Marineschepen.nl
 
   
 

Mijlpaal nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen: voorlopig ontwerp goedgekeurd


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 08-02-2021 | Laatst aangepast: 09-02-2021


De ontwikkeling van de mijnenbestrijdingsvaartuigen voor BelgiŽ en Nederland is in een nieuwe fase beland. Op 18 december werd de mijlpaal van het voorlopige ontwerp bereikt, deze maand wordt begonnen met de detailed design van de toekomstige schepen. Dat meldt Belgium Naval & Robotics vandaag. Later dit jaar wordt begonnen met de bouw van de schepen, die overigens niet allemaal volledig in Frankrijk worden gebouwd.

MCM
Illustratie van de toekomstige schepen en hun tools. (Beeld: Belgium Naval & Robotics)

Ondanks de coronacrisis ligt het programma volgens het Franse consortium dat de schepen voor Nederland en BelgiŽ gaat bouwen, op schema. Eric Perrot, directeur van het programma bij Naval Group: "Het bereiken van de Preliminary Design Review, ofwel de voorlopig ontwerp-review, bevestigt dat het algehele ontwerp voldoet aan alle contractuele vereisten van de klant. Zo'n 200 medewerkers, op de Naval Group locaties in Lorient, Ollioules, Nates-Indret, AngoulÍme-Ruelle en Parijs, hebben maandenlang hard gewerkt om half november meer dan 80 documenten aan te bieden die het schip en al haar systemen bepalen."



De mijlpaal die in december werd bereikt, markeert bovendien de geleidelijke overgang van het programma naar de teams van Kership. Kership is een scheepswerf van Piriou en Naval Group, gevestigd te Bretagne. Naval Group is verantwoordelijk voor het voorbereidende ontwerp van de schepen en werkt nauw samen met Kership dat vanaf deze maand het gedetailleerde ontwerp en vervolgens de bouw zal uitvoeren.

Hoewel het voorlopige ontwerp was goedgekeurd waren er wel restpunten en daar is in diverse sessies tussen de opdrachtgever en het consortium over gesproken, zodat deze weggewerkt kunnen worden.

Bouw op minstens drie scheepswerven
De bouw zal beginnen in de zomer van 2021.

De productie van de eerste twee schepen heeft wel een kleine vertraging opgelopen door de coronacrisis. Dat bleek al uit het Defensie Projectoverzicht dat het Nederlandse ministerie van Defensie tijdens Prinsjesdag publiceerde. De bouw van het eerste schip stond oorspronkelijk op februari 2021, maar was volgens het genoemde overzicht voorzien voor mei 2021. Dat is nu dus juni 2021 geworden, zo licht de Belgische projectleider fregatkapitein Claude Bultot toe. Het eerste schip (bestemd voor BelgiŽ) heeft een vertraging van vier maanden, het tweede schip (NL) heeft vooralsnog geen vertraging, het derde schip (B) is twee maanden later. Daardoor zal niet in mei 2024 het eerste schip gereed zijn, maar in september 2024.



Bouw in Frankrijk en andere Europese werven
De schepen zullen gebouwd worden op meerdere werven, zo legde Bultot uit. Dat is overigens een keuze die het consortium al langer geleden maakte.

De eerste schepen worden volledig in Frankrijk gebouwd omdat het projectteam zeker wil zijn van het design en de kwaliteit. Uiteindelijk moet dit jaar bekend zijn waar de andere schepen gebouwd zullen worden.

Een overzicht van de twaalf schepen voor zover bekend:
1. Voor BelgiŽ - Volledige bouw door Piriou te Concarneau
2. Voor Nederland - Volledige bouw door Kership te Lorient
3. B - Volledige bouw door Piriou te Concarneau
4. NL - Casco op 'Europese werf', afbouw Frankrijk
5. B - Casco op 'Europese werf', afbouw Frankrijk
6. NL - Casco op 'Europese werf', afbouw Frankrijk
7. B - Volledige bouw door Kership te Lorient
8. NL - Casco op 'Europese werf', afbouw Frankrijk
9. B - Casco op 'Europese werf', afbouw Frankrijk
10. NL - Casco op 'Europese werf', afbouw Frankrijk
11. B - Casco op 'Europese werf', afbouw Frankrijk
12. NL - Volledige bouw door Kership te Lorient

In een eerdere versie van dit artikel stond vermeld dat het derde schip voor Nederland zou zijn, maar dat is niet zo en dat is gecorrigeerd.

Tools
De mijlpaal werd uiteraard niet alleen bereikt op gebied van de schepen, maar ook de tools. De documentatie voor het operationele gebruik, de functionele en technische architectuur en onderzoekrapporten, werden overhandigd en goedgekeurd. De Franse drone-producent ECA Group benadrukt dat meer dan 100 medewerkers hier aan gewerkt hebben. Dit jaar wordt gestart met de bouw van de protoypes.

De volgende mijlpaal is de Critical Design Review, die moet gereed zijn voor het eerste staal wordt gesneden. In 2024 moet het eerste schip, voor BelgiŽ, worden opgeleverd. Het laatste schip wordt op 23 mei 2030 opgeleverd.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen