De drie sleepboten van de Noordzeeklasse worden in juli 2016 in gebruik genomen. Dat zei Hoofd Havenfaciliteiten, kapitein-luitenant ter zee Willemsen, tegen Marineschepen.nl. Voor het zover is moeten de 30 meter lange sleepboten een avontuurlijke reis ondergaan van Roemenië naar Nederland.
De Noordzee gistermiddag in of nabij de Zwarte Zee. (Foto: Cosmin Atanasiu/ Damen)
Gisteren vertrok de eerste sleepboot, de Noordzee, vanuit Galatz in Roemenië. Daar heeft de Nederlandse scheepsbouwer Damen de sleepboot laten bouwen. Vanochtend sprak Jaime Karremann van Marineschepen.nl met KLTZ Erik Willemsen, Hoofd Havenfaciliteiten in Den Helder.
In tegenstelling tot wat gisteren op Marineschepen.nl werd gemeld, komt de Noordzee niet op 17 februari aan, maar op 18 februari om 1200 uur.
Ingebruikname: juli 2016
De Noordzee werd vorige week vrijdag overgedragen van Damen aan de Defensie Materieel Organisatie (DMO). "De overdracht van DMO aan de Koninklijke Marine zal in juli plaatsvinden, maar dat doen we dan voor de drie boten tegelijk," aldus Willemsen. De boten worden dan ook officieel in gebruik genomen. Ze worden niet in dienst gesteld zoals een oorlogsschip en ze zullen ook geen 'Zr.Ms.' voor de naam krijgen, de schepen worden namelijk gevaren door burger marinepersoneel. "Vanaf dat moment zijn ze wel van de marine en worden ze ingezet voor alle klussen in de haven van Den Helder."
Avontuurlijke reis
Dan hebben de sleepboten er al één uitdagende klus opzitten: de lange reis van bijna 7.000 kilometer van Roemenië naar Den Helder via o.a. de Zwarte Zee, Middellandse Zee, Golf van Biskaje en het Kanaal.
De boten worden, in tegenstelling tot de Zweedse sleepboten die ook uit Roemenië moesten komen, door de gewone sleepbootbemanning overgevaren onder gezag van de eigen kapitein. De bemanning is wel versterkt met het Hoofd Nautische Dienst van de Havenfaciliteiten -om contact te kunnen onderhouden met buitenlandse autoriteiten en marines- en een ingehuurde maritiem officier.
Het is voor de sleepbootbemanning wel even wat anders om de overtocht te maken langs soms ruige zeeën, dan de bekende Helderse marinehaven of de Nederlandse binnenwateren. "Het is absoluut een avontuur. Voor de mannen is het een unieke reis. Want ze varen niet altijd langs de kust. In de Middellandse Zee en de Golf van Biskaje moet je grote open stukken oversteken. Als ze zich de hele reis zouden moeten beperken tot maximaal 30 mijl uit de kust, dan zouden ze weken langer onder weg te zijn," zegt Willemsen.
De reis is overigens niet de eerste vaartocht van de Noordzee. "De proefvaart heeft vorig jaar december plaatsgevonden onder de vlag van de werf. Daar zijn gedurende een week varende materieelsbeproevingen gedaan en zijn na afloop de restpunten verwerkt."
Eenmaal in Den Helder zal de Noordzee eerst door Damen Den Helder worden onderhouden en vervolgens worden gebruikt om de bemanningen op te leiden.
De overige twee nieuwelingen, de Waddenzee en de Zuiderzee, worden in april en juli verwacht in Den Helder, waarna de boten gezamenlijk in gebruik worden genomen. Vier van de oude sleepboten van de Lingeklasse -Linge, Regge, Rotte en Hunze- zijn al verkocht aan Damen en worden dan afgestoten. Alleen de Gouwe blijft in dienst.
(Foto: Cosmin Atanasiu/ Damen)
Lang gekoesterde wens
Met de komst van de nieuwe sleepboten komt een lang gekoesterde wens van de Havendienst in vervulling.
"De sleepboten zijn een hele grote stap vooruit. De directe aanleiding om de sleepboten te kopen was de komst van steeds grotere marineschepen zoals de LPD's en later ook de Karel Doorman, omdat we meer sleepvermogen nodig hebben in de haven om het werk aan te kunnen. De Lingeklasse sleepboten hadden een bollard pull [trekkracht, JK] van 20 ton en we gaan met de nieuwe schepen naar een bollard pull van 60 ton. En de Noordzee heeft tijdens de beproeving zelfs 65 ton getrokken, maar dat komt doordat hij nieuw is."
"Daarnaast zijn de nieuwe sleepboten nog moderner dan modern. Ze zijn van het type 2810 van Damen, daar zijn er wereldwijd al bijna 300 van verkocht. Wat nieuw is, is dat de schepen zijn uitgerust met een hybride voortstuwing en dus dat ze elektrisch kunnen varen. Met de komst van deze schepen voldoen we voor de komende jaren aan de strengste milieueisen voor wat betreft uitlaatgassen en gaat het brandstofgebruik enorm naar beneden."