Het Littoral Combat Ship (LCS) USS Little Rock kan al een maand niet weg uit de Canadese stad Montreal, meldt de Toronto Star. Het schip is ingesloten door ijs. Het is de eerste reis van het Amerikaanse marineschip. En deze reis wordt veel langer dan gepland.
Bemanningsleden van USS Little Rock tijdens de indienststelling op 16 december in Buffalo. (Foto: US Navy)
Op 16 december werd USS Little Rock in dienst gesteld. Dat gebeurde in de stad Buffalo, zo'n 480 km ten noordwesten van New York. Buffalo, diep landinwaarts dus, werd gekozen omdat het op de route ligt tussen de scheepswerf in Marinette dat aan Lake Michigan ligt en de zee. Vier dagen -met 1 dag vertraging- na de indienststelling koerste het schip naar zee via Lake Ontario en de St Lawrence rivier. Bestemming: Florida.
Maar om in Florida te komen, moest het wel de St. Lawrence rivier afvaren, verder naar het noordoosten dus. Pas ten noorden van Nova Scotia zou de Little Rock op de oceaan kunnen afbuigen naar het warme zuiden. Net zoals de eerdere LCS'en dat deden die in Michigan waren gebouwd.
Dit keer was het echter veel kouder dan anders. Het was in Buffalo op 16 december al ijzig koud, het werd tijdens de urenlange indienststelling niet warmer dan -4 graden Celcius. 's Nachts was het -12. Volgens Canadese meteorologen was het historisch koud in deze gebieden.
De reis als kersvers marineschip begon gelijk met oponthoud. Eerst, een paar uur na vertrek uit Buffalo, meerde het schip af in een andere haven waar het de hele nacht bleef. Geruchten over technische problemen werden via lokale media verspreid.
Toen het LCS de St. Lawrence rivier op voer had het dus al een tijdje flink gevroren. Het LCS En vanaf de Snell Lock sluizen (waar het schip ook weer overnachtte), zo'n 95 km voor Montreal gepasseerd moest worden, kreeg de Little Rock assistentie van de ijsbreker van de Canadese kustwacht CCGS Griffon. Vlak voor Eerste Kerstdag bleek echter dat zelfs dat niet voldoende zou zijn om de rest van de rivier te kunnen passeren. Lokale media berichtten dat bovendien "begeleidende schepen met problemen kampten". Besloten werd om in Montreal af te meren om te wachten tot het ijs voldoende gesmolten zou zijn. Volgens de Facebookpagina van de Little Rock hoopte men dat 30 december open zee bereikt zou worden.
(Bron: Twitter.com)
USS Little Rock op de St. Lawrence rivier. (Foto: US Navy)
Op 30 december was het schip echter nog in Montreal. En het ligt er nog steeds.
Ondertussen moet de bemanning van LCS 9 zich op en rond het schip vermaken. Om het verblijf in het ijzige Montreal (het wordt er donderdag -18) te veraangenamen heeft de US Navy extra heaters, 16 de-icers en koudweerkleding naar het gestrande schip gestuurd. Daar zullen de bemanningsleden reikhalzend naar hebben uitgekeken, volgens commandant Todd Peters, heeft een groot deel van de bemanning lang in Florida gewoond. "Sommige bemanningsleden hadden, tot we een paar maanden geleden naar Winsconsin moesten, nog nooit sneeuw gezien", zei Peters tegen WIVB.com.
Schip en bemanning zullen de kou nog wel even moeten trotseren: normaal gesproken is de St. Lawrence rivier vanaf half maart weer begaanbaar.
Van dit soort beelden kan de bemanning van de Little Rock alleen maar dromen. Het schip is het negende LCS. In totaal moeten er 30 worden gebouwd. Er zijn twee varianten, de Little Rock is van de Freedom-variant. Deze schepen kosten 362 miljoen dollar per stuk, zijn 115 meter lang en hebben een waterverplaatsing van 3.500 ton. Met een bemanning van 50 m/v moeten de schepen inzetbaar zijn voor veel verschillende taken in kustwateren ver van huis. De kracht van de schepen is de flexibele missionbay, hier kunnen modules worden geplaatst die passen bij de taak van het schip. Er is veel kritiek op de schepen: er zijn veel technische mankementen, de prijs is hoog en de schepen zijn matig bewapend. (Foto: US Navy)