Marineschepen.nl
 
   
 

Franse carrier Charles de Gaulle en Belgisch fregat oefenen in onrustig zeegebied


Door: Tobias Kappelle en Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 26-03-2021 | Laatst aangepast: 26-03-2021


Schepen van de Amerikaanse, Franse, Japanse en Belgische marine zijn bezig met oefeningen in de Arabische zee en de Golf van Oman. Het eskader staat onder leiding van het Franse vliegkampschip Charles de Gaulle. Ook de Belgische Leopold I, die tot 2006 onder de naam Hr.Ms. Karel Doorman voor de Nederlandse marine voer, is onderdeel van het eskader dat momenteel in een onrustig zeegebied vaart.

Charles de Gaulle
FS Charles de Gaulle, met daarachter JS Ariake (Murasameklasse) en het Belgische M-fregat BNS Leopold I. (Foto: Franse marine)

De timing van de oefening is interessant. De spanning tussen de Verenigde Staten en verschillende landen in het Midden-Oosten is de laatste tijd hoog opgelopen. Iran maakte in 2015 een deal over beperkingen op het nucleaire programma van het land. Inmiddels houdt Iran zich niet meer aan deze limiteringen, terwijl de Amerikaanse president Biden de deal graag nieuw leven in wil blazen. Vorige maand gaf Biden opdracht tot een bombardement in het Midden-Oosten. Nu zijn er dus extra maritieme eenheden van de VS en bondgenoten aanwezig in het gebied.



Net op tijd of net te laat door het Suezkanaal
Het eskader ging dinsdag door het Suezkanaal naar de Rode Zee, om de tocht richting de Arabische zee en de Golf van Oman te vervolgen. Dit was net op tijd, want een dag later werd het kanaal geblokkeerd door een gigantisch containerschip dat vast was komen te zitten. MV Ever Given, met 400 meter één van de grootste schepen ter wereld, kwam over dwars te liggen en zorgt daarmee tot op de dag van vandaag voor een opstopping van tientallen andere schepen.

Volgens Peter Berdowski, topman van Boskalis, kan het weken duren voordat het Suezkanaal weer volledig bevaarbaar is. Hij vertelde aan Nieuwsuur dat zijn bedrijf is ingeschakeld om het schip weer vlot te trekken. Dochterbedrijf Smit Salvage arriveerde vandaag in Egypte, om de situatie in kaart te brengen en oplossingen te zoeken. Volgens Berdowski is in ieder geval gebleken dat lostrekken onmogelijk is. Hij denkt dat het schip waarschijnlijk lichter wordt gemaakt en dat er door middel van baggerwerkzaamheden ruimte gecreëerd kan worden om het gevaarte weer in beweging te krijgen.

De Russische marine had minder geluk dan de Westerse collega's. Een drietal Russische schepen van de Baltische vloot kwam een dag later bij het kanaal aan en kan tot op heden niet passeren. Één van deze schepen, de Kola, heeft nog getracht om, nadat het containerschip vast kwam te liggen, het kanaal alsnog door te varen. Het kwam hierbij echter in aanvaring met de Ark Royal, een bulkcarrier. Beide schepen liepen lichte averij op en liggen nu voor anker bij Suez.

Nieuw incident in de Arabische Zee
Terwijl de internationale media zich richtten op het geblokkeerde Suezkanaal, had er in de Arabische Zee weer een incident plaats. Het containerschip Lori, eigendom van een Israelische rederij, zou met een of meerdere raketten zijn aangevallen. Israël verdenkt Iran van de daad. Foto's tonen een schip met een gat in de romp, er zouden geen gewonden gevallen zijn. De aanval staat niet op zich, maar past in een reeks van aanvallen door Israël en Iran op elkaar koopvaardijschepen. Sinds eind 2019 heeft Israël volgens de Wall Street Journal twaalf Iraanse koopvaardijschepen die onderweg waren naar Syrië aangevallen. Eerder deze maand werd in de Middellandse Zee een Iraans vrachtschip getroffen. Eind februari werd in de Golf van Oman koopvaardijschip MV Helios Ray, eigendom van een Israelische rederij, opgeschrikt door twee explosies. Het zou zijn gegaan om kleefmijnen die volgens Israël ook eerder door Iraanse eenheden op andere koopvaardijschepen waren geplakt en tot ontploffing zou zijn gebracht.

Geen problemen terugreis verwacht
De Charles de Gaulle zal in juni weer terugkeren in Toulon, de Leopold I half mei in Zeebrugge. De Franse carrier zal eerst in de Middellandse Zee bij Syrië gaan opereren, voor het naar huis vaart. Op basis van deze informatie kan verwacht worden dat het eskader begin mei door het Suezkanaal zal varen. Alleen als MV Ever Given nog ruim een maand het kanaal blokkeert, zal dat problemen opleveren voor de thuisvaart. Omvaren kan ook, dat duurt een kleine twee weken langer en komt de Syrische missie van de Charles de Gaulle in gevaar.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Leopold I weer op pad met Charles de Gaulle