hoofdaannemer voor de bouw van het bevoorradingsschip dat de naam Den Helder zal krijgen. Nadat Damen zelf begin dit jaar de opdracht had gekregen, heeft het uiteenlopende bedrijven uit binnen- en buitenland gecontracteerd voor het CSS dat familie zal zijn van het JSS, Zr.Ms. Karel Doorman.



Het CSS krijgt bijvoorbeeld net als het JSS een systeem dat de scheepshuid moet beschermen tegen corrosie. Dit automatisch gestuurde systeem past zich aan de omstandigheden aan waarin het schip opereert, zo meldt Damen. In nauw overleg met Damen ontwikkelde Corrosion, gespecialiseerd in het tegengaan naar corrosie en aangroei, dit systeem voor het CSS.

Een ander bedrijf dat aan de slag gaat met producten voor het CSS is Alfa Laval Benelux. De twee contracten die zij met Damen tekenden, behelsen de levering van ballastwaterbehandelingssysteem, brandstofseparatoren, bilgewaterseparatoren en platenwarmtewisselaars voor het nieuwe schip in de tweede helft van 2021.

Beide bedrijven werken al geruime tijd samen met Damen Schelde. Corrosion heeft systemen geleverd voor alle schepen die DSNS in de afgelopen twintig jaar heeft gebouwd, Alfa Laval heeft onder andere systemen gebouwd voor de Sigma-marineschepen die Damen ontwikkelde.



Zelfde voortstuwing als JSS
Niet alleen aan Nederlandse bedrijven worden opdrachten gegund. Marineschepen staan bol van internationale samenwerkingen. Enkele maanden terug werd een belangrijk contract getekend voor de voortstuwing van het schip met General Electric (GE). Het van origine Amerikaanse bedrijf levert het elektrische deel van de voortstuwing. Ook dit systeem is gebaseerd op dat van het JSS, zo meldde GE, al zorgden ontwerpfouten er toen voor dat de hoofdelektromotoren van de Doorman in de soep draaiden en deze vervangen moesten worden. De vervanging had nogal wat voeten in de aarde omdat elektromotoren normaliter gedurende de hele levensduur van een schip niet vervangen hoeven te worden.

Het CSS moet in 2024 opgeleverd worden. De bouw vindt plaats in Roemenië, de afbouw in Den Helder.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

CSS